19 februari 2018

Seat

Seat zet in op groen gas

19 februari 2018 - Seat geeft vol gas op groen gas. Diverse modellen die rijden op CNG (Compressed Natural Gas) ziet Seat als een tussenstap op weg naar een toekomst van 100 procent duurzame mobiliteit. De CNG-modellen van Seat rijden zowel op aardgas als groen gas. De CNG-motor in deze modellen is feitelijk een doorontwikkeling van de Euro 6 TSI turbo-benzinemotor van Seat, waarbij naast het gebruik van benzine ook het gebruik van aard- en groen gas mogelijk wordt. Seat heeft met de Mii 1.0 MPI EcoFuel en Leon 1.4 TGI momenteel al twee CNG-modellen in het modelprogramma. Met de introductie van de Ibiza 1.0 TGI en eind dit jaar de Arona 1.0 TGI geeft het merk nu echt vol gas op CNG.

Waar aardgas een fossiele brandstof is, wordt groen gas bijvoorbeeld hernieuwbaar gewonnen uit de vergisting van biomassa (onder andere slib en tuinafval). Maar groen gas kan ook worden gemaakt met behulp van zonne-en windenergie en CO2 uit de buitenlucht. Hiermee draagt deze zogenaamde Power2Gas-oplossing bij aan het bufferen van energie binnen het duurzame energiesysteem van de toekomst. Vergelijkbaar met batterijen van elektrische auto's in een zogenaamd 'smart grid'. In het geval van groen gasgebruik is de CO2-uitstoot minimaal 72 procent lager dan bij het rijden op benzine. Deze groene variant van CNG is in Nederland beschikbaar bij het merendeel van de 160 CNG tankstations. In Europa zijn er zo'n 3.000 CNG pompstations.

Seat

Rijden op groen gas en CNG brengt een aantal belangrijke voordelen met zich mee, zowel in duurzaam opzicht als voor consumenten praktisch en financieel:

  • De CNG-motor stoot op aardgas ongeveer 15 procent minder CO2 uit dan benzine (72 procent minder op groen gas), en zo'n 85 procent minder stikstofoxiden dan diesel;
  • Door de lage CO2-uitstoot betalen kopers minder BPM en is de aanschafprijs vergelijkbaar met een benzineauto (ondanks de technologie);
  • Daarbij is het brandstofverbruik (in kg) vergelijkbaar met dat van een zeer zuinige dieselmotor (in liter);
  • Aan de pomp ben is men met CNG/groen gas een stuk goedkoper uit. Benzine is per liter ca. 50 procent duurder dan een kilo CNG; diesel is per liter ca. 30 procent duurder;
  • Bij de aanschaf van een CNG-auto komen zakelijke kopers vaak in aanmerking voor lokale subsidiemogelijkheden en een nationale Milieu Investerings Aftrek; waarmee de Total Cost of Ownership (TCO) zeer gunstig uitpakt;
  • CNG-auto's beschikken over zowel een CNG- als een benzinetank. Rijden is daarmee relatief milieuvriendelijk, zonder enige beperking in dagelijkse bruikbaarheid vanwege de brandstofflexibiteit en grote actieradius;

De Seat Ibiza 1.0 TGI is geheel nieuw binnen Seat's programma aan CNG-modellen. De 66 kW / 90 pk en 160 Nm sterke 1.0-liter driecilindermotor is gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Het gemiddelde NEDC-verbruik in CNG-modus bedraagt 3,9 kg/100 km (CO2: 88 g/km). Dit verbruik, gecombineerd met de CNG-prijs (momenteel ongeveer € 1,10 per kg), zorgt voor brandstofkosten die duidelijk lager zijn dan die van een vergelijkbare Ibiza met 1.6 TDI turbodiesel met 70 kW/95 pk. De gecombineerde actieradius van de Ibiza 1.0 TGI (op basis van 13 kg CNG en 40 liter benzine) bedraagt ongeveer 1.000 km.

Seat

Binnen de CNG-line-up van Seat vergezelt de Ibiza 1.0 TGI de Leon en Mii. De Leon TGI beschikt over een 1.4-liter turbo-benzinemotor met 81 kW/110 pk. Op aardgas is de Leon er als vijfdeurs en ST. Daarnaast is er de 50 kW/68 pk sterke Mii 1.0 MPI, Seat's stadsauto met vijf deuren. Eind dit jaar breidt Seat de CNG-range uit met de Arona 1.0 TGI met 66 kW/90 pk.