Ford Fiesta EcoNetic
Feest voor vrekken
Enkele jaren geleden was het gebruikelijk dat fabrikanten een extra snelle en extra luxueuze uitvoering van hun meest populaire modellen maakten. Dat waren de sportieve smaakmakers die het visitekaartje van een hele modellijn vormden. Maar anno 2009 is het de extra zuinige uitvoering die fungeert als visitekaartje van een model.
EcoNetic
Bij Ford heet zo'n milieuvriendelijke uitvoering "EcoNetic". Deze EcoNetic is zuiniger dan een standaard Fiesta dankzij een verbeterde stroomlijn, een verlaagd onderstel en banden met lage rolweerstand.
Maar terwijl dat voor andere merken slechts het beginnetje is, is het met de aanpassingen voor de Fiesta EcoNetic hierbij afgelopen. De auto heeft geen start/stop mechanisme, geen systeem om kinetische energie te herwinnen, is niet gemaakt van lichtgewicht high-tech materialen en beschikt niet over geavanceerde elektronica om de bestuurder er toe aan te zetten zuiniger te rijden.
De enige hulpmiddelen die de Fiesta EcoNetic de bestuurder biedt, zijn cruisecontrol en een schakelindicator, maar daar blijft het bij. Bovendien beperkt de schakelindicator zich tot opschakelen, hulp bij terugschakelen blijft uit. Zelfs wanneer de auto schudt, de motor sputtert en de mechaniek op alle manieren klaagt houdt de schakelindicator zich afzijdig.
Een echte misser is het ontbreken van een verbruiksmeter. De bestuurder krijgt geen enkele beloning voor het zuinig rijden en heeft geen hulpmiddelen om de rijstijl te verbeteren. Een eco-auto zonder verbruiksmeter is als een sportwagen zonder snelheidsmeter. En omdat de Fiesta diesel met gemak 1.000 km op een tank aflegt, moet de bestuurder heel veel geduld hebben om er achter te komen wat een eventuele aanpassing in de rijstijl voor invloed op het verbruik heeft.
En dat is tekenend voor de Fiesta EcoNetic: de auto geeft het gevoel dat de makers hun werk met tegenzin deden. Terwijl zuinige modellen van andere merken de bestuurder aanzetten tot zuinig rijden en brandstof besparen zelfs tot een sport weten te verheffen, voelt de EcoNetic vooral als de meest karige versie van de Fiesta.
Weggedrag
Volgens Ford zijn de aanpassingen zo gering omdat andere merken hun eco-modellen onnodig duur en daarmee minder aantrekkelijk maken. Bovendien heeft Ford een naam hoog te houden als het gaat om goede rijeigenschappen en daar mocht ook de EcoNetic geen enkele afbreuk aan doen.
Toch is wel degelijk merkbaar dat de auto op banden met lage rolweerstand staat. Deze zijn (evenals de motor) op de snelweg zeer nadrukkelijk hoorbaar en dat is met name op de lange afstand vermoeiend. Bovendien is de wegligging iets minder dan bij de andere Fiesta's. Bij Ford betekent dat overigens dat het weggedrag nog steeds fantastisch is, zij het niet langer de absolute top in het segment.
Diesel
Juist omdat Ford heeft gekozen voor minimale aanpassingen, zijn de prestaties van de EcoNetic even goed als die van de gewone 1.6 liter diesel. Sterker nog: voor een eco-auto is deze Fiesta buitengewoon vlot.
Maar omdat het motormanagement niet is aangepast, leent deze krachtbron zich niet voor het rijden bij extreem lage toeren. Terwijl andere zuinigheidswondertjes zich bij uitstek lenen voor het rijden met een laag toerental, blijft de Ford-krachtbron even uitdagend en levendig als gewoonlijk. Bij lage toerentallen stribbelt de viercilinder diesel duidelijk tegen.
Verbruik
Om het verbruik te testen is eerst een haastige rit gemaakt van de randstad naar de Duitse grens. Daarbij is zo hard gereden als de auto kan en de wetgever toestaat. Dan komt het gemiddelde verbruik uit op 1 op 22,5.
Voor de terugreis is de rijstijl aangepast. Dit keer reed de Fiesta keurig mee met de verkeersstroom, werden de instructies van de schakelindicator prompt opgevolgd en werd ver vooruit gekeken om zo min mogelijk te hoeven remmen. Dat leverde een gemiddeld verbruik op van 28,1 en dat rijdt zelfs goedkoper dan menig ander eco-model! Daarmee is deze Ford Fiesta EcoNetic letterlijk en figuurlijk feest voor vrekken.
Conclusie
Is de Ford Fiesta EcoNetic net zo'n feestganger als de andere uitvoeringen? Ja en nee. Ja, want de auto is net zo flamboyant vormgegeven en levert even goede prestaties. Nee, omdat de eco-banden duidelijk hoorbaar zijn en iets afbreuk doen aan de fantastische wegligging. Daarbij is de uitrusting zeer karig. Met name het ontbreken van een verbruiksmeter is een onlogische bezuiniging.
Het verbruik is ondanks de minimale aanpassingen feestelijk laag. Kortom: ook als EcoNetic is de Ford Fiesta een prima auto, maar dit feestje voelt meer als een verplicht nummer.
- Zuinig en vlot
- Geslaagde vormgeving
- Karige uitrusting
- Geen verbruiksmeter!
- Veel bijgeluiden van eco-banden