Publicatiedatum: 27 januari 2016
Honda Jazz (2015 - 2020)
Autotest

Honda Jazz (2015 - 2020)

Alles behalve grijs

Autotest - Als Honda een nieuw model introduceert, dan moet het meer bieden dan een doorsnee model. Een Honda is altijd anders en bij voorkeur slimmer. Dat geldt zeker voor de Honda Jazz, want bij dit ruimtewonder gaat het om meer dan alleen geavanceerde techniek. Lees wat deze gezinsauto alles behalve grijs maakt.

Op het eerste gezicht lijkt de Jazz op de meeste andere gezinsauto's. Zoals gebruikelijk bij dit type auto, heeft de Jazz een korte neus en een hoge bouw om maximale binnenruimte te kunnen bieden. De derde generatie is scherper getekend dan voorheen en oogt daarom meer volwassen en zelfverzekerd dan de voorgaande generaties. Tegelijkertijd ziet de testauto er in de oranje "introductiekleur" fris en modern uit.

Het echte verschil zit onderhuids. Om kosten te besparen, deelt de nieuwe Jazz het platform met de al even nieuwe HR-V. Daardoor meet de Jazz voortaan exact 4 meter. Dat is flink (10 cm) langer dan voorheen, maar nog steeds heel bescheiden in vergelijking met de concurrentie.

Honda Jazz (2015 - 2020)

Ruimte

Toch is de binnenruimte bovengemiddeld! Dat is te danken aan de slimme opzet van de Jazz. De brandstoftank zit namelijk niet onder de achterbank (zoals bij de meeste andere auto's), maar onder de voorstoelen.

Honda Jazz (2015 - 2020)
Honda Jazz (2015 - 2020)

Een klein nadeel: er is geen bergruimte onder de voorstoelen. Bovendien zijn de zittingen van de voorstoelen onwennig kort. De ruimte voorin is echter prima. De hoofd- en beenruimte op de achterbank zijn zelfs bovengemiddeld goed voor een auto van deze omvang.

De Jazz schittert pas echt wanneer de achterbank wordt opgeklapt om maximale laadruimte te bieden. Net als bij andere auto's kan de rugleuning van de achterbank worden opgeklapt om de laadvloer te verlengen. Wanneer geen lange, maar juist hoge stukken moeten worden vervoerd kan de zitting van de achterbank worden opgeklapt ("Magic Seats"). Dan is de gehele hoogte van de auto beschikbaar en kunnen fietsen, planten of muziek-instrumenten staande worden vervoerd. Ideaal!

Zoals het hoort bij een MPV (Multi Purpose Vehicle) is het interieur rijkelijk voorzien van bakjes, vakjes en wat dies meer zij. Ook heel praktisch: de deursloten zijn laag in het portier geplaatst en konden op die manier veel steviger worden verankerd om inbraak te bemoeilijken.

Uitrusting

Ook als het om de veiligheidsuitrusting gaat, weet de Jazz zich positief te onderscheiden van de massa. Zo is de testauto voorzien van automatisch grootlicht, "lane departure warning" (waarschuwing bij onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek), een noodrem-assistent (automatisch remmen voor obstakels bij snelheden tot 32 km/u, alleen een waarschuwing bij hogere snelheden) en verkeersbordherkenning. Deze laatste is gekoppeld aan de snelheidsbegrenzer, die de maximumsnelheid automatisch aanpast aan de laatst geziene snelheidsbeperking. De laatste testauto die dat had kostte drie keer zo veel als deze Jazz!

Wanneer het gaat om audio, communicatie en navigatie weet de Jazz helaas niet te overtuigen. Honda technici zijn digitale radio ("DAB+") in hun enthousiasme geheel vergeten. "Honda Connect" kan worden uitgebreid met apps, maar vooralsnog is Honda's aanbod van applicaties nihil. Ook integratie met mobiele telefoons is mager en functioneert in de praktijk matig (vastlopers en onvoorspelbaar gedrag). De Honda belooft beterschap in de vorm van "MirrorLink", maar fabrikant Google heeft de ontwikkeling van dit systeem inmiddels stilgezet. Kortom: op het gebied van infotainment slaat Honda de plank nu en in de toekomst mis.

Prestaties

In thuisland Japan is de Jazz met een veelheid van motoren verkrijgbaar, inclusief een uiterst populaire hybride-uitvoering. In Europa staat daarentegen slechts één motor op de prijslijst: een 1.3 liter benzinemotor. De 1.3 viercilinder is namelijk al zo zuinig, dat de meerprijs van hybride of diesel nauwelijks is terug te verdienen. De ervaring leert, dat het aantal idealisten dat een auto om de lage uitstoot kiest, gering is en daarom komt de hybride niet naar Europa.

Op papier levert de Jazz 102 pk / 123 Nm. Aanvankelijk vraagt het enige gewenning om dit vermogen te beteugelen. Dat is niet omdat de Jazz extreem snel is, maar wel omdat het gaspedaal hypergevoelig is. Eenmaal gewend aan de auto zijn de prestaties verdienstelijk.

Honda Jazz (2015 - 2020)

Verbruik

Volgens fabrieksopgave bedraagt het gemiddelde verbruik 5 liter per 100 km. Met een kalme rijstijl, en door voornamelijk lange afstanden af te leggen, kwam het testverbruik zelfs nog lager uit dan dat: 4.5 liter per 100 km.

Toch klinkt dit mooier dan het is. Vanwege een rauw en nadrukkelijk aanwezig motorgeluid dwingt de Jazz 1.3 namelijk een kalme rijstijl af. Zo is 100 km/u in de zesde versnelling al bijna 3.000 toeren per minuut. Bij 130 km/u staat de toerenteller op een kleine 4.000 tpm en dat is zo vermoeiend dat de bestuurder het gas vanzelf loslaat. Een hint: op BP brandstof leek de motor iets stiller te lopen dan op het merk dat Honda bij aflevering zelf tankt.

Honda Jazz (2015 - 2020)

Een korte proefrit in de uitvoering met CVT leert dat deze "automaat" de meerprijs meer dan waard is. De continu variabele transmissie (CVT) houdt het toerental namelijk aangenaam laag. Dat komt het comfort ten goede en maakt het nog makkelijker om zuinig te rijden.

Weggedrag

Vanwege de hoge bouw en het iets hogere zwaartepunt, is het weggedrag iets minder goed dan van een lagere auto (i.e. Honda Civic). Het verschil is echter gering en ook vlotte bestuurders hoeven hun rijstijl niet aan te passen. Desgewenst laat de Jazz zich genadeloos hard de bocht om smijten, maar gemoedelijk toeren is net zo makkelijk. Alleen op dat punt is de Jazz een heel gemiddelde auto...

Honda Jazz (2015 - 2020)

Conclusie

Honda bouwt nooit auto's om erbij te horen, maar om dingen beter te doen. En dat geldt ook voor de nieuwe Honda Jazz. Dankzij de "Magic Seats" kan de ruimte niet alleen in de lengte worden gebruikt, maar ook in de hoogte. De (veiligheids)uitrusting is riant voor een auto in deze prijsklasse.

De rijeigenschappen zijn goed, maar niet bijzonder. De 1.3 liter benzinemotor valt juist wel op. Deze levert prima prestaties en is zowel in theorie als in de praktijk aangenaam zuinig.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Moderne, rijke uitrusting
  • Zuinig in theorie en praktijk
min
  • Te korte zittingen voorstoelen
  • Infotainment-systeem nu al verouderd
  • Rauw, nadrukkelijk aanwezig motorgeluid