Suzuki Swift (2005 - 2010)
Speelkameraad
In vergelijking met de diverse conceptcars is het uiteindelijke productiemodel meer ingetogen. De wielkasten zijn minder dik aangezet en alle extremen zijn teruggebracht naar meer gangbare proporties, waarmee het echt radicale er af is. Toch straalt de rode testauto één en al snelheid en plezier uit.
Motoren
De hoeveelheid plezier wordt bepaald door de motor en uitrusting. Vanaf de introductie midden april is de Swift leverbaar met een 1.3 of 1.5 liter benzinemotor. De trouwe en uitzonderlijk zuinige 1.0 liter driecilinder van weleer is daarmee komen te vervallen. Wel is de Swift leverbaar met een dieselmotor. Voor 2006 worden een Swift GTi en een cabriolet in het vooruitzicht gesteld.
Vandaag staat een rit door de bergen rond de Cote d'Azur en het altijd hectische verkeer van Monaco op het programma. Daarom valt de keuze op de 1.5 liter vier cilinder benzinemotor. Dit is voor de redactie een bekende krachtbron, want deze is ook te vinden in de Ignis 4x4 die nog geen week geleden werd gebruikt voor een rit naar Genève.
Toch vraagt deze bekende motor de eerste kilometers enige gewenning. De pedalen laten zich zo licht bedienen, dat het gevoel zoek is. Daarbij is de motor zo stil, dat alleen de toerenteller uitsluitsel geeft of deze draait of niet. Het risico is daarom groot veel wilder weg te rijden dan gepland, of de motor juist af te laten slaan. Ook het rempedaal geeft weinig feedback en alleen een remproef zou leren dat de remmen prima scoren.
Ochtendspits
De bediening went snel en na enkele minuten duikt de rode testauto vastberaden de ochtendspits van Monte Carlo in. Dat betekent vooral kruipen, scherpe bochtjes sturen en rijden met ogen in de rug om het verkeer vol brommers van alle kanten te zien aankomen. Dit is waar de Swift zich thuisvoelt.
De auto laat zich eenvoudig overzien, alhoewel de motorkap vanaf de bestuurdersplek (met in hoogte verstelbaar stuurwiel en stoel) niet zichbaar is. In de ruiten van de Ferrari-showroom (met apart Formule 1 filiaal) reflecteert de rode Swift en vormt een fascinerend mengsel met de sportwagens achter de ruit. Dit is een auto om trots op te zijn in deze stad waar imago nummer één is!
Zodra de "landsgrenzen" van Monaco zijn gepasseerd, zet de testauto koers richting Nice. In het bergachtige landschap kan de auto het speelse karakter bewijzen. De wielen zijn in de uiterste hoeken geplaatst waardoor maximale stabiliteit wordt bereikt. Bovendien staat de Swift voor een kleine auto op zeer grote en brede banden, wat de grip ten goede komt (alhoewel het juist ongunstig is voor het brandstofverbruik).
Het stuurwiel met bediening voor het audiosysteem (geen MP3), ligt prettig in de hand, het bochtige parcours tekent zich voor de auto af en het gas wordt eens flink dieper ingetrapt. Als geen andere auto in deze klasse komt de Swift tot leven! En als geen andere auto in deze klasse laat de Swift zich perfect aanvoelen. Alsof het een sportwagen is, communiceert de Swift met de bestuurder en is vanaf het eerste moment duidelijk wat kan en wat niet kan. En er kan veel! Dat betekent niet alleen meer rijplezier dan met menig andere compacte auto, maar ook heel veel veiligheid. Een auto die simpelweg kan uitwijken zonder daarna in de berm te belanden, is nog altijd een stuk veiliger dan 100 airbags en kreukelzones.
Volwassen
Veilig en leuk is ook het solide gevoel. Een woordvoerder van Suzuki Japan nam de avond voor de proefrit de tijd om met complexe schema's en uiteenzettingen over de gebruikte materialen te vertellen hoe stevig de Swift is.
Ongeacht de theorie: het zorgt ervoor dat de auto nog strakker stuurt. Bovendien geeft het de Swift een stevig en duurzaam gevoel. Ook details zoals de voorbeeldige afwerking en het gevoel met bijvoorbeeld de versnellingsbak dragen hier aan bij. Dit speelse type toont zich tegelijkertijd ook heel volwassen en dat is prettig op de lange duur.
Lange afstand
Het is op de lange afstand waar ook de uitrusting van de hier gereden "Exclusive"-uitvoering extra wordt gewaardeerd. Deze variant is behalve van alle gangbare zaken ook voorzien van enkele opties die niet veel eerder zijn gezien in dit segment. Eén daarvan is de "sleutelvrije startfunctie", waarmee het voldoende is de autosleutel op zak te hebben. Er uit halen is niet nodig. Om het heel simpel te stellen, wordt de eigenaar gebruikt als antenne. Het aanraken van de auto is voldoende om de portieren te ontgrendelen. In plaats van een contactslot is een grote draaiknop op de stuurkolom te vinden om de auto te starten.
Na het ontwaken met de elite, het spelen in de bergen en fotograferen in toeristische dorpjes past deze luxe testauto zich opmerkelijk eenvoudig aan bij het gewone leven. Op hoge toeren door de bergen geeft de motor een sportief geluid dat de sensatie groter maakt. Terug op de snelweg blijft het toerental juist laag en wordt met groot gemak de terugrit volbracht. Toch is de verleiding onweerstaanbaar ook nu nog even weg te sprinten bij de slagboom van de tolweg en nog even te demonstreren hoe vlot de bocht na de afslag kan worden genomen. De Swift is na al die jaren misschien volwassen geworden, maar deze sportieve Suzuki is de wilde haren nog niet verloren.
Conclusie
De Suzuki Swift 2005 wordt na een lange tijd van afwezigheid geïntroduceerd in een tijd waarin de markt voor compacte auto's wordt overspoeld. Toch kan de Swift zich goed onderscheiden. De praktische mogelijkheden, de binnenruimte (met name achterin) en de vormgeving van het interieur scoren niet meer dan gemiddeld. Maar op alle andere vlakken scoort de Swift zeer goed of minimaal "anders".
Het hippe, jonge, snelle uiterlijk wordt helemaal waargemaakt door de rijeigenschappen. De wegligging is subliem, het rijplezier enorm. De hier gereden 1.5-liter variant scoort prima (alhoewel de auto voor het gevoel sneller is dan de metingen aangeven) en is tegelijkertijd stil en comfortabel op de snelweg. Daarbij is de Swift gezien de geboden techniek en uitrusting uiterst vriendelijk geprijsd. Zo'n speelkameraad is altijd welkom!
- Nette prijs
- Sublieme wegligging
- Geslaagde vormgeving
- Speelt geen MP3
- Geen ruimtewonder
- Gevoelloze pedalen