Toyota Prius (2009 - 2015)
Toyota Prius scoort maximaal in crash-test
De nieuwe Prius voldoet nu al aan de eisen met betrekking tot de voetgangersveiligheid, die pas in 2012 in werking treden. Euro NCAP stelt: "De motorkap biedt bijna overal goede bescherming als het hoofd van een kind er op terecht komt. De bescherming van het hoofd van een volwassene is overheersend goed of voldoende, net als de bescherming van de benen van de voetganger op de bumper en de rand van de motorkap". Toyota laat daarmee zien dat de Prius niet alleen gericht is op verbruik en CO2-uitstoot en de veiligheid van de inzittenden, maar ook gericht is op de veiligheid van kwetsbare groepen in het verkeer.
De nieuwe Toyota Prius wordt standaard geleverd met uitgebreide voorzieningen op het gebied van actieve, passieve veiligheid en bescherming van voetgangers. Zo is elke Prius nu uitgerust met zeven airbags, waaronder een voor de knieën, en actieve hoofdsteunen. Daarnaast weet de bestuurder zich bijgestaan door een Electronically-Controlled Braking-systeem (ECB, elektronische rembekrachtiging), dat in de nieuwe Prius onder meer Brake Assist (BA, remassistent), Traction Control (tractiecontrole) en Vehicle Stability Control+ (VSC+, elektronisch stabiliteitssysteem) omvat.
Ook is de nieuwe Prius verkrijgbaar met een Pre-Crash Safety System (PCS). Dat is een proactieve veiligheidsvoorziening die in combinatie wordt geleverd met Adaptive Cruise Control (ACC, variabele cruise control) dat de auto afremt als er verkeer opdoemt.