Huurauto
Goed gereedschap is het halve werk
Het meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld is een bezoek aan de woonboulevard. Daar blijkt de verpakking van een nieuwe bank of bed toch een stuk groter dan gedacht en lopen mensen hopeloos te rommelen met een veel te kleine auto. Evenzo is een SUV of stationcar bij een verhuizing best handig, maar is een busje huren praktischer. Een bus is gemaakt voor de klus met grote schuifdeuren, sjorogen in de laadruimte en een krasvrije vloer.
Let op dat niet alle busjes geschikt zijn voor een standaard rijbewijs. Bovendien is niet ieder busje even eenvoudig te rijden. Zo'n bus met een gescheiden cabine en opbouw is nog ruimer dan een standaard bus, maar is veel minder overzichtelijk en daarom lastiger in druk verkeer en bij het parkeren. Ook handig om te weten: een bus huren kan zelfs per dagdeel.
De eerste generatie elektrische auto's heeft nog een kleine actieradius (minder dan 200 km) en dan wordt een vakantie in het buitenland een echt avontuur. Laadstops moeten zorgvuldig worden gepland en de oudere elektrische auto's laden bovendien minder snel (of hebben een inmiddels in onbruik geraakt "ChaDeMo" stekker!). Qua comfort is een auto met verbrandingsmotor absoluut een stap terug, maar de gemoedsrust van een actieradius van minimaal 500 km (benzine) of wel 1.000 (diesel) is een enkele keer per jaar toch wel heel prettig. Let bij de keuze van een autoverhuur-bedrijf op het aantal vrije kilometers en op de prijs per dag. Bij sommige verhuurders daalt (!) de prijs zelfs bij langere huur.
Een laatste moment om een huurauto te overwegen is tijdens onderhoud. Veel garages beloven vervangend vervoer, maar dit blijkt vaak een dure "service"; als deze al beschikbaar is. Het loont daarom om van tevoren de tarieven van een onafhankelijk autoverhuurbedrijf te controleren.
Kortom: ja, na al het onderzoek heeft u zeker de beste auto voor algemeen gebruik gekozen. Een enkele keer kan het echter handig zijn om een auto op maat te huren, immers: goed gereedschap is het halve werk.