28 februari 2011
 

Seat IBX

Seat onthult IBX Concept

28 februari 2011 | Seat geeft een vervolg aan de ontwikkeling van zijn design-DNA met de introductie van de Seat IBX conceptauto. De IBX is een Sports Utility Vehicle (SUV) voor in de stad. Hij wordt voortgedreven met behulp van een hybride aandrijflijn die nul emissies in de stad combineert met de forse actieradius van een interne verbrandingsmotor.

De "IBX" vormt een eerste evolutie van de nieuwe designtaal van Seat die vorig jaar met de "IBE" werd geïntroduceerd en laat zien hoe die nieuwe richting te combineren is met een compleet afwijkende voertuigstructuur. Gezien zijn proporties is de IBX een Sports Utility Vehicle, maar zijn verschijning doet ook aan een sportcoupé denken.

Seat IBX

Met een lengte van 4,26 meter is de Seat IBX relatief compact. Echter, zijn breedte van 1,80 meter en hoogte van 1,62 meter zorgen voor een krachtige uitstraling. De voorzijde van de Seat IBX wordt bepaald door de koplampen met LED-technologie. Ze zijn voorzien van de karakteristieke V-vorm, een kenmerk van het Seat arrow design. Ook opvallend zijn de luchtinlaten onderaan het front waarin de mistlampen zijn geïntegreerd.

Het zicht van opzij benadrukt de krachtige houding van de IBX, dankzij een duidelijke schouderpartij, krachtige flanken en het scherpe onderscheid tussen de oppervlakken. Kenmerkend voor Seat zijn de twee opvallende lijnen die van de wielkasten vóór over het portier en de wielkast achter lopen. De lengte van de uitgestrekte daklijn wordt benadrukt door de achterspoiler en de smalle glasoppervlakken aan de zijkanten. De scherpgesneden buitenspiegel is op het portier gemonteerd, zoals bij sportwagens vaak het geval. Scherpe precisie komt tevens tot uiting in de smalle, verzonken portiergrepen.

Seat IBX

De achterkant heeft de kenmerkende vorm van de voorzijde overgenomen en geeft daar zijn eigen invulling aan. De achterlichten met LED-technologie en de achterruit dragen eveneens het arrow design motief, terwijl onder de bumper de suggestie van een diffuser wordt gewekt die zijn vorm heeft verkregen dankzij het ontwerp van de luchtinlaten aan de voorzijde.

Het aandrijfconcept van de IBX is bedoeld voor de mobiliteitseisen van de stad. De auto heeft een elektrisch bereik van 45 kilometer (met nul emissies). Toch is zijn actieradius niet beperkt, want na de eerste 45 kilometer kan worden verder gereden op een traditionele verbrandingsmotor. Mogelijke kandidaten daarvoor zijn de direct ingespoten TDI- en TSI-motoren uit het actuele Seat modelprogramma.

Seat IBX

Uiteraard is de IBX uitgerust met alle zuinige technologieën uit het "E-Ecomotive"-programma. In de basis is de IBX ontworpen voor voorwielaandrijving. Een 4wd-systeem zou echter een mogelijkheid kunnen zijn voor extra mogelijkheden in de toekomst.

Seat IBX Seat IBX Seat IBX
 
Websitewww.seat.nl
Deel via