Volvo
Volvo meldt wereldwijd verkooprecord in 2023
In de maand december verkocht Volvo Cars wereldwijd 76.015 auto's, een stijging van 5% ten opzichte van dezelfde periode in 2022.
Volvo behaalde in Nederland met 16.255 auto's een significant hoger aantal registraties dan vorig jaar (2022: 12.965). De groei van 25% resulteerde in een totaal marktaandeel van 4,4%. 62% van de verkochte modellen had een volledig elektrische aandrijving, dit aandeel lag in 2022 nog op 47%. Van het totale verkoopvolume bestond in 2023 zelfs 84% uit geëlektrificeerde Volvo's (plug-in hybride modellen en auto's met een volledig elektrische aandrijflijn). Afgelopen jaar was Volvo in Nederland het derde stekkermerk, met een marktaandeel van 8,5%.
In Europa werden in 2023 294.794 auto's verkocht, een stijging van 19% ten opzichte van 2022. Volvo Cars' Recharge auto's, met een volledig elektrische of plug-in hybride aandrijflijn, waren vorig jaar goed voor 59% van alle verkochte auto's in de regio.
Volvo's Amerikaanse verkopen voor 2023 bedroegen 128.701 auto's, een stijging van 26% ten opzichte van het volledige jaar 2022. Het aantal verkochte Recharge-auto's steeg met 28% en was goed voor 28% van alle verkochte auto's in de VS gedurende het jaar.
De verkoop in China groeide met 5% ten opzichte van 2022, wat resulteerde in 170.091 verkochte auto's in 2023. In totaal groeide de verkoop van Recharge-auto's met 26% in de periode van januari tot december.
Voor 2023 was de Volvo XC60 het bestverkochte model met een verkoop van 228.646 auto's (2022: 195.338 auto's), gevolgd door de XC40, met een totale verkoop van 200.670 auto's (2022: 169.206 auto's), en de XC90 met 107.549 auto's (2022: 97.130 auto's).