3 maart 2010
 

Ford

Ford introduceert ECOnetic technologies-programma

3 maart 2010 | Het "Ford ECOnetic Technologies" programma, dat deze week in Genève is gelanceerd, is een nieuw, klantgericht initiatief waarin alle voertuigtechnologieën voor een lager brandstofverbruik, lagere emissies en lagere exploitatiekosten worden ondergebracht. Met Ford "ECOnetic Technologies" kunnen klanten à la carte kiezen uit diverse opties (zowel motoren als andere technologieën) waarmee voordelen kunnen worden behaald op het gebied van brandstofverbruik en CO2-emissies, en dus op de totale autokosten.

Ford blijft de zuinige ECOnetic-uitvoeringen van de Fiesta, Focus en Transit produceren. Deze extra zuinige modellen maken vanaf nu echter deel uit van het "Ford ECOnetic Technologies" programma.

Uit een menu met alle technologieën, motoren en transmissies kunnen klanten voortaan die opties kiezen die passen bij hun rijstijl en budget, en zo mogelijk gebruikmaken van lokale belastingvoordelen. Er kan ook worden gekozen voor een van de speciale ECOnetic-modellen, waarin diverse brandstofbesparende technologieën zijn gecombineerd.

Ford

"Ford ECOnetic Technologies" zal in de loop van de tijd, met de komst van nieuwe modellen, worden uitgebreid met allerlei nieuwe brandstofbesparende opties, van hulpmiddelen voor de bestuurder tot speciale Ford ECOnetic-modellen. Het programma bestaat uit:

  • EcoBoost: deze geheel nieuwe benzinemotoren claimen dankzij turbotechniek en directe inspuiting de prestaties van een motor met een grotere cilinderinhoud, en toch de zuinigheid en lage CO2-uitstoot van een kleinere krachtbron.
  • Duratorq TDCi: de zuinige 1.4, 1.6 en 2.0 liter common-rail dieselmotoren verbruiken dankzij verbeteringen in 2010 minder brandstof en stoten nog minder CO2 uit. De nieuwe 2.0 liter TDCi-motor is ingrijpend herzien, zodat deze aan de Euro V-emissienormen voldoet. De motor is nu verkrijgbaar met 115 of 140 pk, én in een nieuwe versie met 163 pk (85, 103 en 120 kW).
  • PowerShift: deze transmissie heeft een dubbele koppeling en claimt zuinigheid, optimale overbrengingsverhoudingen en rijplezier te combineren met de souplesse en het gemak van een conventionele automaat.
  • Auto-Start-Stop: dit systeem schakelt de motor automatisch uit wanneer de auto stilstaat en start de motor wanneer de bestuurder dat wil, om zo onnodig brandstofverbruik te voorkomen.
  • Smart Regenerative Charging (SRC): dit systeem wekt stroom voor andere elektrische systemen op uit de energie die vrijkomt tijdens het remmen.
  • Actieve grilleafsluiting: dit systeem stemt de opening van de grille af op de rijsnelheid, zodat de luchtweerstand bij hogere snelheden afneemt en het benzineverbruik daalt.
  • Eco Mode: een informatiesysteem dat bestuurders tips geeft voor het bereiken van een zo laag mogelijk brandstofverbruik.
  • EPAS (Electric Power Assist Steering): deze stuurbekrachtiging werkt efficiënter, zodat het stroomverbruik en daardoor ook het brandstofverbruik afneemt.
  • Schakelindicator: informeert de bestuurder over het gunstigste moment om te schakelen.

Daarnaast zijn er de speciale Ford ECOnetic-modellen met unieke voorzieningen, zoals een langere overbrenging, een extra zuinig afgestelde motor, speciale aerodynamische pakketten en banden met een ultralage rolweerstand; dit alles in per model wisselende combinaties.

Ford gaat ook door met het ontwikkelen en toepassen van technologieën die de voordelen van het ECOnetic Technologies-menu versterken, zoals het gebruik van transmissieolie met lage viscositeit, een product van Fords energiepartner BP. Deze olie zit nu standaard in alle auto's in het C- en CD-segment met een handgeschakelde versnellingsbak en dual-mass vliegwiel.

Ford

Op langere termijn zal Ford ECOnetic Technologies worden uitgebreid met allerlei technologieën die nog in ontwikkeling zijn, zoals lichtere materialen en verbeteringen op het gebied van de aerodynamica, elektrische auto's, auto's die op biobrandstof kunnen rijden, hybrides, plug-in hybrides en brandstofcelauto's.

Ford Ford
 
Websitewww.ford.nl
Deel via