Publicatiedatum: 3 april 2002

Suzuki Ignis (2001 - 2003)

Koel

Autotest - Toen Suzuki de Ignis op de markt bracht, verkondigde het merk dat het met de Ignis een unieke auto had neergezet. De Ignis zou een eigen klasse vormen en daarom geen concurrentie kennen. En alhoewel Suzuki er ontegenzeglijk vroeg bij was en haar mini MPV bovendien een heel eigen gezicht gaf, was de auto niet uniek. Maar met de recente toevoeging van een driedeurs variant heeft de fabrikant nu wel degelijk iets heel bijzonders in handen.

Wanneer de testauto wordt opgehaald, stuit de redactie op iets heel bijzonders. In een afgelegen hoekje achterop het terrein van de Suzuki-importeur staat de voorloper van de Suzuki Ignis: de Suzuki Kei. Deze auto is enkele jaren geleden door de fabrikant beschikbaar gesteld voor een tentoonstelling en slijt zijn trieste leven na een paar dagen in de schijnwerpers te hebben gestaan sindsdien in een mistroostig hoekje op het terrein van de importeur.

Suzuki Ignis (2001 - 2003)

In Japan was de Kei al enkele jaren op de markt, maar Japanners zijn een uitgekiend volk en weten precies wat in de smaak valt in Europa en wat niet. Ze brachten de Kei daarom niet zomaar naar Europa, maar pasten de auto eerst uiterlijk en technisch aan om aan de Europese smaak te voldoen.

Suzuki Ignis (2001 - 2003)

Zo werd het front iets breder en forser gemaakt met grote over de hoeken doorlopende koplampen. De luchtinlaat werd groter en de in de lakkleur meegespoten bumper kreeg breedstralers om de auto steviger en stoerder te laten ogen. Het lijnenspel van de zijkant blijft heel origineel met een knik in het voorste zijruit. De achterste zijruiten gaan mee in deze lijn en zijn daarom iets hoger geplaatst. Aan de achterzijde is het achterruit in een contrasterende zwarte omlijsting geplaatst en is gekozen voor hoog geplaatste achterlichten om goed op te vallen in druk verkeer.

Na de transformatie van Kei tot Ignis had Suzuki één van de meest originele en olijk ogende mini-MPV's op de markt in handen. Toch is de Ignis pas sinds kort echt uniek, want met de komst van de driedeurs uitvoering is de Ignis niet alleen praktisch en ruim maar ook heel aantrekkelijk om te zien.

Suzuki Ignis (2001 - 2003)

MPV

Dankzij de MPV-raakvlakken is de bagageruimte van de Ignis duidelijker ruimer dan die van andere compacte auto's. Onder de laadvloer is bovendien een handige in vakken onder verdeelde extra bergruimte te vinden. Alleen het dunne net dat dienst doet als hoedenplank doet goedkoop aan en is weinig functioneel. Het onttrekt de inhoud van de bagageruimte aan prangende ogen van buiten, maar daar is ook alles mee gezegd.

Terwijl bij compacte auto's een grote bagageruimte veelal ten koste van de ruimte op de achterbank gaat, is ook de ruimte achterin de Ignis heel behoorlijk. De beenruimte is goed, de hoofdruimte scoort voor langere inzittenden precies een voldoende. De ruimte voorin is riant.

De zit is iets hoger dan gebruikelijk zodat het gemakkelijk in- en uitstappen is en de bestuurder goed zicht heeft over het verkeer. Inherent aan de hoogte van de Ignis is dat het rijgedrag iets verschilt van andere auto's. Dat is vooral te merken op (zeer) slecht wegdek en verkeersdrempels. Bij een te snel genomen verkeersdrempel komen in extreme gevallen de voorwielen even los, bij grote oneffenheden in het wegdek heeft de auto de neiging springerig te worden.

Suzuki Ignis (2001 - 2003)

Dit gedrag is echter niet gevaarlijk, het is alleen even wennen. Het gedrag in snel genomen bochten en bij noodstops is prima, de Ignis helt dan niet ver over en duikt nauwelijks over de voorwielen. Het enige moment waarop de bestuurder echt een nadeel ondervindt van de hoogte van de Ignis is bij zijwind. Vooral bij sterke zijwind is het zaak het stuurwiel met twee handen vast te houden en de Ignis in het juiste spoor te houden.

„De Suzuki Ignis driedeurs is een auto voor wie een exclusieve en originele auto zoekt binnen een beperkt budget“

Motor en uitrusting

Suzuki levert de Ignis alleen met een 1,3-liter motor. Die motor zou zich gedurende de testperiode bewijzen als een van de fijnste, zo niet de fijnste, kleine motor van dit moment. De krachtbron is goed voor 83 pk en daarmee is de Ignis een rap autootje. Vooral in de stad is het heerlijk om over het extra vermogen te beschikken waarmee de auto watervlug kan invoegen en snelle tussensprints neerzet wanneer dat nodig is.

Wie juist zuinig en kalm wil rijden, kan het toerental zonder enig protest uitzonderlijk ver laten zakken. Op de snelweg zijn hoge gemiddelde snelheden geen enkel probleem en ook boven de in Nederland geldende maximumsnelheid voelt de Ignis zich prima thuis. In de stad en op de buitenweg is de motor stil voor een auto in deze klasse, op de snelweg laat de krachtbron nadrukkelijker van zich horen.

Suzuki Ignis (2001 - 2003)
Suzuki Ignis (2001 - 2003)

Ondanks de uitdagende rijeigenschappen en de daarbij behorende vlotte rijstijl, liet de Ignis een uitermate budget-vriendelijk gemiddeld verbruik van slechts 1 op 19,1 noteren (fabrieksopgave: 1 op 15,6).

Schappelijk prijsje

En als het toch over geld gaat, Suzuki biedt de Ignis tegen een heel schappelijke prijs aan. Het basismodel kost € 11.999 en biedt daarvoor onder andere centrale portiervergrendeling (echter zonder afstandsbediening), elektrisch bedienbare zijruiten en spiegels, stuurbekrachtiging en twee zeer listig in het dashboard weggebouwde bekerhouders.

De snelheidsmeter en toerenteller zijn standaard uitgevoerd met blauwe wijzerplaten, hetgeen zeker deze blauwe testauto niet misstaat. Centraal bovenin de middenconsole is een display te vinden waarop de tijd en gemiddelde snelheid zijn af te lezen. Op gebied van veiligheid is iedere Ignis voorzien van stalen balken in de portieren, in hoogte verstelbare gordels en twee airbags. De "special" uitvoering voegt hier voor ongeveer € 1.500 ABS en airconditioning aan toe.

Suzuki Ignis (2001 - 2003)

Conclusie

De Suzuki Ignis driedeurs is een auto voor wie een exclusieve en originele auto zoekt binnen een beperkt budget. Maar de Ignis is veel meer dan een vrolijk uitziend autootje dat zich onderscheidt van de massa. De motor is een van de allerfijnste in deze klasse die prima prestaties combineert met een laag verbruik en bescheiden geluid.

Bovendien is de Ignis in drie- en vijfdeurs uitvoering een bijzonder praktische en ruime auto. Daarbij komt dat rijden met de Ignis zo leuk is als het uiterlijk doet vermoeden. Daarom is deze Ignis van Suzuki met recht "koel".

plus
  • Sublieme motor
  • Ruim en praktisch
  • Leuke en originele vormgeving
min
  • (zeer) zijwindgevoelig