Publicatiedatum: 21 augustus 2009
Volkswagen Passat BlueMotion
Rij-impressie

Volkswagen Passat BlueMotion

Chiquer en zuiniger

Rij-impressie - Ooit was een extra snelle variant van een auto de meest begeerlijke. Maar inmiddels is vooral een extra zuinige auto chic. Volkswagen was één van de eerste automerken om die trend op te pikken. Onder de naam "BlueMotion" kwam VW met milieuvriendelijke uitvoeringen van vrijwel alle bestaande modellen. De Passat is nu zelfs toe aan de tweede generatie "BlueMotion", die dankzij nieuwe technieken nog zuiniger en dus begeerlijker zou zijn.

Een belangrijke doelstelling bij het maken van een extra zuinige auto is, dat deze op geen enkel punt mag onderdoen voor een alledaagse uitvoering. Een "BlueMotion" moet even goed rijden, even veel veiligheid bieden en even veelzijdig zijn als een gewone Passat. Het verschil zit vooral in de details.

Volkswagen Passat BlueMotion

Zo is de Passat BlueMotion voorzien van een extra gestroomlijnde grille, een verlaagd onderstel (-15 mm), aangepaste versnellingsbakverhoudingen, banden met lage rolweerstand en een afdekplaat die de luchtweerstand onder de auto verlaagt. Deze aanpassingen kende de vorige generatie Passat BlueMotion echter ook al.

Common rail

Nieuw is dat alle dieselmotoren in de Passat voortaan gebruik maken van zogenaamde "common rail"-techniek. Daarmee kan de brandstof preciezer worden gedoseerd en dat maakt een auto zowel schoner als zuiniger. En die laatste twee termen betekenen niet hetzelfde: een auto kan zuinig zijn, maar de samenstelling van de uitlaatgassen kan toch heel schadelijk zijn. De grote winst in het gebruik van "common rail" is vooral dat de samenstelling van de uitlaatgassen minder schadelijk is.

De nieuwe dieselmotor heeft in de praktijk vrijwel hetzelfde karakter als de voorgangers. Onder alle omstandigheden biedt de "2.0 TDI" voldoende vermogen (110 pk / 250 Nm). Nooit heeft de bestuurder het idee te worden beperkt door deze extra zuinige motor. Ook mag deze diesel nog steeds een stevige aanhanger trekken: maximaal 1.200 kg.

Wel is merkbaar dat de BlueMotion aangepaste versnellingsbakverhoudingen kent. De lage versnellingen zorgen ervoor dat de Passat alsvanouds prima presteert in de stad. Zodra op de snelweg de vijfde versnelling wordt ingelegd, maakt de naald van de toerenteller een duik. Dat is ideaal op lange afstanden, want dankzij de rustige loop van de motor is de Passat BlueMotion dan zeer zuinig en stil. Voor een vlotte tussenacceleratie is het vrijwel noodzakelijk om terug te schakelen, want het sprintvermogen is bij een laag toerental gering.

Volkswagen Passat BlueMotion

Een schakelindicator geeft aan wat het meest economische moment is om te schakelen. Dat geldt niet alleen voor het kiezen van een volgende versnelling; wanneer te lang in een hoge versnelling wordt gereden, krijgt de bestuurder een hint om terug te schakelen.

Start / stop

Om de Passat BlueMotion nog zuiniger te maken, voorziet Volkswagen in een start/stop-systeem. Daarmee is deze Passat niet alleen zeer zuinig op de buitenweg, maar voortaan ook in de stad. Zodra de auto tot stilstand komt, de versnelling in neutraal wordt gezet en het koppelingspedaal wordt losgelaten, slaat de motor automatisch af. Wanneer het koppelingspedaal weer wordt ingetrapt, wordt de motor automatisch en razendsnel weer gestart. Dat gaat zeker niet onopgemerkt, maar de auto schudt niet en het systeem werkt zo snel dat het nooit storend is.

Opvallend is dat Volkswagens stop/start-systeem ook met een koude motor werkt. Soortgelijke systemen van andere merken worden pas actief na enkele minuten rijden, omdat de motor dan gemakkelijker start. Bovendien is een warme motor een zuinige motor, dus laten andere merken de motor eerst warmlopen. Bij de Passat is het start/stop-mechanisme al na een kleine 30 seconden rijden actief.

Volkswagen Passat BlueMotion
Volkswagen Passat BlueMotion

Verbruik

Met een kalme rijstijl verbruikt de "Passat BlueMotion 2.0 TDI" dankzij alle aanpassingen in de praktijk gemiddeld 4.1 liter per 100 km. Onder kalm rijden wordt hier verstaan dat de maximumsnelheid strikt wordt nageleefd en zo veel mogelijk op het verkeer wordt geanticipeerd om onnodig remmen te voorkomen. Remmen is immers het weggooien van kostbare, eerder opgebouwde snelheid.

Wanneer de maximumsnelheid wordt beperkt tot 100 km/u, de airconditioning uitgeschakeld blijft, de spiegels worden ingeklapt en al vele tientallen meters voor een rood verkeerslicht het gas wordt losgelaten, daalt het verbruik tot ongeveer 3.4 liter per 100 km.

Wanneer juist alle signalen van de auto worden genegeerd en zo bot mogelijk wordt gereden, is het nauwelijks mogelijk om meer dan 5 liter dieselolie per 100 km te verbruiken. Dat is nog steeds opmerkelijk zuinig! Een rit met alleen stadsverkeer liet een gemiddelde noteren van 8 liter per 100 km.

Heel gewoon gebleven

Ondanks alle milieuvriendelijke technieken, rijdt de BlueMotion even goed als iedere andere Passat. De testauto is een "Comfortline"-uitvoering en heeft standaard een nogal zacht onderstel. Dat is prettig in de stad, want slecht wegdek is alleen hoorbaar en niet voelbaar. Ook op de lange afstand is het zachte onderstel een dankbare keuze, want daarmee zweeft de Passat bijna over de weg.

Het kenmerkende, stevige "Volkswagen-gevoel" gaat er echter mee verloren. Dit terwijl de eerder geteste Passat BlueMotion juist zo stug was geveerd dat bochtsnelheden konden worden gehaald die hoger lagen dan met een gewone Passat! De comfortabele Passat blijft veilig en stuurt prima, maar het rijplezier van weleer ontbreekt.

Uitrusting

Als het gaat om ruimte en uitrusting, doet de BlueMotion op geen enkele manier onder voor een gewone Passat. Alhoewel gewichtsbesparing een uiterst effectieve manier is om een auto zuiniger te maken, kiest VW hier niet voor. De standaarduitrusting is karig, maar met opties is ook dit eco-model zeer rijk aan te kleden.

Alhoewel de Passat inmiddels enkele jaren op de markt is, behoort de auto nog steeds tot de grootste in z'n klasse. Het interieur is daarom meer dan royaal bemeten. De voorstoelen staan ver van elkaar af, wat voor de nodige beweegruimte voorin zorgt en bijdraagt aan een ruimtelijk gevoel. De achterbank biedt volop hoofd- en beenruimte en is daarom niet alleen het domein van kinderen; ook volwassenen zitten prima achterin.

De hier geteste Variant ("stationcar") biedt maximaal 1.731 liter bagageruimte. Die ruimte is bovendien optimaal te gebruiken dankzij het "Luggage Management Systeem". Daarmee kan worden voorkomen dat bagage gaat schuiven en kan de kofferruimte in vakken worden verdeeld. Ook als stationcar is de Passat BlueMotion dus uiterst efficiënt!

Volkswagen Passat BlueMotion

Conclusie

De Volkswagen Passat is voorzien van nieuwe motoren. Dat betekent dat ook de extra zuinige BlueMotion-uitvoering is vernieuwd. Of de auto dankzij de nieuwe techniek ook zuiniger is geworden hangt sterk af van het traject. Op de snelweg is de nieuwe BlueMotion niet of nauwelijks zuiniger dan de voorganger. Alhoewel de auto ongeveer even veel uitstoot, is de samenstelling van de uitlaatgassen minder schadelijk geworden.

In de stad is de Passat BlueMotion dankzij het start/stop-systeem significant zuiniger geworden. De effectiviteit van het systeem is echter sterk afhankelijk van het verkeersbeeld. In de praktijk brengt een start/stop-mechanisme een bezuiniging van 5 tot 10%.

De BlueMotion rijdt even goed als iedere andere Passat. De auto is even ruim, praktisch, comfortabel, veilig en natuurlijk uiterst degelijk. De BlueMotion wint dankzij het milieuvriendelijke karakter ook nog eens aan imago. Zo wordt een gewone Passat ineens heel chic.

plus
  • Ruim en degelijk
  • Zeer zuinig, nu ook in de stad
  • Comfortabel op de lange afstand
min
  • Pas echt compleet met opties