14 december 2018
Feedback
Volkswagen Polo

Forum Volkswagen Polo

Reacties van eigenaren

  

, datum: 27 september 2018

Ervaring met auto: Wat betreft de Polo GTI: het digitale dashboard (AID) is ook een optie. Standaard zit er een wel heel sobere klokkenpartij in, hoogstwaarschijnlijk om de koper ertoe te bewegen toch maar 364 euro uit de zak te kloppen voor digitale tellers. Je kunt de AID in een aantal presets wijzigen en ook persoonlijk waardoor het er veel mooier uitziet dan default (te veel lege vlakken). Ik heb een Ross-Tech VCDS adapter gekocht en vele zaken gecodeerd.

Bijvoorbeeld, het is irritant dat de teller geen 30/50/80/120 als getallen aangeeft maar heel grof 20/40/60/100/140/180/220/280. Uiteraard kun je onder de teller de digitale snelheid aflezen maar toch vind ik de "analoge" stappen te groot. Dat kun je eenvoudig aanpassen door het anders te coderen (5 mogelijkheden en 2 kleuren). Zo heb ik het irritante gepiep uitgezet als de auto op contact staat en je de deur opent. Nog irritanter, het start/stop systeem werkt al na amper 200 meter, dat kan nooit goed zijn voor de motor en wat denkt u van een stevige rit op de Duitse Autobahn, je komt op een parkeerplaats aan en als je onder de 5 km/u komt slaat de motor af, niet zo gezond voor de roodgloeiende turbo lijkt me!

Ook was ik teleurgesteld dat de mistverlichting ouderwetse halogeen lampjes bevat net als de knipperlichten achter. Ik heb 8.000 euro uitgegeven om een auto te configureren met ALLE extra's en dan dit. Heb zelf Osram LEDriving verlichting ingebouwd, het volledige interieur is uitgevoerd in LED behalve de kofferbak verlichting, daar heb ik ook een Osram LEDje ingezet, veel meer licht in de kofferbak is prettig. De mist/berm verlichting en de knipperlichten achter zijn nu in LED uitgevoerd, het lichtbeeld is exact zoals met de halogeen verlichting, ook niet sterker of zelfs verblindend, geen enkel probleem dus maar nu wel tik/tak aan/uit en spierwit licht, gelijk aan de 6000K van de originele VW LED verlichting.

Het "Car" menu biedt g-meter, olietemperatuur, turbodruk, vermogen etc. Je kunt uit ik meen 6 tubes kiezen die je met zijn drieën naast elkaar kunt zetten. De DAB/DAB+ radio werkt prima en als je wilt neemt de FM het -onhoorbaar- over als het DAB bereik te klein is, clever opgelost. Muziek klinkt vooral goed als je FLAC/WAV bestanden op SD of USB stick afspeelt, vanzelfsprekend doet de Beats de rest. Is trouwens helemaal geen Beats, Dr. Dre zal lekker binnenlopen maar afgezien van de logonulls zijn het //PSS speakers uit België (PSS was ooit van Philips) en de versterker onder de stoel is van Panasonic. Puur VW commercie dus om er Beats logo's op te plakken!

V.w.b. de wegligging is het ook van belang dat je ECS op Sport kunt instellen i.p.v. enkel aan/uit zoals op het middenconsole ASR on/off. Dat gaat niet automatisch als je Sport selecteert in het Sport Select menu, daarvoor moet je echt wat dieper graven in het "Car" menu bij setup, net als de launch control, dat moet je net weten hoe dat werkt. Jammer als u die ESC Sport stand gemist heeft, de XDS (een uitstekend elektronisch sperdifferentieel) en ESP zijn dan wat minder strikt waardoor je de auto goedmoedig kunt laten uitbreken. Puur GTI plezier, mijn 1e auto was een Golf GTI versie 1 in 1978, dit lijkt er wel op. In korte bochten is de auto zeer wendbaar en sneller dan de Golf R met 4-wiel aandrijving en 310 pk, dat is op diverse YouTube filmpjes te zien. Helaas heeft de auto geen adaptieve dempers, enkel de voordempers worden stugger in de Sport stand maar kennelijk hebben ze lang op de Nordschleife getest, hij stuurt werkelijk voortreffelijk, ook geen fading op de rem met prima gevoel en remkracht tot 1,5 g op de meter wat voelt alsof je een anker uitgooit.

De motor, in theorie de EA888 van de Golf GTI 7.5 maar dan toch met diverse kanttekeningen. De Continental turbo is veel kleiner en v.w.b. tuning kun je het wel vergeten. De motor is namelijk de EA888 versie 3b (Audi) die gebruik maakt van het Miller Cycle principe, er is een dubbele injector rij geplaatst en de compressie is met 11,7 veel hoger dan de gewone EA888 kop. Het resultaat is een bullige motor die in feite niet echt bij een GTI hoort. Uiteraard fijn dat je tussen 1450 en 4400 tpm 320 Nm voorhanden hebt maar het maximum vermogen loopt tot amper boven de 6000 tpm. Dat betekent dat de DSG heel teleurstellend al bij 6100 tpm opschakelt, enkel in de 1e en 2e versnelling zie je in de launch control mode wel eens 6300 tpm verschijnen. Teleurstellend omdat de toerenteller met 6500 tpm voor het "oranje" en 7000 tpm voor het rode gebied doet veronderstellen dat je te maken hebt met een soepel in de toeren draaiende Golf GTI. Het meest teleurstellend is dat de DSG gewoon opschakelt bij 6100 tpm óók als je in de M-modus zelf aan het stuur schakelt! Wel een voordeel van het "rightsizing" zoals VW het noemt, t.o.v. het vorige model is de cilinderinhoud van 1,8 naar 2,0 liter gegroeid i.p.v. verkleind tot b.v. een 1,5 liter 3 cilindertje. De motor is bij lange ritten ook erg zuinig, zo ben ik 720 km gereden van München naar Nijmegen op één tank die volgens VW maar 40 liter is. Het is me een raadsel waarom de tank zo klein is, er is ruimte genoeg voor de achteras om een 50 liter tank te plaatsen of zoals bij de voorganger een 45 liter tank. Heb er echter met moeite wel 50 liter in gekregen door tot de rand te tanken en tot 15 km onder de 0 km restkilometers. Maar goed, doe je wat rustig aan dan is 6,8 liter met gemak haalbaar op zonulln lange rit, rustig 150 km meerollen op de snelweg in Nederland levert zelfs 1 op 18,4 (5,44 liter) op en dat is voor deze best zware auto (1255 kg droog) met een 2,0 liter 200 pk motor erg zuinig.

Ik heb 9000 km gereden en heb enkele klachten gehad die, lees ik op Motor-Talk (groot Duits autoforum), vaker voorkomen. Zo waren na 2200 km de veerschotellagers rijp voor de sloop, kennelijk een bezopen Spanjaard die vergeten was de lagers in te vetten. Ook opeens de navigatie op het display én in het AID, bij de Golf mag/kan dit maar niet bij de Polo. Gevolg, de AID presentatie liep na 5 minuten vast. Zo had ik wat vouwtjes in het leer op het stuur, hadden chauffeurs de linker A-stijl (binnen) en de kap onder het stuur (nee, daar zit geen contactslot!) beschadigd, tevens liep de Clark bekleding op de achterbank niet mooi over in de rugleuning. Alles is op garantie hersteld/vernieuwd, net als het middelste gordelslot (terugroepactie).

De auto kan autonoom inparkeren, rijd ik 42 jaar schadevrij en laat ik het eens mijn auto doen, boort hij zomaar de rechter voorvelg IN de stoep. Kon niet gekalibreerd worden zegt de dealer, ben er nu achter dat je dit gewoon wel in stapjes kunt coderen. Kassa, 714 euro aftikken voor een nieuwe velg (met omleggen band, montage) waar ik niet blij van werd. En wat zegt VW, het is een "parkeer assistent die werkt binnen de systeemgrenzen". Conclusie, je kunt maar beter iemand meenemen die uitstapt... De beste optie is in mijn ogen de ACC, geweldig.

Lang verhaal. Omdat de auto pas na een half jaar werd geleverd, heb ik mij meer dan ingelezen en weet er veel van. Nadat alles is verholpen en ik e.e.a. heb gecodeerd, ben ik erg tevreden met de auto al was minstens 50 pk prettiger geweest. Onder de 120 km/u is het nog okay maar daarboven is hij toch wel tam. Dat bleek op de Duitse Autobahn, de overbrengingen vanaf de 3e versnelling zijn erg lang en de 6e versnelling is een pure overdrive! De topsnelheid na 800 km inrijden was 245 km/u (240 km/u op de GPS) en werd behaald in de 5e versnelling bij 5800 tpm. De 6e versnelling houdt de snelheid enkel vast en het toerental zakt naar een "rustige" 4500 tpm waarbij de auto als op de spreekwoordelijke rails ligt.

Mijn conclusie is dat het een vrij rappe en erg wendbare auto is geworden, erg ruim van binnen (een Golf vind ik veel te groot) en van buiten mooi compact oogt met de wielen op de hoeken. Echter, als je 30.000 euro wilt uitgeven dan kom je er bekaaid af met halogeen!! koplampen, sobere analoge tellers, contactslot etc. Het wordt pas 95% als je de volle 38.500 euro uitgeeft (met afleverkosten en 2 jaar extra garantie) en dat is to

Reageer Nieuw
UitvoeringGTI
Bouwjaar2018
In bezit1 jaar

Betrouwbaarheid6
Comfort6
Motor6
  
  

, datum: 3 september 2018

Ervaring met auto: Stille, ruime en comfortabele auto. Robuust model. Ik ging voor de Golf; met mijn lengte van 1.98 wist ik dat ik daar in zou passen; het werd deze Polo, die hier voor de Golf niet onder doet.

Reageer Nieuw
Uitvoering1.0 TSI
Bouwjaar2018
In bezit1 jaar
KM-stand5.000 km
DealerWittebrug

Betrouwbaarheid7
Comfort8
Motor9
  
  

, datum: 28 augustus 2018

Reageer Nieuw

Bouwjaar2018
In bezit1 jaar
DealerUdenhout

Betrouwbaarheid6
Comfort6
Motor6
  
  

, datum: 11 augustus 2018

Ervaring met auto: Hiervoor een Mercedes B gehad (bouwjaar 2017) en de Polo bevalt me eerlijk gezegd beter. Rijdt zeker zo comfortabel als de MB B en is minstens zo stil. Korte richels komen wel wat harder binnen. Stoelen zitten uitstekend en ook met mijn lengte van 195 cm zijn de instelmogelijkheden voldoende. De DSG doet zijn werk soepel en de motor laat niet de indruk achter dat het slechts een 1.0 is. Verbruik is uitstekend. Gemiddeld verbruik is nu 1:21. Bij wat langere ritten is het verbruik soms zelfs 1:24.

ACC werkt goed. Wel jammer dat er geen elektrische parkeerrem is die inschakelt bij stilstand, waardoor je toch je voet op de rem moet houden. ACC is wel gevoelig wanneer er verkeer links van je rijdt, waardoor deze soms onnodig inhoudt. Geluidskwaliteit van het standaard audiosysteem vind ik prima. CarPlay werkt vlot en soepel in de Polo.

minpunten:
- ACC schakelt zichzelf soms uit en dan krijg je nullm tijdens de rit niet meer aan de praat. Dealer heeft er naar gekeken, maar niets geconstateerd.
- Mediasysteem is al een paar keer vastgelopen en dan kun je het systeem zelfs niet uitschakelen.

Reageer Nieuw
Uitvoering1.0 TSI DSG
Bouwjaar2018
In bezit1 jaar
KM-stand8.000 km
DealerWaal

Betrouwbaarheid7
Comfort8
Motor9
  
  

, datum: 20 juli 2018

Ervaring met auto: Voorlopig, na 5.000 km, alleen goede ervaringen. ACC is even wennen, maar doet znulln werk. AppConnect werkt goed (alleen is Android Auto trager dan iOS, maar daar kan VW weinig aan doen). Het verbruik tot nu toe is met deze 1.0 TSI 95pk net geen 1:20,5 (of 4,9 liter/100 km). Al bij al zeker niet slecht voor een benzinemotor.

Reageer Nieuw
Uitvoering1.0 TSI Highline
Bouwjaar2018
In bezit1 jaar
KM-stand5.000 km

Betrouwbaarheid9
Comfort9
Motor9