Publicatiedatum: 26 september 2012
Kia Cee'd Sportswagon (2012 - 2018)
Autotest

Kia Cee'd Sportswagon (2012 - 2018)

De perfecte middenmaat

Autotest - Wie altijd voorop wil lopen, loopt risico. Wie angstvallig achterblijft, mist kansen. Zeker als het gaat om een gezinsauto is de kunst om de balans te vinden tussen modern en innovatief, voordelig en hoogwaardig, compleet en overdadig. Is de Kia Cee'd Sportswagon in dat opzicht misschien de perfecte middelmaat?

De huidige markt voor mobiele telefoons illustreert goed wat de prijs is van vooruitlopen. De nieuwste telefoon is de snelste, mooiste, spannendste en hipste, maar kost ook een klein vermogen. Een complete PC is inmiddels voordeliger dan een topklasse mobiele telefoon. Op de koop toe vertonen de allernieuwste modellen vaak de nodige kinderziekten.

Het andere uiterste is vasthouden aan de eenvoudigste mobiele telefoon. Dat werkt prima, maar Internet onderweg is inmiddels heel gewoon geworden.

Kia Cee'd Sportswagon (2012 - 2018)

Uitrusting

Nu de Kia Cee'd Sportswagon. Deze ruime gezinsauto biedt niet de allerlaatste stand van de techniek. Andere merken leveren auto's die verkeersborden lezen, zelf remmen voor obstakels, continu verbinding hebben met Internet, of cilinders uitschakelen om brandstof te besparen. De Kia Cee'd kan dat allemaal niet.

Dat wil echter niet zeggen dat de Cee'd achterhaald is. Integendeel! Kia kiest echter voor techniek die inmiddels volwassen is geworden. Dat komt niet alleen de betrouwbaarheid ten goede, het betekent vooral dat die voorzieningen inmiddels betaalbaar zijn geworden voor de gewone man/vrouw.

Kia Cee'd Sportswagon (2012 - 2018)

Afhankelijk van het uitrustingsniveau biedt de Cee'd meesturende LED-verlichting, een achteruitrijcamera, Bluetooth-koppeling met de mobiele telefoon of mp3-speler, een licht- en regensensor en een prima functionerend navigatiesysteem. Daarnaast waarschuwt de Cee'd bij het onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek en kan de auto zichzelf inparkeren. In het topmodel zijn de snelheidsmeter en toerenteller vervangen door een groot display waarvan de indeling naar wens kan worden aangepast.

Met dit alles is de Cee'd zonder enige twijfel modern en overtreft Kia zelfs de verwachtingen. Toch is de Cee'd niet vooruitstrevend; deze auto biedt geen enkele optie of techniek die uniek is.

Kia Cee'd Sportswagon (2012 - 2018)
Kia Cee'd Sportswagon (2012 - 2018)

Geheel in lijn met het karakter van de auto is voor deze test gekozen voor het middelste uitrustingsniveau ("Plus Pack"). In deze uitvoering weet de Cee'd te charmeren met grijs/zwarte bekleding in drie tinten die de auto een vrolijke uitstraling geeft. Het uiterlijk wordt verfraaid met zwarte glimmende accenten en een chromen rand rondom de zijruiten.

Ruimte

Die rand benadrukt hoe de Sportswagon verschilt van de gewone Cee'd. De stationwagon is namelijk veel meer dan een vijfdeurs met een verlengd dak. De Sportswagen is vanaf de achterdeuren opnieuw ontworpen en daarom is het lijnenspel even harmonieus als bij de hatchback.

Heel slim is de achterklep, waarvan het scharnierpunt verder in het dak is geplaatst. Op die manier is de laadopening veel groter en dat geeft de Sportswagen echt meerwaarde. Bovendien is de bagageruimte van 1.642 liter de grootste in zijn segment (alleen de "i30 Wagon" van zustermerk Hyundai biedt evenveel ruimte).

Kia Cee'd Sportswagon (2012 - 2018)

Om die ruimte optimaal te kunnen benutten voorziet Kia standaard in een handige "fixeer-arm" en een riem die beide voorkomen dat bagage gaat schuiven. Het opklappen van de achterbank is een onnodig complexe procedure (hoofdsteunen inklappen, zitting opvouwen, rugleuning platleggen), maar wordt beloond met een volmaakt vlakke laadvloer.

„De Kia Cee'd Sportswagon is even spannend als het gemiddelde huishoudelijke apparaat“
Kia Cee'd Sportswagon (2012 - 2018)

Motoren

In Nederland is de Cee'd leverbaar met een 1.6 liter benzinemotor en een 1.6 liter diesel. Kia fabriceert ook een Cee'd 1.4, maar die zou vanwege de hoge uitstoot in Nederland duurder zijn dan de 1.6. Logischerwijs importeert Kia Nederland de Cee'd 1.4 daarom niet.

De "1.6 GDi" (benzinemotor) levert 135 pk / 164 Nm. Dit vermogen is pas bij een hoog toerental beschikbaar. De Cee'd nodigt daarom uit tot een kalme en dus zuinige rijstijl. Alleen wanneer de benzinemotor nadrukkelijk wordt geprovoceerd, laat de viercilinder de spierballen zien. Alleen dan is vlot invoegen of veilig passeren geen probleem.

Kia Cee'd Sportswagon (2012 - 2018)

De "1.6 CRDi" (dieselmotor) is iets sterker met 128 pk / 260 Nm. Omdat het maximale koppel bij een lager toerental beschikbaar is, voelt de diesel krachtiger en gewilliger. Toch leveren dieselmotoren van andere merken hun maximale trekkracht bij een nog lager toerental. Die auto's geven daarom een superieur gevoel dat bij de Cee'd ontbreekt.

Om brandstof te besparen voorziet Kia in banden met lage rolweerstand, regeneratie van energie bij remmen of uitrollen, een schakelindicator, een eco-stand waarin het motormanagement wordt aangepast op zuinig rijden en een stop/start-systeem. Dit laatste is vreemd genoeg niet te combineren met het glazen panoramadak. Een timer houdt bij hoe lang de motor is uitgeschakeld (bij verkeerslichten en andere stops), zodat de bestuurder een idee krijgt hoe groot de bijdrage van het stop/start-systeem is.

Kia Cee'd Sportswagon (2012 - 2018)
Kia Cee'd Sportswagon (2012 - 2018)

Voor beide motoren geldt dat het beloofde fabrieksverbruik moeilijk is te realiseren. Reken in de praktijk op 10% tot 25% meer. Zo kostte de proefrit met de Cee'd diesel 4.8 liter per 100 km (fabrieksopgave: 4.2 liter) en verbruikte de benzine 7.4 liter (fabrieksopgave: 5.9 liter).

Weggedrag

Ondanks de term "Sport" in de naam "Sportswagon" is de Cee'd stationwagon absoluut geen sportieve auto. In plaats daarvan kiest Kia opnieuw voor de middenweg.

Het onderstel is niet uitgesproken stug of zacht, maar er precies tussenin. Op slecht wegdek biedt de Cee'd voldoende comfort, in een snelle bocht voelt de bestuurder wat er gaande is onder de voorwielen. Bovendien is het onderstel zo afgestemd, dat de veiligheid altijd is gewaarborgd. Zelfs in een panieksituatie (uitwijkmanoeuvre) reageert de Cee'd Sportswagon goedmoedig en voorspelbaar.

Kia Cee'd Sportswagon (2012 - 2018)

Dat kan worden uitgelegd als een gebrek aan karakter, maar voor de Cee'd geldt dat Kia wil appelleren aan de smaak van de gemiddelde bestuurder. De Kia Cee'd Sportswagon is even spannend als het gemiddelde huishoudelijke apparaat; dat is voor een gezinsauto precies hoe het hoort.

Conclusie

Soms is vooruitlopen de sleutel tot succes, soms loont het om een afwachtende houding aan te nemen. Als het om een gezinsauto gaat, is de gulden middenweg de beste keuze. De Kia Cee'd Sportswagon is daar een schoolvoorbeeld van.

Op de punten waar het er toe doet, schittert de Cee'd. Zo is de bagageruimte enorm en is veel aandacht besteed aan comfort en veiligheid. De uitrusting is modern en compleet, maar niet zo overdadig of vooruitstrevend dat de auto onbetaalbaar wordt.

Als het gaat om rijeigenschappen, dan kiest Kia wederom voor het midden. De Cee'd is niet uitgesproken sportief of comfortabel, niet traag of snel, niet zuinig of kwistig maar er precies tussenin. Dat is het subtiele verschil tussen "middelmatig" en de perfecte middenmaat.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Prima rijeigenschappen
  • Prima prijs/prestatie-verhouding
min
  • Niet zo zuinig als beloofd
  • Klokje niet altijd zichtbaar
  • Stop/start niet leverbaar i.c.m. panoramadak