10 november 2017
Smart ForFour Electric Drive

Smart ForFour Electric Drive

Slim alternatief

Autotest | Wie eenmaal een elektrische auto heeft gereden, wil nooit meer anders. Het comfort, de souplesse en de prestaties zijn superieur aan vrijwel iedere traditionele auto. Daarbij is het een prettig gevoel dat een elektrische auto geen (directe) uitstoot produceert. Het enige nadeel is: elektrische auto's zijn kostbaar. Is de goedkoopste elektrische auto van Nederland, de Smart Electric Drive, een slim alternatief?
 

Hoe fijn een elektrische auto rijdt, wordt vooral duidelijk na de proefrit. Wie na een testrit met een elektrische auto weer in een traditionele auto met benzine- of dieselmotor stapt, heeft het gevoel een stap terug in de tijd te doen.

Bij een traditionele motor wordt benzine of diesel namelijk niet alleen omgezet in beweging. Een fors deel van de energie uit de brandstof verandert in hitte, lawaai en trilling. Een goede auto weet die "bijproducten" te beperken en/of zo goed mogelijk af te voeren, maar natuurlijk is voorkomen beter dan genezen.

Smart ForFour Electric Drive

Elektrische auto

Bij een elektrische motor wordt veruit het grootste deel van de energie daadwerkelijk omgezet in beweging. Er is geen lawaai, geen trilling en heel weinig warmte (soms zelfs te weinig, maar dat is een complex technisch verhaal over accu's). Zelfs wie niets met auto's heeft, voelt vanzelf dat het concept van een elektrische auto "klopt".

Bovendien levert een elektrisch motor, ongeacht het toerental, volop vermogen. Een verbrandingsmotor daarentegen presteert alleen op een bepaald toerental optimaal. Omdat het onwenselijk is dat de auto zich slechts op een vaste snelheid prettig voelt, moet continu worden geschakeld. Een elektrische auto heeft helemaal geen versnellingsbak (nodig) en ook dat zorgt voor heel veel extra comfort.

Smart ForFour Electric Drive

Prijs en actieradius

Het grote nadeel van alle elektrische auto's is de prijs. Die prijs zit niet in de elektromotor; die is weinig compliceerder dan in een stofzuiger of grasmaaier. De pijn zit in de accu's. Met veel accu's kan een lange afstand worden afgelegd, maar dit maakt de auto kostbaar en zwaar. Het is aan de autofabrikant om de balans tussen prijs en actieradius te vinden.

De Electric Drive is bedoeld als stadsauto en daarom kiest Smart voor een geringe actieradius en dus een relatief lage prijs. De Electric Drive kan volgens de NEDC-norm 160 km afleggen op een accu (155 km voor de hier gereden ForFour) en dat staat in schril contrast tot de 520 km van de langeafstandskampioen onder de elektrische auto's: de Opel Ampera-e. Ook de Tesla Model S en X zijn met hun bereik van zo'n 400 km echte marathonlopers onder de elektrische auto's.

Smart ForFour Electric Drive

Maar... de genoemde Opel kost 41.000 euro en de Tesla's rond de 100.000 euro. Op het moment van schrijven kost de Smart Electric Drive 23.843 euro (zelfde prijs voor ForTwo en ForFour) en daarmee is dit de goedkoopste elektrische auto van Nederland.

Theorie en praktijk

Volgens onderzoek van Smart is de gemiddelde woon-werk rit zo kort dat het bereik van 160 km ruimschoots voldoende is. Maar hier wijken theorie en praktijk toch echt van elkaar af! Alhoewel het waar is dat de actieradius van 160 km in de meeste gevallen inderdaad voldoet, is het ronduit vervelend om de auto iedere dag 5 uur (publiek oplaadpunt) tot 8 uur (thuis aan het stopcontact) lang op te laden. Een benzine- of dieselauto kan hetzelfde traject een week lang op-en-neer rijden en hoeft dan slechts 5 minuten te tanken.

Smart ForFour Electric Drive

Voor wie thuis een laadpunt heeft is dit alles geen bezwaar, maar wie op straat moet laden, heeft iedere dag de angst of er wel een laadpunt in de buurt vrij is. Daarna is het belangrijk om de opgeladen auto niet te vergeten; een oplaadplaats is immers geen parkeerplaats!

Smart ForFour Electric Drive

In de praktijk is de Smart Electric Drive helaas geen zuinige elektrische auto. Volgens de brochure bedraagt het gemiddelde verbruik 13.1 kWh / 100 km, maar in de praktijk was 15 kWh / 100 km het best haalbare. Daarbij is steeds gebruik gemaakt van de eco-modus (minder prestaties, meer terugwinnen van energie bij gaspedaal loslaten). Sommige grotere elektrische auto's (Volkswagen e-Golf / Hyundai IONIQ) zijn in de praktijk zuiniger. Vanwege dit hoge verbruik, kwam het daadwerkelijke bereik van de ForFour Electric Drive uit op 130 km.

Perspectief

Om dit in perspectief te zetten: met deze actieradius en deze prijs is de Smart Electric Drive nauwelijks een verbetering ten opzichte van de eerste generatie kleine elektrische auto's: de Mitsubishi i-Miev, de Peugeot iOn en de Citroen C-Zero. De grote vooruitgang zit in de ruimte, de uitrusting, het veiligheidsniveau en vooral het weggedrag.

De Smart Electric Drive kost grofweg 10.000 euro meer dan de goedkoopste Smart met benzinemotor. Wanneer heel grof en alleen met de energiekosten wordt gerekend, is dat prijsverschil pas na 500.000 km terugverdiend. Het daadwerkelijke kilometrage hangt af van de stroomprijs (thuis opladen of op straat laden) en natuurlijk de brandstofprijs. In beide gevallen is het door de fabriek opgegeven verbruik gehanteerd.

Smart ForFour Electric Drive

Wat in de berekening is vergeten, zijn de belastingvoordelen. Ondernemers krijgen diverse subsidies bij de aanschaf van een elektrische auto. Zakelijke rijders betalen slechts 4% bijtelling. Alle berijders zijn vrijgesteld van wegenbelasting en de onderhoudskosten van een elektrische auto zijn nihil (er zijn nauwelijks slijtagedelen). Een Smart Electric Drive kopen is daarom weinig aantrekkelijk, maar dankzij scherpe tarieven in private-lease (o.a. van NLE) kan de ForFour juist heel aantrekkelijk zijn.

Het beste voor het laatst bewaard

Het beste nieuws is, uiteraard, voor het laatst bewaard. Ondanks alle genoemde kritiekpunten is de Smart ForFour een feest om te rijden. Van nature is de ForFour al een eigenzinnige en wendbare auto.

Daar komen alle voordelen van elektrisch rijden bij. De Smart Electric Drive is snel, stil en biedt een souplesse waar alleen een twaalfcilinder benzinemotor aan kan tippen. Bovendien is van het extra gewicht van de accu's weinig merkbaar. De ForFour Electric Drive heeft een uitstekende wegligging (dit is anders voor de ForTwo, zie het testverslag van die auto voor details).

Omdat de accu's onder de vloer zijn weggebouwd, biedt de elektrische ForFour dezelfde binnenruimte als de exemplaren met traditionele motoren. Ook de uitrusting staat op hetzelfde niveau, waarmee de elektrische variant alleen maar voordelen biedt.

Smart ForFour Electric Drive

Het is zoals bij alle techniek: een goedkope computer van nu is in alle opzichten superieur aan een dure computer van 10 jaar geleden. Hetzelfde geldt voor auto's: zelfs een goedkope elektrische auto van nu is beter dan een dure auto met techniek van 10 jaar geleden. In het geval van de verbrandingsmotor is dat zelfs een uitvinding van 100 jaar geleden...

Conclusie

Is het een goed idee om de goedkoopste elektrische auto van Nederland te kopen? Ja en nee. De meerprijs ten opzichte van een soortgelijke auto met een benzinemotor is moeilijk terug te verdienen. Daarom is kopen niet aantrekkelijk, maar dankzij scherpe tarieven is (prive) leasen juist wel een optie.

Wie mee wil met de vooruitgang zegt ook "ja". Zelfs de goedkoopste elektrische auto rijdt namelijk beter dan duurdere benzine- of dieselauto's. De Smart Electric Drive biedt meer comfort en souplesse dan iedere andere auto in zijn prijsklasse. De manier waarop een elektrische auto presteert is bijna verslavend en dat geldt ook voor deze Smart. Tel daar lage kilometerkosten, belastingvoordeel en het groene karakter bij op en het is duidelijk: zelfs de goedkoopste auto met de techniek van nu, is beter dan een dure auto met de techniek van toen.

plus
  • Uiterst comfortabel
  • Geen (directe) uitstoot
  • Uitstekende rijeigenschappen
min
  • Forse aanschafprijs
  • Beperkte actieradius
  • Alleen compleet met optie-pakketten
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!