Fiat Punto
De industriële evolutie
"Een driecilinder is zuiniger dan een viercilinder, dus een tweecilinder moet nog zuiniger dan een driecilinder zijn", zo moeten ze bij Fiat hebben gedacht. Die redenering lijkt zo eenvoudig dat het niet kan kloppen. Toch heeft een motor met minder cilinders wel degelijk een voordeel. Minder cilinders betekent namelijk minder wrijving en minder bewegende delen, en dat maakt lichter werk.
TwinAir
Bovendien wilde Fiat een relatief kleine auto zuiniger maken. Een hybride-motor of andere hoogstaande oplossing is weliswaar het meest effectief, maar het maakt een auto te duur. Hoe gunstig een hybridemotor ook is voor het milieu, als niemand de auto koopt wordt er nog steeds geen vooruitgang geboekt. Dat is ook waarom Fiat het niet zocht in een ultrazuinige dieselmotor, maar juist een benzinemotor zuiniger wilde maken.
De "TwinAir" motor in de Fiat Punto heeft een inhoud van slechts 0.9 liter. Dankzij de assistentie van een turbo levert de kleine motor desondanks 85 pk en dat blijkt in de praktijk ruim voldoende te zijn. Sterker nog: de TwinAir motor heeft een aangenaam levendig karakter en dat komt het rijplezier ten goede. Daarbij levert de krachtbron al bij een laag toerental veel trekkracht. Daarom voelt de Punto TwinAir nooit traag of ondergemotoriseerd.
Alleen het motorgeluid vraagt enige gewenning; de TwinAir produceert een zielig, pruttelend geluid.
Met een druk op de eco-knop wordt het motormanagement desgewenst aangepast. Het vermogen wordt iets teruggeschroefd (van 145 Nm naar 110 Nm), om de bestuurder tegen zichzelf te beschermen. Doordat er minder vermogen beschikbaar is, is het risico immers kleiner dat de bestuurder hard rijdt, zo redeneert Fiat. Met name op hoge snelheden is de TwinAir in de eco-modus minder gewillig en snelheden boven de 100 km/u worden dan met minder gemak aangehouden.
Verbruik
Ook een stop/start-mechanisme en een schakelindicator helpen de bestuurder zuiniger te rijden. Voor de echte liefhebber is "eco:Drive" beschikbaar. Dit is een programma waarmee op de computer thuis iedere rit kan worden geanalyseerd en vergeleken met andere Punto-rijders. De software geeft aan op welke punten (gasgeven, schakelen, remmen) er ruimte is voor verbetering en toont zo nodig een filmpje om te laten zien hoe het moet.
Ondanks alle goede bedoelingen, is het door Fiat beloofde verbruik van 4.2 liter per 100 km in de praktijk nauwelijks te realiseren. Alleen wanneer lange afstanden worden afgelegd met een snelheid die nauwelijks boven de 100 km/u komt, toont de verbruiksmeter waarden lager dan 5 liter per 100 km. De testrit bestaande uit Italiaanse autostrada's (130 km/u), dorpjes en een lange fotosessie kostte 7.8 liter per 100.
Diesel
Ter vergelijking is dezelfde testroute ook afgelegd met de zuinigste Punto diesel. Net als de TwinAir levert de "1.3 MultiJet" 85 pk, maar het koppel ligt met 200 Nm veel hoger. De prestaties van beide motoren ontlopen elkaar in de praktijk desondanks niet veel.
Ook met de dieselmotor was het beloofde lage verbruik (3.5 liter per 100 km) nauwelijks te realiseren. Het belangrijkste verschil is echter dat de dieselmotor van nature al zuinig is en daarom kon zonder veel moeite het streefverbruik dichter worden benaderd (testverbruik: 5.6 liter per 100 km).
Weggedrag
Fiat heeft voor modeljaar 2012 niets gewijzigd aan het onderstel. Als vanouds stuurt de Punto prima. Alleen op hoge snelheden is de besturing (te) licht, waardoor de bestuurder een onzeker gevoel krijgt. Dat geldt in het bijzonder voor de diesel, de TwinAir is iets minder zacht geveerd. Diezelfde lichte besturing is in de stad juist prettig, waar de Punto zich gemakkelijk door druk verkeer laat manoeuvreren.
Beide uitvoeringen zijn op de snelweg bijzonder comfortabel voor een auto in deze prijsklasse. Ook geluiden van wind en banden dringen op hoge snelheid nauwelijks tot het interieur door.
Conclusie
"Revolutie" is een te groot woord, maar met de introductie van een tweecilinder motor zorgt Fiat wel voor een evolutie. Want andere merken maken zuinige auto's door het toepassen van hybride-aandrijving en dat is (te) kostbaar voor een compacte auto. Tot nu toe was diesel daarom de standaardoplossing, maar ook dat is kostbaar (alleen al in belastingen).
Met de TwinAir biedt Fiat nu een compacte auto met benzinemotor aan die bovengemiddeld zuinig is, maar niet duurder. Helaas blijkt het lage verbruik vooral een theoretische waarde te zijn. Wie de Punto kiest om weinig belasting te betalen slaagt, wie het milieu wil redden wordt teleurgesteld. Het zuinige karakter gaat niet ten koste van de rijeigenschappen of de charme van de Punto, die zijn nog steeds volop aanwezig.
Na deze derde facelift belooft Fiat dat de volgende generatie van de Punto een geheel nieuwe auto wordt. Dankzij de huidige visuele en technische aanpassingen kan de vernieuwde Punto echter weer enige jaren voort. Punt uit.
- Nette prijs
- Italiaanse charme
- Innovatieve techniek
- Niet zo zuinig als beloofd
- Lichte besturing / zacht onderstel