Volkswagen Up! GTI
Niet echt snel, wel echt leuk
De komst van de Volkswagen Up! GTI is niet meer dan logisch. De basisgedachte achter een GTI is: stop een grote motor in een kleine auto voor extra rijplezier. En als er één model is bij Volkswagen dat van nature al klein, wendbaar en levendig is, dan is het wel de Up!
De aanpassingen
Er was dus weinig voor nodig om van een standaard Up! een Up! GTI te maken. En dat is goed nieuws: want de Up! is een voordelig model en dat moet zo blijven, ook als er GTI op staat. De aanpassingen beginnen met een grotere turbo en een ander motormanagement op de bestaande "1.0 TSI" motor. Daarmee stijgt het vermogen van 90 pk / 160 Nm naar 115 pk / 200 Nm.
Om de presentatie voor de pers extra cachet te geven, vonden de proefritten plaats in en om Monaco. Wanneer de testauto daar van start gaat, kijkt de testrijder vrijwel onmiddellijk in de spiegels. Vlakbij moet een heel exotische sportwagen rijden, want er klink een imposant geluid. Wanneer die sportwagen niet kan worden gelokaliseerd, moet er toch minstens een zware motorfiets vlakbij de testauto staan.
Niet van dat alles. Het geluid blijkt van de testauto te komen! Omdat geluid bijdraagt aan het gevoel van snelheid, is onder de voorruit van de Up! GTI een "trilvork" geplaatst (geen luidspreker!) die het motorgeluid in het interieur versterkt. Daarmee is letterlijk en figuurlijk de toon gezet: bij de Up! draait alles om het gevoel. De Up! GTI hoeft niet daadwerkelijk snel te zijn, als de auto maar snel voelt; en daarbij slaagt hij met vlag en wimpel.
Daarom is de motor vooral heel gretig, zodat het dieper intrappen van het gaspedaal meteen tot een reactie leidt. In absolute zin is de Up! GTI met zijn sprint van 0 naar 100 km/u in 8.8 seconden geen uitgesproken snelle auto. Hiermee is de Up! GTI weliswaar sneller dan de eerste Golf GTI uit 1976, maar inmiddels ligt de lat veel hoger. Tegenwoordig rijdt een beetje zakenauto een auto zoals de Up! GTI er uit, zonder ooit te merken dat de kleine Volkswagen zich kwaad maakte. Het verschil is, dat de bestuurder van de snellere zakenauto niet half zoveel plezier had als de Up! GTI-coureur.
Plezier
Het rijplezier komt niet alleen van de levendige motor (hetgeen een betere omschrijving is dan "krachtige motor"), maar ook van het levendige weggedrag. Om de Up! GTI sportiever te maken is het onderstel met 15 mm verlaagd en is de auto voorzien van grotere velgen (17 inch). Het eerste zorgt voor een lager zwaartepunt en daarmee voor meer stabiliteit. Het tweede zorgt voor een scherpere besturing, omdat de wangen van een band flexibel zijn en daarmee de reactie op het stuurwiel vertragen.
De Up! GTI is ook voorzien van een prominent aanwezige dakspoiler. Volgens Volkswagen is dit voor extra neerwaartse druk, maar in de praktijk is het vooral voor de show. De Up! is namelijk geen achterwielaandrijver, dus extra druk op de achterwielen is minder van belang. Daarbij is een spoiler zoals deze alleen op zeer hoge snelheden, die de Up! GTI zelden of nooit zal halen. Maar nogmaals: het komt de uitstraling van de auto sterk ten goede, dus de spoiler is zeker niet ongepast.
Wanneer het gaat om het weggedrag, is het verschil tussen de standaard Up! en de Up! GTI minder duidelijk dan in de prestaties. De standaard Up! is namelijk ook een heerlijk gooi-en-smijt autootje. En de standaard Up! heeft ook een prima wegligging. Het verschil is pas merkbaar wanneer de GTI echt op snelheid komt. Dan bijt de GTI zich net even beter vast en geeft de GTI vooral meer voldoening.
Topmodel
Toch overtuigt de Up! GTI niet alleen als pretauto, maar ook als topmodel. Naast het toegenomen motorvermogen, kreeg de krachtbron ook een groter koppel. Dat zorgt in de praktijk voor meer souplesse en dat is ook merkbaar in het dagelijkse verkeer. Zo kan makkelijker een lage snelheid in een hoge versnelling worden aangehouden en dat zorgt voor extra comfort (op dat moment is het jammer dat het kunstmatige motorgeluid niet is uit te schakelen).
Bovendien heeft de Up! GTI een zesde versnelling en dat verhoogt het comfort en verlaagt het verbruik. Een dag flaneren in Monaco en jakkeren in de bergen rondom Nice kostte 6.2 liter per 100 km en dat is uitrust beschaafd gezien de ronduit onbeschaafde rijstijl.
De Up! GTI is de eerste Volkswagen waarvan het officiële verbruik is vastgesteld volgens de nieuwe "WLTP"-norm (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) en mede daarom ligt het testverbruik dicht bij de norm (5.7 liter per 100 km). Ook goed om te weten: de Up! is de tweede Volkswagen met een roetfilter voor benzinemotoren.
Het gevoel dat de Up! GTI een echt topmodel is, wordt ook versterkt door de rijke uitrusting. Zo zijn airconditioning, stoelverwarming, cruise control, parkeersensoren en een radio met smartphone-integratie standaard. Een grappig blokjespatroon op het dashboard, sportstuur en het kenmerkende schotse ruitjespatroon op de stoelen maken ook deze kleinste Volkswagen tot een echte GTI.
Conclusie
De Volkswagen Up! is nu ook leverbaar als GTI. Dankzij een gretige motor, een levendig onderstel en een spannende aankleding is de Up! in alle opzichten een echte GTI. Een aangename bijkomstigheid is dat de Up! GTI ook nog eens meer comfort biedt. De motor werd namelijk niet alleen sterker, maar biedt ook meer souplesse.
Om de prijs bescheiden te houden, heeft Volkswagen de aanpassingen ook bescheiden gehouden. Verwacht daarom geen volbloed sportwagen voor een spotprijsje. Het gaat bij de Up! GTI vooral om de pret en minder om de harde cijfers. Kortom: de Volkswagen Up! GTI is niet echt snel, maar wel echt leuk.
- Heel veel rijplezier
- Bescheiden meerprijs
- Even praktisch en functioneel als een gewone Up!
- Kunstmatig motorgeluid niet uit te schakelen