Volvo Concept Coupe
Volvo onthult Concept Coupe
De in eigen huis ontwikkelde Scalable Product Architecture (SPA) is uitsluitend voor Volvo-producten ontwikkeld. Het bevrijdt de vormgevers van de belemmeringen van vorige platforms, die met andere merken werden gedeeld.
De krachtige proporties van de Concept Coupé komen het sterkst naar voren van opzij. De afstand tussen het dashboard en de vooras is groter en de cabine is licht naar achteren verplaatst. De lange motorkap, de gestrekte daklijn en de vijfspaaks 21-inchwielen dragen ook bij aan de karakteristieke uitstraling van een Gran Tourer. De uitstraling wordt benadrukt door de gebogen taillelijn over de flanken.
Het gezicht van de Concept Coupé wordt gekenmerkt door de 'zwevende' grille en de koplampen met de nieuwe T-vormige DRL-verlichting. Net als de achterlichten zijn de DRL-lampen onderscheidende, herkenbare elementen van de nieuwe designrichting van Volvo.
De Concept Coupé is voorzien van herkenbare designelementen van de Volvo P1800 uit de jaren zestig. "Het is de plicht van een auto-ontwerper om het erfgoed van het merk in het design te laten terugkomen. De P1800 is een iconische Volvo die bekendstaat om zijn prachtige vormen en details. Het toepassen van designelementen van de P1800 heeft echter niets te maken met retro. Met designelementen uit het verleden creëren we een toekomst waarin pure schoonheid een herkenbaar onderdeel van Volvo's identiteit is. Dat begint met de Concept Coupé", zegt Thomas Ingenlath de nieuwe Senior Vice President of Design bij Volvo Cars
Het blauw-grijze exterieur sluit naadloos aan op het interieur van de Concept Coupé. Verfijnde, handgemaakte elementen zoals het met leder beklede dashboard, het donkerblauwe geweven tapijt en de houten afwerking worden gecombineerd met prachtig bewerkte metalen details.
Het studiemodel laat ook zien hoe Volvo denkt over toekomstige bedieningselementen. In de Concept Coupé werkt een grote, staande touchscreen in de middenconsole optimaal samen met een adaptieve display en een head-updisplay in het zichtveld van de bestuurder.
De Scalable Product Architecture is ook berekend op volledig autonoom rijden. De eerste functies van autonome besturing – bedoeld om ongevallen te voorkomen en het rijden comfortabeler te maken – worden in 2014 geïntroduceerd. Het doel van Volvo Cars is om volledig autonome auto's in 2020 op de weg te hebben.
De plug-inhybride aandrijflijn in de Concept Coupé weerspiegelt
Volvo's strategie op het gebied van elektrische ondersteuning voor de
krachtigste benzineversies. Hiermee zouden de prestaties van de nieuw
ontwikkelde viercilinder Drive-E benzinemotor op het niveau van een V8-motor
liggen.
De aandrijflijn wordt gevormd door een 2,0-liter Drive-E benzinemotor met een
compressor en een turbo. De benzinemotor werkt samen met een elektromotor die
op de achteras is gemonteerd. De aandrijflijn levert een gecombineerd vermogen
van circa 294 kW (400 pk). Het koppel bedraagt meer dan 600 Nm.