"Onze nieuwe supercomputer maakt het mogelijk dat we de veiligste auto's kunnen blijven maken", legt Anders Djörv, hoofd van de afdeling Crash Simulation in het Volvo Car Safety Centre, uit. "Hiermee kunnen we namelijk onze capaciteit van virtuele crashsimulaties verdubbelen, waardoor we onze veiligheidsfilosofie optimaal in de praktijk kunnen brengen".

Sinds het begin van de ontwikkeling van de Volvo 850 in 1987 gebruikt Volvo Cars een zogeheten supercomputer; een computer met voldoende capaciteit voor zijn ingenieurs. Testdata die 's avonds werd ingevoerd, was de volgende ochtend verwerkt en kon meteen met andere technici worden geanalyseerd. Op basis hiervan werd 's avonds weer nieuwe data ingevoerd, en zo kon de beschikbare capaciteit 24 uur per dag worden benut. Het belangrijkste doel van de nieuwe supercomputer is niet zozeer een versnelling van het rekenproces. Vanaf nu kunnen tegelijkertijd verschillende ingewikkeldere berekeningen worden gemaakt. Mocht het nodig zijn, dan kan al het vermogen ook voor een berekening worden gebruikt, die dan uiteraard sneller plaatsvindt.
Had de computer tien jaar geleden nog drie dagen nodig om een virtuele crashtest uit te voeren, met de nieuwe computer kan dit binnen vijf uur. Dat dit een kostenbesparing met zich meebrengt, spreekt voor zich.