11 september 2008
 

Mercedes-Benz ConceptFASCINATION

Mercedes-Benz toont ConceptFASCINATION

11 september 2008 | Mercedes-Benz laat op de autotentoonstelling van Parijs (4-19 oktober) de ConceptFASCINATION zien. Voor het ontwerp kregen de designers 'carte blanche' en het resultaat is een herinterpretatie van de klassieke shooting brake. Voor de afwerking hebben de ontwerpers zich laten inspireren door de luxe wereld van de paardensport. De ConceptFASCINATION wordt aangedreven door een nieuwe viercilinder bi-turbo dieselmotor met BlueTEC en AdBlue-technologie.

De Mercedes-Benz ConceptFASCINATION valt in eerste instantie op door zijn gestrekte lijnvoering. Daarbij is de lijnvoering volkomen 'logisch': het ruime bagagecompartiment vloeit automatisch voort uit de boogvorm van het dak. Een ander kenmerkend stylingdetail is de sterke wigvorm, die nog eens wordt benadrukt door de scherpe 'vouw' tussen de wielkasten vóór en achter. De achterste wielkasten springen er door hun geprononceerde vorm nadrukkelijk uit - ze vormen een verwijzing naar klassieke Mercedes-Benz-modellen.

Mercedes-Benz ConceptFASCINATION

De Mercedes-Benz ConceptFASCINATION dankt zijn krachtige uiterlijk niet in het minst aan zijn opvallende front waarin een overduidelijke V-vorm is te herkennen. De designers houden vast aan dubbele koplampen, maar traditionele ronde vorm is nu ingeruild voor een markant design met rechte lijnen en scherpe hoeken. Deze koplampen maken gebruik van de modernste LED-technologie en van in C-vorm samengevoegde optische vezels die als dagrijverlichting dienen. De LED-mistverlichting is discreet geïntegreerd in de chromen strip onderin de bumper. Ook in de achterzijde komt de V-vorm terug. De brede achterlichtunits maken eveneens gebruik van LED-techniek.

De lichte sfeer in het interieur van de ConceptFASCINATION komt voor een belangrijk deel op het conto van het grote glazen panoramadak. Voor het interieur heeft het designteam zich laten inspireren door de wereld van de paardensport. Dat komt onder meer tot uiting in de materiaalkeuze. Zo is de aluminium middenconsole afgewerkt met dik, donker leder, dat doet denken aan zadelleer. Ook de ruime toepassing van (walnoot)hout geeft het interieur een natuurlijke charme, terwijl aluminium afwerkingsdetails weer voor een hightech touch zorgen. In het dashboard komt de karakteristieke V-vorm ook weer terug. Zo staan in- en exterieur van de ConceptFASCINATION nadrukkelijk met elkaar in verbinding.

Mercedes-Benz ConceptFASCINATION

Zelfs de laadruimte van de ConceptFASCINATION heeft een luxueus karakter. De laadvloer met een oppervlakte van circa 1 m2 is uitgevoerd in hout en afgewerkt met aluminium beschermingsrails. De laadruimte herbergt enkele bijzondere verrassingen. Aan weerszijden van de laadvloer bevinden zich speciale compartimenten waarin verrekijkers en een digitale camera met verwisselbare Leica-lenzen zijn ondergebracht - onmisbaar voor een dagje op de paardenrenbaan. Na een druk op de knop komt in het midden van de laadruimte een in rookglas uitgevoerd tafeltje met een geïntegreerde humidor naar boven. Door deze tafel naar achteren te schuiven komt het koelvak voor drankjes en Champagne-flutes vrij.

De ConceptFASCINATION wordt aangedreven door een nieuwe viercilinder bi-turbo dieselmotor met een inhoud van 2,2 liter. Deze motor is zeer krachtig (150 kW/204 pk) en tegelijkertijd opmerkelijk zuinig. Dankzij BlueTEC en AdBlue-technologie voldoet deze motor tevens aan de strengste emissie-eisen. Deze motor wordt in de toekomstige E-Klasse geïntroduceerd.

Mercedes-Benz ConceptFASCINATION

Studiemodellen zoals de ConceptFASCINATION helpen de designers van Mercedes-Benz om anders te leren denken, om nieuwe ideeën op te doen en om reacties van het publiek op die ideeën te krijgen. In dat opzicht is ook deze ConceptFASCINATION een blik in de stilistische toekomst van Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz ConceptFASCINATION Mercedes-Benz ConceptFASCINATION Mercedes-Benz ConceptFASCINATION Mercedes-Benz ConceptFASCINATION
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via