Opel Karl Rocks
Kleur in het leven!
Inmiddels zijn diverse modellen van Opel beschikbaar in een "Rocks"-uitvoering. Rocks staat bij Opel voor een avontuurlijke aankleding. Het stoere uiterlijk is geïnspireerd op dat van een terreinauto met wielkastverbreders, stoere bumpers en beschermranden rondom. Let ook op de dakdragers en de tweekleurige velgen.
Voor de testauto komt daar de opvallende kleur "pastel green" bij, die bepaald niet stoer maar wel heel opvallend is. En daar gaat het om bij de Rocks-uitvoering: met beperkte middellen een alledaagse auto bijzonder maken.
De Karl is met zijn lengte van 3 meter 68 een fractie groter dan gemiddeld en dat komt terug in bovengemiddelde interieurruimte. Met name de achterbank is net even ruimer (of moet dat zijn: minder krap) dan gemiddeld in dit segment. De bagageruimte is goed, maar wordt geplaagd door een flinke tildrempel en een hoedenplank die niet met de achterklep meescharniert.
Uitrusting
Alhoewel de Rocks de meest exclusieve uitvoering van de Karl is, heeft deze auto niet de meest complete uitrusting. Zaken zoals een klimaatcontrolesysteem, een verwarmd stuurwiel, parkeerhulp, hoekverlichting of "Lane Departure Warning" staan allemaal op de optielijst maar horen niet tot de standaarduitrusting van deze bijzondere Karl.
Het licht en de ruitenwisser worden door de bestuurder zelf bediend, hier geen sensoren die het werk overnemen. De airconditioning kan aan en uit, maar kan de temperatuur niet zelf constant houden.
OnStar
De Karl is juist heel vooruitstrevend als het gaat om verbinding met de smartphone en het internet. "OnStar" is namelijk standaard aanwezig en dat betekent dat ook deze kleinste Opel dienst kan doen als rijdende wifi-hotspot voor de inzittenden. Met een druk op de knop is een assistent op te roepen die kan helpen bij het plannen van ritten, adviseren over de technische staat van de auto en zelfs de hulpdiensten kan inroepen bij een ongeval.
Toch heeft de Karl geen navigatiesysteem, maar slechts een "dom" beeldscherm. Voor het bijbehorende brein, doet Opel een beroep op Apple CarPlay of Android Auto. Hiermee doet de smartphone van de bestuurder dienst als navigatiesysteem, muziekbron en communicatiecentrum. De auto is slechts een "doorgeefluik". Dit werkt in de praktijk makkelijk, probleemloos en zelfs prettiger dan sommige ingebouwde systemen.
Automaat
Tijdens de eerste kennismaking met de Opel Karl in het voorjaar van 2015, is gereden met de 1.0 liter benzinemotor. Dat is nog steeds de enige motor op de prijslijst, maar voor de broodnodige variatie is dit keer gekozen voor een versie met een automatische versnellingsbak.
De automaat heeft exact dezelfde pook als de variant met handbak en het vraagt enige gewenning om het patroon te doorgronden. "Drive" zit links, in de middenstand kan sequentieel worden geschakeld, neutraal en achteruit zitten rechts. "Park" ontbreekt, dus vergeet de handrem niet aan te trekken bij het verlaten van de auto!
De "EasyTronic" automaat is een zogenaamde "gerobotiseerde handbak". Dat wil zeggen dat deze auto dezelfde versnellingsbak en dezelfde koppeling heeft als een gewone Karl, maar dat de elektronica de bediening overneemt. Het voordeel daarvan is dat EasyTronic goedkoper en zuiniger is dan een traditionele automaat.
Het is duidelijk voelbaar wanneer de computer schakelt. Dat komt omdat de elektronica stelselmatig op het verkeerde moment schakelt en omdat het schakelen traag verloopt, waardoor de auto iets terugvalt in snelheid tijdens het schakelen.
Prestaties en verbruik
Desondanks zijn de prestaties van de Karl onverminderd goed. De auto komt makkelijk van de plek en is kwiek in de stad. Op de buitenweg zijn sprints op hoge snelheid (bijvoorbeeld 100 naar 120 km/u) geen probleem. Ondanks het hoge toerental (130 km/u = 4.000 tpm) blijven de rijgeluiden ook op hoge snelheden beperkt, waardoor lange afstanden geen probleem vormen.
Een week proefrijden met stadsverkeer, snelwegen (gemiddeld 100 km/u, sporadisch 120 of 130 km/u) en binnenwegen kostte 4.9 liter per 100 km en dat komt dicht bij de fabrieksopgave van 4.6 liter per 100 km.
Weggedrag
De Rocks mag er dan stoer uitzien, vierwielaandrijving of off-road techniek behoren niet tot de extra uitrusting. Gezien de meerprijs ten opzichte van de gewone uitvoeringen kan dat ook niet worden verwacht. Bovendien zou dit de Karl ook kostbaarder maken in het gebruik en dat is zelfs onwenselijk.
Maar... de Karl Rocks biedt wel 18 mm extra bodemvrijheid. Dit vergemakkelijkt de instap en is handig in steden vol hoge stoepranden, onmogelijke verkeersdrempels en slecht wegdek. De extra bodemvrijheid zorgt ook voor een hoger zwaartepunt en in theorie zou dit afbreuk doen aan de wegligging. In de praktijk is er weinig tot niets te merken van het aangepaste onderstel en stuurt de Karl Rocks prima.
Conclusie
De Opel Karl is er nu ook in "Rocks"-uitvoering. Net als bij andere Opels staat dit voor een avontuurlijke aankleding, zonder daar techniek aan te koppelen die de auto kostbaar zou maken in aanschaf of gebruik. Zeker voor de Karl is dit een dankbare aanvulling, want de auto ziet er behalve degelijk nu ook begeerlijk uit.
Inmiddels is 40% van alle nieuw bestelde Karls een Rocks-uitvoering. En terecht, want ook een kleine auto mag best wat kleur in het leven brengen!
- Vlot en zuinig
- OnStar biedt extra veiligheid en gemak
- Exclusief en origineel in Rocks-uitvoering
- Forse tildrempel bagageruimte
- EasyTronic schakelt traag en houterig
- Hoedenplank scharniert niet mee met achterklep