5 september 2017
Volkswagen Polo

Volkswagen Polo

Modern en toch vertrouwd

Autotest | Wie voor Volkswagen kiest, kiest voor vertrouwen, degelijkheid en functionaliteit. Maar tegelijkertijd moet Volkswagen met de tijd mee. Dat is nog lastiger bij een compacte auto, die ondanks nieuwe techniek een scherpe prijs moet behouden. Weet de zesde generatie van de Volkswagen Polo het moderne en het vertrouwde te combineren?
 

Niet alleen op technisch vlak moet de Volkswagen Polo met de tijd mee. De Polo 2017 moet ook beter rijden en functioneler worden. Daarom is de nieuwe Polo langer en breder dan voorheen. Zo biedt de auto extra ruimte. Tegelijkertijd werd de auto lager, waardoor het zwaartepunt lager ligt en dat is weer gunstig voor de rijeigenschappen.

Ondanks de groeispurt in de buitenmaten is de Polo nog steeds een compacte en handelbare auto; zoals het hoort in dit segment. Bovendien: ondanks de lagere bouw is de hoofdruimte nog altijd prima. De grootste vooruitgang is echter achterin te vinden: de ruimte op de achterbank is ver bovengemiddeld voor een compacte auto. De Polo biedt ruimte aan vier volwassenen en dat is eerder uitzondering dan regel voor een auto van deze omvang. De extra ruimte ging niet ten koste van de ruimte in de kofferbak, ook deze nam fors toe.

Volkswagen Polo

Om de Polo leuker te maken, zijn voortaan meer kleuren (14 stuks) en thema's voor het interieur beschikbaar. De testauto is uitgevoerd in "Energetic Orange" met een traditioneel grijs/zwart interieur. Wie dat wil, kan ook binnenin kiezen voor levendige patronen.

Veiligheid

De andere vooruitgang zit in de uitrusting. De Polo is voortaan te voorzien van vrijwel alle luxe en veiligheidsvoorzieningen van de grotere Volkswagens. Er zijn echter twee verschillen: wat bij de grotere modellen standaard is, is bij de Polo vaak een optie. Bovendien kunnen de grotere modellen deels zelf stuurcorrecties uitvoeren en de Polo beperkt zich tot waarschuwen of remmen (technisch gezien is de Polo klaar om zelfstandig te sturen, maar vooralsnog heeft Volkswagen deze functionaliteit "onklaar" gemaakt).

Volkswagen Polo

Als het gaat om de veiligheid kan de Polo nu automatisch remmen voor gevaar; dat geldt voor objecten en voetgangers vóór de auto. Bij achteruit uitparkeren waarschuwt de computer voor gevaar achter de auto. Een camera leest verkeersborden en toont de laatst geziene maximumsnelheid bij de snelheidsmeter. Een lampje in de buitenspiegel wijst op objecten in de dodehoek van diezelfde buitenspiegel.

Het voordeel van al deze systemen: ze hebben geen knoppen en vragen geen extra handelingen van de bestuurder en dat is hoe de Polo-rijder het graag heeft! Een systeem dat wel expliciet moet worden ingeschakeld is de cruise-control. Dankzij radar houdt deze voortaan zelf een veilige afstand tot de voorligger aan.

Volkswagen Polo

Luxe

Naast veiligheid is ook de luxe niet vergeten. Het meest in het oog springend zijn de klokken achter het stuurwiel die kunnen worden vervangen door een beeldscherm ("Active Info Display"). Het voordeel daarvan is dat de bestuurder zelf kan kiezen welke informatie wordt getoond en hoe dit wordt getoond. Een fraai voorbeeld daarvan is een combinatie van een kaart van het navigatiesysteem met daaroverheen de snelheidsmeter en de toerenteller geprojecteerd.

In tegenstelling tot de vele veiligheidssystemen is dit een functie die, ondanks de beschaafde meerprijs, alleen tot zijn recht komt wanneer de bestuurder er actief gebruik van maakt.

Volkswagen Polo

Ook nieuw voor de Polo is een hoogwaardig audiosysteem. Dit is ontwikkeld in samenwerking met "Beats" en heeft een vol, krachtig geluid dat desondanks niet kunstmatig klinkt. Wel is het belangrijk om te vermelden dat het resultaat sterk afhankelijk is van het bronmateriaal. Een matig gecodeerd mp3-bestand klinkt ook matig; een hoogwaardige FLAC-file klinkt glashelder.

Weggedrag

Dankzij de toegenomen breedte en het lagere zwaartepunt rijdt de Polo anders dan de vorige generatie en anders dan de concurrenten. De Polo voelt ronduit lichtvoetig, alsof het gewicht honderden kilo's minder bedraagt dan in de folder staat. Dat komt tot uiting op twee manieren. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten rolt de Polo zo makkelijk uit, dat het voelt alsof het een lichtgewicht auto is.

Volkswagen Polo

Daarbij is de besturing heel licht, maar zeker niet gevoelloos. Dit maakt het rijden ontspannen en tegelijkertijd heel aangenaam, omdat de bestuurder het gevoel heeft volledige controle over de auto te hebben. De carrosserie voelt zeer stabiel, waaroor de auto levendiger wordt bij harder rijden en de nodige voldoening geeft in snelle bochten. Ook niet onbelangrijk: het koetswerk is zeer overzichtelijk en ook dat geeft vertrouwen.

Benzine

De Polo zal leverbaar worden met een groot aanbod van motoren, maar voor deze eerste kennismaking was het aanbod beperkt tot drie. En die zijn alle drie getest! Te beginnen met de 115 pk / 200 Nm sterke 1.0 liter driecilinder. Deze levert al vanaf een laag toerental veel kracht, hetgeen zeer ontspannen rijdt. Wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt, dan zijn de prestaties prima en klinkt het roffelende geluid dat kenmerkend is voor een driecilinder (niet storend, wel anders dan de gebruikelijke viercilinder).

Volkswagen Polo

Omdat de 115 pk sterke "1.0 TSI" met zo veel gemak presteert, is het ook gemakkelijk om zuinig te rijden. Een proefrit met 50% stadsverkeer en 50% buitenweg kostte 5 liter per 100 km.

Dezelfde 1.0 TSI motor is ook beschikbaar met een vermogen van 90 pk / 175 Nm. Wie kalm rijdt, voelt geen enkel verschil met de sterkere variant behalve dat de 90 pk versie een iets stillere loop heeft. De 115 pk sterke versie is de meerprijs daarom nauwelijks waard.

Wel een heel zinvolle investering is de DSG automaat. De versnellingsbakverhoudingen daarvan zijn perfect afgestemd op het karakter van de motor, en dat tilt de hele auto naar een hoger plan. Bovendien heeft de automaat zeven versnellingen, waardoor ook op de snelweg op hoge snelheid de nodige rust in de Polo heerst om op zachte toon een goed gesprek te voeren.

Volkswagen Polo

Diesel

Tenslotte is gereden met de 1.6 liter dieselmotor. In tegenstelling tot de moderne 1.0 TSI motoren, is dit een traditionele "TDI" zoals Volkswagen die al jaren maakt. In de Polo heeft de dieselmotor echter een ongebruikelijk en onbehouwen karakter. Iedere keer is na het schakelen abrupt zo veel vermogen beschikbaar, dat het lastig is om soepel te rijden. Desondanks is het in de praktijk toch mogelijk heel zuinig te rijden; op de buitenweg is 3.0 liter per 100 km geen probleem.

Alle Polo's vallen op door zeer bijterige remmen. De diesel is daarbij het meest bijterig, wat het nog lastiger maakt om soepel te rijden. Bij de andere varianten worden de sterke remmen juist niet ervaren als nadeel, maar dragen ze bij aan een gevoel van veiligheid.

Volkswagen Polo

Conclusie

Weet de zesde generatie van de Polo het vertrouwde gevoel waar de auto om bekend staat te combineren met moderne techniek? Ja, daar is Volkswagen in alle opzichten in geslaagd. Dat is op de eerste plaats te danken aan het feit dat Volkswagen kiest voor techniek die de auto veiliger en comfortabeler maakt, niet voor speeltjes.

Tegelijkertijd maakt de Polo voor 2017 een flinke stap vooruit als het gaat om ruimte en rijeigenschappen. Met name de de ruimte achterin is opmerkelijk goed voor een auto van deze omvang. Dankzij een dosis extra dynamiek wordt de Polo niet alleen leuker, maar ook veiliger. Ook de motoren gaan met de tijd mee en zijn kleiner en efficiënter geworden; vooral de combinatie 1.0 TSI (90 pk) met DSG is een aanrader.

plus
  • Moderne, bruikbare techniek
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Realistische prijs (ook voor opties)
min
  • Onbehouden karakter 1.6 TDI motor
  • Instructies navigatiesystem komen vaak te laat
  • Bijterige remmen zijn veilig, maar vragen gewenning
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!