Publicatiedatum: 24 juni 2024

Alles over hybrides

Elektrisch en hybride: wat zijn de verschillen?

Special - Op het gebied van mobiliteit is er sprake van een duidelijke verschuiving naar schonere en efficiëntere voertuigen. Elektrische en hybride auto's winnen aan terrein en zijn uitstekende alternatieven voor de traditionele benzine- en dieselvoertuigen. Elektrische wagens worden vaak omschreven als de overtreffende trap van de hybride, maar zo eenvoudig is het helemaal niet. In dit artikel beschrijven we de verschillende soorten elektrische en hybride auto's.

EV (Electric Vehicle)

Een volledig elektrische auto of EV is een voertuig dat uitsluitend door een elektromotor wordt aangedreven. Dergelijke elektrische wagens hebben dus helemaal geen verbrandingsmotor en zijn volledig afhankelijk van elektriciteit. Deze elektriciteit wordt opgeslagen in een batterij. Deze batterij, groter en duurder dan de 12 volt accu van een traditionele auto, wordt opgeladen via een externe stroombron. Dit laatste kan een thuislader of een openbare laadpaal zijn.

Alles over hybrides

Een van de grootste voordelen van elektrische auto's is dat ze tijdens het rijden geen uitlaatgassen uitstoten, wat ze erg milieuvriendelijk maakt. Bovendien zijn ze stiller dan voertuigen met een verbrandingsmotor en hebben ze lagere operationele kosten, omdat elektriciteit (meestal) goedkoper is dan benzine of diesel en omdat het rendement veel hoger is. Elektrische auto's vereisen in principe ook minder onderhoud. De actieradius van elektrische auto's is onder andere afhankelijk van het model, het gewicht, de motor en de batterijcapaciteit. Ook de rijomstandigheden en het rijgedrag spelen hierbij een rol.

MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle)

MHEV's zijn auto's die zowel een verbrandingsmotor als een kleine elektromotor hebben. De elektrische motor ondersteunt de verbrandingsmotor, maar kan het voertuig niet zelfstandig aandrijven. De elektrische motor helpt vooral bij het verbeteren van de efficiëntie en de prestaties. Het doet dit door bijvoorbeeld het start-stopsysteem te ondersteunen en extra koppel te leveren tijdens het accelereren. MHEV's hebben in tegenstelling tot EV's geen grote batterij die extern moet worden opgeladen. In plaats daarvan wordt de relatief kleine batterij opgeladen door middel van regeneratief remmen en de verbrandingsmotor. De voordelen zijn vooral groot in vergelijking met conventionele brandstofmotoren. Het gaat dan om een verbeterde brandstofefficiëntie en een lagere uitstoot. Omdat de techniek relatief eenvoudig is, is de meerprijs gering.

HEV (Hybride Electric Vehicle)

HEV's combineren een verbrandingsmotor met een grotere elektromotor en een batterij. In tegenstelling tot een MHEV kan de elektrische motor zelfstandig worden gebruikt, zij het wel voor korte afstanden (1 a 2 km). De auto wisselt automatisch tussen de verbrandingsmotor, de elektrische motor of een combinatie van de twee, afhankelijk van de rijomstandigheden. Ook deze voertuigen kunnen niet extern worden opgeladen, maar rekenen op opladen via regeneratief remmen. Het meest voorkomende HEV-design is de parallel hybrid. Een HEV is vanwege de complexere techniek duurder dan een MHEV, maar dat prijsverschil wordt terugverdiend door het lagere verbruik.

PHEV (Plug-in Hybride Electric Vehicle)

De PHEV combineert de voordelen van de HEV's met deze van de volledig elektrische auto's. PHEV's hebben zowel een verbrandingsmotor als een grotere elektrische motor én een batterij die extern kan worden opgeladen. Ze kunnen dus extern worden opgeladen en langere afstanden (50 tot 150 km) volledig elektrisch rijden voordat de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld. De actieradius is echter veel kleiner dan die van een volledig elektrische auto.

Dit maakt ze een mogelijke optie voor mensen die het grootste deel van hun dagelijkse ritten wel elektrisch willen afleggen, maar voor langere reizen ook de zekerheid willen van een verbrandingsmotor. Ze hebben een lagere uitstoot en brandstofverbruik dan conventionele auto's én ze bieden ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de bestaande oplaadinfrastructuur. Doordat ze echter niet 100% elektrisch en uitstootvrij zijn, geeft men vanuit milieuoverwegingen eerder de voorkeur aan de volledig elektrische auto (EV).