Publicatiedatum: 9 juni 2009
Opel Insignia ecoFLEX
Rij-impressie

Opel Insignia ecoFLEX

Makkelijk verdiend

Rij-impressie - De Opel Insignia is inmiddels enkele maanden op de markt en heeft zich in die tijd bewezen als een prima zakenauto. Op de zakelijke markt oogst de Insignia succes dankzij de innovatieve techniek en chique uitstraling. Maar één ding ontbrak nog: bij zaken doen hoort ook efficiënt werken en daarom is er nu een extra zuinige versie van de Insignia. Hoe zuinig is de "Opel Insignia ecoFLEX" precies?

Bij Opel weten ze het al lang. Eco-auto's worden niet gekocht door wereldverbeteraars. Extra zuinige auto's worden gekocht door zakelijke rijders die geld proberen te besparen.

Uitrusting

Daarom is ook de Insignia ecoFLEX een chique zakenauto. Dankzij de hoog opgetrokken neus met een prominente, verchroomde grille en hoog geplaatste koplampen heeft ook deze eco-Insignia een voorname uitstraling.

Maar de kenner ziet dat de ecoFLEX op details is aangepast. De gladde, ronde vormen zorgen ervoor dat de Insignia al van nature een goede stroomlijn heeft. Toch heeft de ecoFLEX meer dan duizend uur in de windtunnel doorgebracht om de aerodynamica tot in de kleinste details te verbeteren.

Opel Insignia ecoFLEX

Zo zijn de lamellen van de grille gesloten, is de auto iets verlaagd en zijn onder de voorbumpers strips aangebracht om de lucht beter te geleiden. Zelfs de brandstoftank onder de auto is extra gestroomlijnd. Michelin heeft speciale banden ontwikkeld die niet alleen een lagere rolweerstand hebben, maar zelfs minder luchtweerstand!

Uitrusting

Binnenin is geen enkele concessie gedaan aan het comfort. Een manier om het verbruik te verlagen is gewicht te besparen, maar daar kiest Opel niet voor. De ecoFLEX biedt daarom dezelfde uitrusting als iedere andere Insignia. Wel is het interieur van de testauto uitgevoerd in sober zwart en dat doet afbreuk aan het exclusieve gevoel dat een versie met bijvoorbeeld beige-bekleding wel geeft.

De standaarduitrusting is riant, ook bij het hier gereden "Edition"-basismodel. Bijzondere opties zoals het "Opel-eye" (een camera die verkeersborden leest en deze als geheugensteuntje toont in een display) zijn ook leverbaar op de Insignia ecoFLEX. Een echte aanrader zijn de "ergonomische" voorstoelen die werkelijk voortreffelijk zitten.

CleanTech

Veel autofabrikanten nemen de zuinigste uitvoering van een populair model en maken die nog zuiniger. Juist omdat de Insignia is bedoeld voor de veeleisende zakelijke rijder, koos Opel een andere insteek. De sterkste dieselmotor (160 pk / 380 Nm) werd efficiënter gemaakt, zodat de auto even aantrekkelijk blijft als voorheen en toch bespaart op brandstof en het milieu.

Opel Insignia ecoFLEX

"CleanTech" zorgt er voor dat het motormanagement het effect van iedere brandstofinjectie kan meten. Hierdoor kan de mix tussen diesel en zuurstof nog efficiënter worden bepaald. De motor presteert daarom beter terwijl het verbruik lager ligt. De uitstoot van NOx ligt volgens Opel zelfs 20% lager dankzij CleanTech.

„Omdat de Insignia is bedoeld als zakenauto, heeft Opel geen enkele concessie gedaan aan het comfort of aan de uitrusting“
Opel Insignia ecoFLEX

De Insignia ecoFLEX beschikt niet over een start/stop-systeem. Ook voorziet Opel niet in een mechanisme om energie te herwinnen tijdens remmen of uitrollen. Dit zijn allemaal maatregelen die een auto zuiniger maken in de stad en de Insignia is bepaald geen handzaam stadsautootje. Bovendien: Opel geeft desgevraagd ruiterlijk toe nog niet over dergelijke technieken te beschikken.

Prestaties

Als laatste maatregel is de eindoverbrenging van de versnellingsbak aangepast, zodat de auto in alle versnellingen zuiniger rijdt. Om te voorkomen dat dit ten koste gaat van het acceleratievermogen, zijn de eerste en tweede versnelling juist korter gemaakt. Ondanks het lagere verbruik sprint de ecoFLEX daarom toch even snel vanuit stilstand naar 100 km/u als dezelfde auto met dezelfde motor, maar dan zonder eco-aanpassingen.

Helaas is het effect van de aangepaste versnellingsbak (heel bot gezegd: "het eind verlengen en dat compenseren door het begin in te korten") wel merkbaar. Alhoewel het toerental lager zou moeten liggen dan bij de gewone Insignia, is de motor altijd duidelijk hoorbaar.

In korte bochten of druk stadsverkeer moet vaak helemaal terug worden geschakeld naar de eerste versnelling, terwijl een alledaagse Insignia dan nog probleemloos in de tweede versnelling door zou blijven rollen. Dit went echter snel en na enkele honderden kilometers sturen is het heel gewoon.

Opel Insignia ecoFLEX

Wat altijd opvalt is het enorme potentieel van de "eco" krachtbron. Met name op de snelweg is de Insignia ecoFLEX een echte krachtpatser die moeiteloos accelereert. De beloofde topsnelheid van 221 km/u wordt niet alleen met gemak gehaald, maar zelfs overschreden!

Het verlaagde onderstel zorgt niet alleen voor een betere stroomlijn, maar ook voor een nog betere wegligging. Op (zeer) hoge snelheid blijft de Insignia ecoFLEX daarom opmerkelijk stabiel. De wegligging is, ondanks de eco-banden, uitstekend. Ook zorgen de speciale banden niet voor extra rijgeluiden.

Verbruik

Het effect van alle maatregelen wordt al snel duidelijk. In tegenstelling tot diverse andere eco-auto's is het beloofde lage verbruik in de praktijk goed haalbaar.

Opel Insignia ecoFLEX
Opel Insignia ecoFLEX

Zelfs wanneer de rijstijl niet wordt aangepast, is het verbruik opvallend laag. Wie (zeer) stevig doorrijdt, verbruikt gemiddeld 6,1 liter diesel per 100 km. Wanneer de rijstijl juist wordt aangepast kan een gemiddelde van 4,5 liter per 100 km worden realiseerd, dat is beduidend zuiniger dan het door Opel beloofde verbruik van 5,2 liter per 100 km.

Conclusie

De Opel Insignia is er nu ook in een extra zuinige "ecoFLEX"-uitvoering. En dat is een logische aanvulling, want bij goed zakendoen hoort ook efficiënt werken. Omdat de Insignia is bedoeld als zakenauto, heeft Opel geen enkele concessie gedaan aan het comfort of aan de uitrusting.

Sterker nog: als basis is niet de meest zuinige uitvoering genomen. In plaats daarvan heeft Opel de sterkste dieselmotor efficiënter gemaakt en daarom is ook deze ecoFLEX een ronduit snelle zakenauto. Dankzij het verlaagde onderstel is de wegligging zelfs nog beter! Ondanks het geringe aantal aanpassingen, wordt het beloofde lage verbruik in de praktijk moeiteloos gerealiseerd.

Kortom: de bestuurder doet geen enkele concessie, maar rijdt toch beduidend zuiniger. Da's makkelijk verdiend!

plus
  • Prima prestaties
  • Chique uitstraling
  • Beloofde lage verbruik gemakkelijk te realiseren
min
  • Matige ruimte achterin
  • Dieselmotor nadrukkelijk hoorbaar