25 juni 2009
 

kilometerbeprijzing

Praktijkproef kilometerbeprijzing van start

25 juni 2009 | In Brabant is een eerste proef van start gegaan met kilometerbeprijzing. Het belang van de proef voor Brabant en de regio Eindhoven werd onderstreept door portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, Erik van Merrienboer, die de eer had om het eerste prototype van de zogenoemde On Board Unit te plaatsen in de auto's van medewerkers van IBM en NXP.

Het gepresenteerde prototype is een primeur op het gebied van rekeningrijden. Voor het eerst wordt getoond dat de techniek beschikbaar is om op basis van wegtype, tijdstip en milieukenmerken van het voertuig afgelegde trajecten te voorzien van een prijs, en deze op een overzichtelijke manier aan de automobilist te tonen. Het systeem doet wat het kabinet over een aantal jaar wil realiseren, namelijk ieder individueel voertuig daadwerkelijk te laten betalen voor het gebruik van het wegennet, zowel op hoofdwegen als op secundaire wegen.

NXP en IBM hebben 50 medewerkers die werkzaam zijn op de High Tech Campus in Eindhoven, gevraagd om gedurende 6 maanden het systeem te testen. Iedere deelnemer krijgt een On Board Unit in de auto waarmee alle ritten worden geregistreerd en voorzien van een prijs. Deelnemers kunnen op een beveiligde website zien welke route zij hebben genomen, hoeveel deze route hen heeft gekost en of hun routekeuze leidt tot lagere kosten. Hij of zij kan in de tweede fase van de test vervolgens kiezen om bijvoorbeeld na de spits te vertrekken of een goedkopere route te nemen tussen woning en werkadres, leidend tot een lagere prijs.

Er is een competitie-element ingebracht door medewerkers te belonen die hun gedrag het meest effectief aanpassen. De proef is bedoeld om de techniek in de praktijk toe te passen en om de medewerkers bewust te maken dat verschillend reisgedrag in de toekomst zal leiden tot een groot verschil in reiskosten.

kilometerbeprijzing

De door NXP in samenwerking met CPS Europe ontwikkelde On Board Unit bevat de door NXP ontwikkelde ATOP chip die plaatsbepaling en draadloze communicatie combineert. De chip bevat een GPS ontvanger en geeft via het mobiele GPRS netwerk continue de positie van de auto door aan een IBM systeem dat met een back-office de route- en kostengegevens in kaart brengt. IBM baseerde zich bij de ontwikkeling van het systeem op wereldwijde ervaring met betrekking tot betalen voor mobiliteit. Het bedrijf helpt ook steden als London, Singapore, Brisbane en Stockholm bij het aanpakken van de verkeers- en fileproblematiek.

De gebruiker kan het systeem zelf installeren. Doordat de chip continue elektronisch en draadloos verbonden is met een uniek en niet verwijderbaar vignet op de voorruit, is verzekerd dat auto's alleen maar mét de kilometerprijs-unit rijden. Ook voldoet het systeem nu al aan Europese standaarden.

Gedeputeerde voor Mobiliteit en Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen, benadrukte dat de praktijkproef van NXP en IBM is opgezet in nauw overleg met de regionale overheid. Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de provincie.

kilometerbeprijzing
 
Websitewww.nxp.com
Deel via