3 maart 2010
 

Ferrari Hy-Kers

Ferrari onthult hybride concept in Geneve

3 maart 2010 | De HY-KERS vettura laboratorio (experimentele auto) is een voorbeeld van de wijze waarop Ferrari de ontwikkeling van hybride technologie benadert. Dit hybride project is tevens bedoeld als middel om ervoor te zorgen dat Ferrari in de gelegenheid wordt gesteld om aan toekomstige CO2-normen te voldoen, vooral wat betreft het verbruik in de stad. Het rijden in de stad ligt sportwagens traditioneel gezien het minst, omdat hun motoren zijn ontworpen voor maximale efficiency en prestaties bij hoge toeren. Terwijl het bij de stadscyclus gaat om lage toerentallen en lage motorbelastingen.

Ferrari heeft zijn race-ervaring aangegrepen om een lichtgewicht hybride aandrijflijn in de 599 GTB Fiorano te monteren, met als doel er voor te zorgen dat de dynamische prestaties van de auto niet beïnvloed worden. Dit werd gerealiseerd door alle systeemcomponenten met elkaar te integreren en ze onder het zwaartepunt te plaatsten, zonder enig effect op de interieur- en bagageruimte. Op een vergelijkbare wijze zijn de platte lithium-ion batterijen onder de vloer aangebracht. Het resultaat is een zwaartepunt dat zelfs nog lager is dan in de standaard auto.

Ferrari heeft zijn F1-technologie tevens aangewend voor het design, de engineering en de constructie van een nieuw type elektromotor die bijdraagt aan de rechtuit- en bochtenprestaties van de auto, waarbij de grip en de rembalans worden versterkt. Tevens is de motor voorzien van een uniek koeling- en smeersysteem voor maximale efficiency onder alle werktemperaturen en belastingen.

Ferrari Hy-Kers

De compacte, driefasen hoogvoltage elektromotor van het HY-KERS-systeem weegt ongeveer 40 kg en is gekoppeld aan de achterzijde van de 7-traps F1-transmissie met dubbele koppeling. Hij werkt via één van de twee koppelingen van de versnellingsbak en stuurt één van de twee primaire assen van de bak aan. Daardoor wordt het vermogen soepel en direct vanuit de elektromotor en de V12 samengevoegd. De elektromotor levert meer dan 100 pk, waarbij het de doelstelling van Ferrari was om iedere kilogram aan extra gewicht te compenseren met tenminste 1 pk.

Tijdens het remmen fungeert de elektrische aandrijfunit als een dynamo, waarbij de kinetische energie die door het negatieve koppel vrijkomt wordt gebruikt om de batterijen bij te laden. Dit proces wordt bestuurd door een speciale elektronicamodule, die werd ontwikkeld met behulp van ervaringen die in de F1 werden opgedaan. Naast het aansturen van de stroomvoorziening en het opladen van de batterijen draagt de module bij een 100% elektrische aandrijving ook zorg voor de vermogensvoorziening van de subsystemen van de motor (stuurbekrachtiging, bekrachtigde remmen, airconditioning, onboardsystemen) via een dynamo die op de V12-motor is gemonteerd. Tevens herbergt hij de koelingpomp van het hybride systeem.

Deze experimentele auto behoudt op deze wijze de high-performance eigenschappen die zo typerend zijn voor alle Ferrari-modellen, terwijl tegelijkertijd de CO2-emissies in de ECE + EUDC gecombineerde cyclus met 35% worden verlaagd.

Ferrari Hy-Kers
 
Websitewww.ferrari.nl
Deel via