Publicatiedatum: 23 september 2009
Skoda Fabia Greenline
Rij-impressie

Skoda Fabia Greenline

Nu nog slimmer

Rij-impressie - De verleiding is groot om bij het uitzoeken van een nieuwe leaseauto de grootste, snelste en meest luxueuze auto te kiezen die het budget toelaat. Maar of dat zakelijk gezien de slimste keuze is, valt te betwijfelen. Puur rationeel gezien is het beter om te kijken naar de gunstigste prijs/prestatie verhouding. En dan is de Skoda Fabia een serieuze optie. Deze kleinste Skoda was al heel voordelig in aanschaf en is in de zogenaamde "Greenline" uitvoering nu ook nog eens heel economisch in het gebruik geworden.

"Een Skoda als leaseauto?", hoor ik u vertwijfeld denken. Maar toch is Skoda wel degelijk een serieus alternatief voor de zakelijke rijder. Het merk heeft de afgelopen jaren een ware revolutie doorgemaakt en inmiddels staan de producten kwalitatief op hetzelfde niveau als die van moederbedrijf Volkswagen. En dat merk wordt in de regel heel serieus genomen door zakelijke rijders.

Skoda Fabia Greenline

De Fabia is de kleinste Skoda van dit moment en biedt toch dezelfde afwerkingskwaliteit als de gemiddelde Volkswagen. Weliswaar is het uiterlijk wat minder strak, maar dit is geen auto die wordt gekozen om indruk mee te maken op anderen. Bovendien ziet de hatchback er beter uit dan de hier getoonde Combi.

Interieur

Het interieur is strak en sober vormgegeven, waarbij opnieuw de hand van Volkswagen duidelijk herkenbaar is. De materialen doen degelijk en duurzaam aan. De afwerkingskwaliteit is prima. Kenmerkend voor Skoda is dat de uitrusting niet weelderig is, maar dat de Fabia wel alles biedt wat van een moderne auto verwacht mag worden.

De ruimte voorin is prima voor een auto van deze omvang. De enige kritiek is dat de hoofdsteunen niet hoog genoeg zijn om daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan de veiligheid voor lange bestuurders. De ruimte achterin is gemiddeld.

Skoda Fabia Greenline
Skoda Fabia Greenline

Als stationcar biedt de Fabia volop ruimte. Die ruimte wordt helaas bereikt via een flinke tildrempel, maar is wel optimaal te gebruiken. De vakken aan de zijkant van de bagageruimte, de haken en het 12 volt stopcontact zijn in de praktijk erg handig.

Greenline

"Greenline" is het label dat bij Skoda wijst op extra zuinige uitvoeringen van bestaande modellen. Dankzij een verlaagd onderstel en een gesloten grille is de stroomlijn verbeterd. Smalle, harde banden met lage rolweerstand en een versnellingsbak met aangepaste verhoudingen moeten het verbruik verder verlagen. Daarbij voorziet Skoda in cruisecontrol en een boordcomputer waarop precies is te zien wat het huidige en gemiddelde verbruik is.

De Fabia Greenline is niet voorzien van een start/stop-systeem, regeneratie van energie of een schakelindicator. Volgens een woordvoerster van Skoda zou dit de auto te duur maken in aanschaf en Skoda wil, naar eigen zeggen, milieuvriendelijk rijden binnen het bereik van een grote groep brengen.

Maar juist op de term "milieuvriendelijk" wringt de schoen. Onder de motorkap is een 1.4 liter driecilinder dieselmotor te vinden. Deze gebruikt echter niet de meest moderne techniek die moederbedrijf Volkswagen in huis heeft. Daarom is de kleine dieselmotor wel heel zuinig, maar niet uitgesproken schoon. Met andere woorden: het verbruik is laag, maar de samenstelling van de uitlaatgassen kan schoner.

Bij zeer lage toeren (1.200 toeren per minuut of minder) kan deze driecilinder hevig protesteren, terwijl modernere dieselmotoren meer souplesse bieden. Bovendien is de motor erg rumoerig, waardoor deze Fabia met name in de stad wat "goedkoop" aanvoelt.

„Skoda biedt Volkswagen-kwaliteit, maar dan tegen een fractie van de prijs“
Skoda Fabia Greenline

Verbruik

Skoda belooft dat de Fabia Greenline dankzij alle aanpassingen gemiddeld 4.1 liter diesel per 100 km verbruikt. Dat lage verbruik is in de praktijk gemakkelijk te realiseren.

Dat wil zeggen: wanneer vooral op de buitenweg wordt gereden. Omdat Skoda niet voorziet in energiebesparende maatregelen voor stadsverkeer, loopt het verbruik daar gemakkelijk op tot 7 of zelfs 10 liter per 100 km. Wie echter kalm met de verkeersstroom op de buitenweg meerijdt, tovert eenvoudig het beloofde verbruik van 4.1 liter per 100 km op de boordcomputer.

Indien de rijstijl wordt aangepast kan het zelfs nog veel zuiniger. Wanneer niet harder dan 100 km/u wordt gereden, de bestuurder ver vooruit kijkt, zo min mogelijk remt en het klimaatcontrolesysteem op de "eco" stand zet, verbruikt de Fabia Greenline slechts 3.4 liter diesel per 100 km.

Prestaties

Ondanks het spaarzame karakter is de Fabia Greenline verrassend vlot. De kleine dieselmotor heeft een ouderwets "turbogat". Dat wil zeggen dat de kracht tot 2.000 toeren per minuut matig is, boven dat toerental de turbo bijspringt en plotseling veel meer vermogen vrij komt. Met name boven de 2.500 toeren accelereert de Fabia heerlijk en is dit eco-model zelfs een tikkeltje uitdagend!

Skoda Fabia Greenline

Zelfs op de Duitse Autobahn voelt deze kleinste en zuinigste Skoda zich prima thuis. Daar houdt deze dappere Fabia moeiteloos 150 km/u aan over lange afstanden en zijn pieken tot 170 km/u geen probleem. Met een enorme aanloop is uiteindelijk 185 km/u op de snelheidsmeter te toveren, terwijl Skoda zelf stelt dat de auto "slechts" 172 km/u haalt. Ook na deze tests blijft het verbruik bescheiden: 5 liter per 100 km.

Weggedrag

Het verlaagde onderstel is niet alleen gunstig voor de stroomlijn, maar ook voor de wegligging. Juist dankzij het lagere zwaartepunt, blijft de Fabia ook stabiel bij (zeer) hoge snelheden. De eco-banden geven geen extra rijgeluiden en ook de wegligging is verdienstelijk.

Skoda Fabia Greenline

Conclusie

Een Skoda als leaseauto is voor menigeen misschien niet de meest voor de hand liggende keuze. En in eerste instantie zal de bescheiden Fabia weinig bewonderende blikken oogsten bij de gemiddelde, verwende leaserijder. Maar wie zakelijk rijdt, kijkt ook naar de kosten en dan is de "Skoda Fabia Greenline" juist een hele logische keuze.

Skoda biedt Volkswagen-kwaliteit, maar dan tegen een fractie van de prijs. Daarbij moet wel een kanttekening worden gemaakt, want op diverse punten krijgt Skoda verouderde techniek toebedeeld. Dat is in dit geval merkbaar aan de gebruikte elektronica en de dieselmotor. De dieselmotor is luidruchtig en de uitstoot is minder schoon dan die van de allernieuwste diesels.

Desondanks is de Fabia Greenline wel degelijk zeer zuinig. De beloofde lage verbruikscijfers uit de brochure zijn in de praktijk goed te realiseren. Ondanks dit spaarzame karakter zijn de prestaties prima. Dankzij het verlaagde onderstel is het weggedrag zelfs verbeterd ten opzichte van de gewone Fabia. "Wie slim is rijdt Skoda", luidt het bekende slogan, maar wie nog slimmer is kiest een Greenline.

plus
  • Degelijke afwerking
  • Vrolijke uitstraling
  • Vlot en toch zeer zuinig
min
  • Rumoerige motor
  • Hoofdsteunen te laag
  • Wel zuinig, maar samenstelling uitlaatgassen niet zo schoon