Publicatiedatum: 29 maart 2010
Skoda Fabia (2007 - 2014)
Autotest

Skoda Fabia (2007 - 2014)

Verhipt!?

Autotest - De Skoda Fabia staat bekend als slim alternatief. De Fabia is voordeliger dan veel andere auto's, maar biedt toch evenveel ruimte, dezelfde prestaties en hetzelfde comfort. Maar nu wil Skoda meer bieden dan dat. De Tsjechische fabrikant wil het verstandige alternatief verheffen tot een eigenzinnige en zelfs modieuze keuze. De Fabia is daarom voor modeljaar 2010 "verhipt".

Skoda is één van de merken die onderdeel uitmaakt van de Volkswagen-groep. Op basis van de techniek van Volkswagen, worden auto's in vele gedaanten gebouwd. Wie meer wil, kiest de sportiviteit van Seat. Wie meer betaalt, krijgt de elegantie van Audi. Wie juist minder betaalt, krijgt de eigenzinnigheid van Skoda.

Skoda Fabia (2007 - 2014) (Schuin achter)

Alhoewel bovenstaande wel erg kort door de bocht is uitgedrukt, wordt het verschil tussen de genoemde merken steeds kleiner. Over het verschil in uiterlijk en imago bestaat geen enkele twijfel, maar technisch groeien de modellen van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda steeds meer naar elkaar toe. Tot voor kort moest Skoda het doen met verouderde techniek en dat verklaarde deels waarom de Fabia zo voordelig was. Maar voor modeljaar 2010 is de Fabia gemoderniseerd en vertegenwoordigt nu de laatste stand van de (Volkswagen) techniek.

Benzine: 1.2 TSI

Zo is de testauto voorzien van de "1.2 TSI" motor die ook is te vinden in de laatste generatie van de Volkswagen Polo. Deze kleine turbomotor is leverbaar in diverse varianten, variërend van 86 tot 105 pk. Het voordeel van een turbomotor is dat deze de prestaties levert van een grotere motor, maar het lage verbruik heeft van een kleine motor.

Skoda Fabia (2007 - 2014) (Schuin voor)

Voor deze test is gekozen voor de 86 pk / 160 Nm sterke variant en die past perfect bij de Fabia. Het vermogen is ruim voldoende om mee te komen met de verkeersstroom en ook is er voldoende reserve voor een tussensprintje. Daarbij valt op dat de prestaties met zo veel gemak worden neergezet, dat deze Fabia 1.2 zelfs uitdaagt tot een sportieve rijstijl.

Tegelijkertijd is ongeacht het toerental veel trekkracht beschikbaar en kan net zo makkelijk schakellui worden gereden. Voor wie zo zuinig mogelijk wil rijden, voorziet Skoda in een schakelindicator die aangeeft wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen.

Skoda Fabia (2007 - 2014) (Recht achter)

Wanneer die instructies worden genegeerd en (zeer) stevig wordt doorgereden, bedraagt het verbruik in de praktijk 6,8 liter per 100 km. Met een kalme rijstijl verbruikte de Fabia 1.2 TSI op een zeer veeleisend parcours precies 6 liter benzine per 100 km.

Diesel: 1.6 TDI

Een 1.6 liter dieselmotor vervangt de oude 1.4 en 1.9 liter diesels. Net als de nieuwe benzinemotoren valt ook de verse dieselmotor op door een verfijnde en stille loop.

De 1.6 TDI levert 105 pk / 250 Nm en levert ten opzichte van de benzinemotor vooral meer trekkracht. Daarom kan langer in een versnelling worden doorgereden en bijt de dieselmotor bij hoge snelheden daadkrachtiger door. Vooral voor de lange afstand is de 1.6 TDI een aanrader.

Skoda Fabia (2007 - 2014) (Zijkant)

Weggedrag

Voor modeljaar 2010 zijn alleen de motoren gewijzigd, het onderstel is gelijk gebleven. Op slecht wegdek is het veercomfort voldoende, in een scherpe bocht helt de auto nauwelijks over. De Fabia rijdt daarom prima, maar heeft geen uitgesproken karakter.

Omdat de nieuwe motoren wel veel rustiger lopen dan de oude Skoda-motoren, biedt de gemoderniseerde Fabia toch merkbaar meer comfort dan voorheen.

„Terwijl Skoda het tot voor kort moest doen met verouderde Volkswagen-techniek, vertegenwoordigt de Fabia nu juist de laatste stand van de techniek“
Skoda Fabia (2007 - 2014) (Recht voor)

Audio en navigatie

Behalve modernere techniek onder de motorkap, werd ook de elektronica opgewaardeerd. Daarmee wordt de Fabia opnieuw minder "goedkoop alternatief" en meer gelijkwaardig aan de concurrentie.

De Fabia is voortaan leverbaar met de nieuwste audio- en navigatiesystemen van Volkswagen. De bediening hiervan vraagt enige gewenning, omdat de menu's een ongebruikelijke indeling hebben (een bewegende boog van weinigzeggende iconen). Bovendien werkt het systeem deels met knoppen en deels met een aanraakgevoelig scherm. Het is daarom voor de gebruiker vaak onduidelijk in welk geval een knop danwel het scherm moet worden gebruikt. Het navigatiesysteem plant uiteindelijk slimme routes en geeft duidelijke instructies.

Skoda Fabia (2007 - 2014) (Interieur doorkijk)
Skoda Fabia (2007 - 2014) (iPod interface)

Het audiosysteem biedt naast de gebruikelijke radio en CD-speler ook mogelijkheden om externe bronnen aan te sluiten via de "Mobile Device Interface" (MDI). Hiervoor moet echter per medium een aparte kabel worden gekocht. Bovendien is deze interface onder het dashboardkastje geplaatst en daarom moeilijk te bereiken voor de bestuurder.

Interieur

Binnenin de Fabia is de familieband met Volkswagen overduidelijk. Het interieur is strak en degelijk van opzet. De hier gekozen beige bekleding doorbreekt die soberheid en geeft het interieur een chique tintje. Let daarbij ook op de chromen accenten bij de luchtinlaten, de versnellingshendel en de handrem.

De binnenruimte is gemiddeld voor een auto in dit segment. Voor (zeer) lange bestuurders is de middenconsole te breed en priemt deze hinderlijk in de knieholte.

Uiterlijk

De vernieuwde Fabia is herkenbaar aan een fris gezicht. De innemende glimlach van weleer heeft plaats gemaakt voor een meer zelfverzekerde, volwassen aanblik. Door gebruik te maken van projectorkoplampen lijkt de auto bovendien breder en lager.

Daarbij legt Skoda de nadruk op de mogelijkheden om de Fabia te personaliseren. In de "Colour Studio" zijn vele kleurcombinaties te kiezen en kan bijvoorbeeld het dak in een contrasterende kleur worden uitgevoerd. Dat lijkt misschien een detail, maar het maakt een alledaagse auto tot een hippe verschijning.

Skoda Fabia (2007 - 2014) (Schuin achter)

Conclusie

De Skoda Fabia is "verhipt", zoals de fabrikant het zelf noemt. Dat betekent dat het uiterlijk is aangescherpt en nu moderner en zelfverzekerder oogt. Ook het interieur doet meer volwassen aan dankzij het gebruik van nieuwe materialen en de toevoeging van moderne audio- en navigatiesystemen.

Het belangrijkste nieuws is echter dat de Fabia voor modeljaar 2010 is voorzien van nieuwe motoren. Terwijl Skoda het tot voor kort moest doen met verouderde Volkswagen-techniek, vertegenwoordigt de Fabia nu juist de laatste stand van de techniek. De 1.2 TSI motoren zijn sterk, stil en zuinig. De 1.6 liter dieselmotor is sterk en leent zich prima voor het afleggen van lange afstanden. Alle motoren kennen een meer verfijnde loop dan voorheen, waardoor het comfort er ook op vooruit is gegaan.

De vernieuwde Fabia is meer dan een slim alternatief geworden, het is een keuze om trots op te zijn en dát maakt een auto hip.

plus
  • Nette prijs
  • Moderne techniek
min
  • Hoofdsteunen te laag
  • Middenconsole drukt tegen benen lange bestuuders