Seat Tango
Seat presenteert tijdens IAA Tango conceptcar
Met de SEAT Tango heeft SEAT's Technical Centre in Martorell een auto neergezet, die zich net als de sportieve cabrio's uit de jaren vijftig en zestig onderscheidt door een puur en compromisloos design. Het resultaat is met recht een sensatie - of hij nu stil staat, langzaam rijdt of zijn ongelooflijke potentieel volledig ten toon spreidt.
De Tango is ontworpen als een echte spider - open, sober, essentieel in elk detail. Hij onderscheidt zich door zowel expressieve als innovatieve oplossingen. Deze zijn alle gebaseerd op een structuur waarin onderstel, carrosserie, interieur, motor en structurele elementen als het ware een geheel vormen. Primaire materialen en oppervlakken lopen in elkaar over. Hierdoor ontstaat een soepele, continue overgang van elementen. Daarbij 'vloeit' de styling van de cockpit als het ware over de rand, op de buitenzijde van de auto, en weer terug naar binnen. Als een metalen skelet zijn door het hele interieur ongepolijste, aluminium buizen zichtbaar. Deze maken deel uit van de dragende constructie. De waterbestendige, lederen stoelbekleding is ook gebruikt voor de bekleding van de opbergvakken achter de stoelen van deze aanlokkelijke roadster.
Nieuwe oplossingen op het gebied van autoverlichting zijn een sterk aspect van het concept. De SEAT Tango is bilvoorbeeld uitgerust met gestroomlijnde koplampen, zonder verstorende interne structuren, waardoor de techniek perfect zichtbaar is. Zowel het grote licht als het dimlicht draait automatisch mee met de voorwielen. De mistlampen zijn gemaakt van een serie LED's (Light Emitting Diodes), die zijn geintegreerd in een centrale rand van de grille. De achterlichten maken gebruik van via glasvezelkabels verlichte filters om verschillende (kleuren)combinaties mogelijk te maken. Zo kan de hele lichteenheid werken als achterlicht, remlicht of richtingaanwijzer. Bovendien wordt de intensiteit van de lichten automatisch aangepast aan de omstandigheden. Alle lichten zijn perfect geintegreerd in de vloeiende carrosserielijnen. De enige 'cosmetische' toevoeging is een kleine aërodynamische spoiler aan de achterzijde van de carrosserie.
Onder het koetswerk gaat bijzonder geraffineerde technologie schuil. Een complex buizenframe (het 'Safety Skeleton') is een combinatie van onderstel en dragende constructie; het is direct afgeleid van de veiligheidskooi van de SEAT World Rally Car (WRC). Aan het 'Safety Skeleton' zijn niet alleen de MacPherson voorwielophanging en de corrigerende achteras bevestigd, maar ook de 132 kW/180 pk sterke motor die de voorwielen aandrijft.