Volkswagen Up!
Up!gewaardeerd
Tot nu toe dankte de Up! (altijd geschreven met uitroepteken) zijn succes aan de combinatie van Duitse degelijkheid en een gunstige prijs. Vanaf modeljaar 2016 moet de Up! niet alleen een verstandige auto zijn, maar ook een begeerlijke.
Facelift
Daarom is de Up! voortaan leverbaar in nieuwe kleuren en nieuwe patronen. Zo is er keuze uit dertien kleuren voor het koetswerk, drie kleuren voor het dak, tien patronen (stickers) voor de zijkant, tien patronen (stickers) voor het dashboard en zeven soorten bekleding voor de stoelen.
De testauto is uitgevoerd in babyblauw in combinatie met een wit dak en witte spiegels. De Up! krijgt daarmee een retro-tintje en dat staat 'm wat Autozine betreft geweldig! Hiermee gaat de Up! zelfs de concurrentie aan met de echte liefhebbersauto's en precies dat is kenmerkend voor de vernieuwde Up!
Om de auto een modernere uitstraling te geven, zijn de achterbumper en het front ook aangepast. Het betreft hier slechts lijnen, patronen en accenten, maar het zorgt er wederom voor dat de Up! voortaan ook een auto is die met het gevoel wordt gekozen. Als het gaat om de gebruikte materialen, en bijvoorbeeld ook het geluid waarmee de deuren openen en sluiten, behoudt de Up! het degelijke Volkswagen-gevoel.
Een kleine ergernis uit het verleden, de beperkte verstelmogelijkheid van het stuurwiel, is helaas niet aangepakt. Wel heel fijn: de hoedenplank scharniert nu mee met de achterklep en het raam van de bijrijder is voortaan ook te bedienen vanaf de bestuurderskant.
Uitrusting
Bij de introductie van de Up! in 2011 was het de eerste kleine auto die zelfstandig kon remmen voor gevaar (bij snelheden tot 30 km/u). Op het gebied van actieve veiligheid blijft de Up! daarmee voorop lopen en ook daarom kon Volkswagen het zich permitteren om de auto vooral leuker te maken.
Veruit de leukste nieuwe optie is het "Beats" audiosysteem. Terwijl sommige andere kleine auto's zich beperken tot mooie logo's en weinig daden, levert BeatsAudio in de Up! daadwerkelijk hoge geluidskwaliteit. Het geluid is helder, vol en machtig. Het is daarom niet overdreven om te stellen dat de Up! het beste audiosysteem in het segment heeft.
Heel handig is de "maps and more dock". Tot nu toe was de Up! leverbaar met een nogal traag en omslachtig te bedienen extern navigatiesysteem. Voortaan zet Volkswagen de smartphone (iPhone of Android toestellen met beeldschermen tot 5 inch) van de bestuurder in als beeldscherm en "brein" van de auto. Hiervoor heeft Volkswagen een eigen app ontwikkeld met navigatie- (van TomTom), audio- en communicatie-functies.
Daarnaast doet de app dienst als uitgebreide boordcomputer, die bijvoorbeeld ook over meerdere ritten het verbruik kan bijhouden. Hiermee kan de bestuurder de strijd aangaan met zichzelf om steeds zuiniger te rijden ("Think Blue Trainer"). Tijdens de diverse proefritten werkte dit keurig: een rit met de 75 pk sterke Up! kostte 4.1 liter per 100 km, de 90 pk sterke variant (waarover later meer) verbruikte 4.7 liter per 100 km.
In de praktijk functioneert de Volkswagen app naar behoren. Het systeem werkt off-line (geen Internet-verbinding nodig!) en de integratie met het display van de auto werkt keurig. Bij aanvang van de testrit kostte het alleen even tijd om de vereiste Bluetooth verbinding op te zetten.
Weggedrag
De Up! was al leuk om te rijden en daar is met deze facelift niets aan veranderd. De besturing blijft licht en bijna gevoelloos, maar dankzij de snelle reactie op iedere stuuractie is het gevoel met de auto toch goed.
Dankzij het overzichtelijke koetswerk en de uitstekende wendbaarheid voelt de Up! zich met name thuis in de stad. De draaicirkel is lekker kort en parkeren is dankzij de nieuwe parkeersensor achterop nog makkelijker geworden.
1.0 TSI
Het beste is voor het laatste bewaard: naast de 60 en 75 pk sterke motoren, is voortaan een extra sportieve uitvoering beschikbaar. Door een turbo toe te voegen aan de bestaande motor, neemt het vermogen toe tot 90 pk / 160 Nm. En dat is veel voor een kleine auto. Sterker nog: de "Up! 1.0 TSI" sprint in 9.9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en is daarmee even snel als de eerste Golf GTI!
In het belangrijkste werkterrein van de Up!, de stad, is het verschil tussen de diverse motoren echter gering. Zelfs de lichtst gemotoriseerde Up! presteert namelijk al prima in stadsverkeer en heeft geen problemen met de snelweg. Opvallend is dat de versnellingen zeer lang zijn. Zo haalt de Up! bijna 100 km/u in de tweede (!) versnelling.
Het grote verschil tussen de gewone motoren en de turbomotor zit in het gemak, nee, het enthousiasme waarmee de prestaties worden neergezet. In de stad is een voorzichtig tikje op het gaspedaal al voldoende om ergens vlot tussendoor te schieten. De Up! voelt dan bijna machtig snel!
Op de snelweg en in de bergen is het verschil nog veel groter. Een tussenacceleratie van bijvoorbeeld 80 naar 100 km/u kost geen enkele moeite. Eenmaal op snelheid is altijd voelbaar dat de turbomotor een forse reserve achter de hand heeft, zelfs wanneer dat vermogen niet wordt aangesproken. Zo tilt Volkswagen de Up! overtuigend naar een hoger plan.
Conclusie
De Volkswagen Up! heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2016. Maar... die verjongingskuur is anders dan bij andere auto's. Uiteraard kreeg de Up! de verplichte aanpassingen aan het uiterlijk en de uitrusting, waarmee de auto moderner werd.
Naast de nuttige aanpassingen, heeft Volkswagen de Up! ook leuker gemaakt. Dankzij vele personalisatie-mogelijkheden is de Up! helemaal naar wens aan te kleden. Dankzij een subliem audiosysteem en een sterke turbomotor ("1.0 TSI") biedt de Up! nu volop rijplezier. Zo is Volkswagens instapmodel "up!gewaardeerd" van een voordelig stadsautootje tot een echt hebbeding.
- Slimme infotainment-opties
- Verstandig en aantrekkelijk
- Heel veel rijplezier met 1.0 TSI motor
- Stuurwiel alleen in hoogte verstelbaar, niet in afstand tot de bestuurder