Volkswagen Scirocco
Volkswagen introduceert Scirocco R
De Scirocco R is de krachtigste Scirocco die ooit in serieproductie is gebouwd. Hij beschikt over een 2,0-liter TSI-motor met een vermogen van 195 kW/265 pk en een koppel van 350 Nm. Daarmee haalt de relatief lichte (1.330 kg), voorwielaangedreven sportauto een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) en sprint hij in 6,5 seconden van 0-100 km/h. De versie met de DSG-transmissie met dubbele koppeling verkort deze sprinttijd tot 6,4 seconden. Het gemiddelde verbruik van de Scirocco R bedraagt 8,3 l/100 km (8,2 l/100 km voor de versie met DSG.
De Scirocco R is standaard voorzien van het elektronisch sperdifferentieel XDS. Dit systeem werkt nauw samen met het stabiliteitssysteem ESP en zorgt voor nog meer grip bij bijvoorbeeld voluit accelereren. XDS debuteerde onlangs op de zesde generatie Golf GTI.
Het uiterlijk van de Scirocco R vertoont sterke overeenkomsten met de GT24-race-uitvoering van de Scirocco. Vooral de grote luchtopeningen in de voorbumper, de sideskirts, de achterspoiler, de diffuser achter en de dubbele uitlaat springen daarbij in het oog. Tot de standaarduitvoering horen verder Bi-Xenon koplampen, LED-dagrijverlichting en 18-inch lichtmetalen velgen van het type Talladega.
De keuze om de Scirocco R te presenteren tijdens de 24-uurs race op de Nürburgring is niet toevallig: vorig jaar won de Scirocco GT24 de race in zijn klasse. Ook dit jaar is de overwinning het doel. Dit jaar worden daartoe in totaal vier Scirocco's GT24 ingezet. Twee daarvan gebruiken aardgas (CNG - Compressed Natural Gas) als brandstof. Deze brandstof stoot niet alleen zo'n 25% minder C02 uit dan benzine, maar zorgt dankzij de hoge klopvastheid ook voor betere prestaties onder hoge belasting.