Toyota Yaris
Toyota toont waterstof-aangedreven GR Yaris
Al sinds 2017 werkt Toyota aan verbrandingsmotoren die op waterstof lopen. En alhoewel de ontwikkeling hiervan zich nog in een heel vroeg stadium bevindt, levert een speciale Toyota Corolla Sport voorzien van dezelfde technologie al sportieve prestaties in Japan. Daar doet de auto mee met autosportevenementen, waarbij hij nauwelijks uitstoot gegenereerd.
Kiichiro Toyoda, oprichter Toyota Motor Corporation in maart 1952: "Om Japanse personenauto's tot een succes te maken, moeten fabrikanten deelnemen aan races. Op die manier kan de duurzaamheid en de prestaties van auto's worden getest en hun maximale prestaties worden getoond. Competitie betekent vooruitgang, en het zorgt wereldwijd voor sensatie onder autosportliefhebbers. Het doel is om onze nieuwsgierigheid naar de kwaliteit van producten te bevredigen, maar ook om een positieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de Japanse auto-industrie."
De experimentele GR Yaris Hydrogen en Corolla Sport zijn voorzien van dezelfde 1,6-liter, driecilinder-in-lijn turbomotor, bekend van de Toyota GR Yaris. Het enige verschil is een ander brandstoftoevoer- en injectiesysteem om het gebruik van waterstof mogelijk te maken.
Waterstof verbrandt sneller dan benzine, wat resulteert in een goed reactievermogen van de motor. Waterstofverbranding is relatief schoon en zorgt voor een rijervaring met de akoestiek en sensatie die in de autosport kenmerkend zijn voor verbrandingsmotoren.
Akio Toyoda, de kleinzoon van Kiichiro Toyoda en de huidige President of Toyota Motor Corporation: "We hebben al grote stappen gezet met onze waterstof-elektrische aandrijflijn uitgerust met brandstofceltechnologie. Met die instelling zijn we ook deze uitdaging aangegaan. Ik stel me voor dat de dingen er over tien jaar anders uitzien en ik hoop dat wanneer men terugkijkt, dat ze dan zien hoe we de uitdaging met positieve energie zijn aangegaan en van elk moment hebben genoten."