Seat
Seat neemt een virtuele windtunnel in gebruik
De Powerflow, geproduceerd door het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT), maakt heteenvoudiger de luchtstroom die een auto beïnvloedt te onderzoeken. Tevens geeft Powerflow nuttige informatie over de beste aërodynamica met betrekking tot de luchtweerstand van de auto, het "lift"-effect en de koeling van de motor.
Volgens Wilhelm Lohmar, verantwoordelijk voor de afdeling Calculation Research & Development, "simulatiemodellen zijn inmiddels gebruikelijke hulpmiddelen teneinde ontwikkelingsprocessen succesvol aan te pakken". Doordat het Technical Centre is uitgerust met de nieuwste generatie computers is Powerflow te gebruiken. Na de virtuele test gaan de auto's in de echte windtunnel. Door de eerder verkregen resultaten wordt hier tijd en geld bespaard.
De vereiste investering voor de introductie van dit geavanceerde programma past in het bedrijfsbeleid. Vooruitstrevende technologie resulteert in innovatieve producten van de hoogste kwaliteit. SEAT zal hiervoortussen 2000 en 2004 1.502,53 miljoen Euro investeren en nog eens 901,52 miljoen Euro aan middelen voor Research & Development besteden. Door de aanzienlijke investeringen in nieuwe technologische toepassingen, is het Technical Centre in Martorell uitgegroeid tot een van de meest belangrijke Research & Development instituten in Spanje. SEAT bevindt zich in een unieke positie. In tegenstelling tot alle andere autofabrieken gevestigd in Spanje, ontwerpt, ontwikkelt en produceert SEAT haar eigen auto's in eigen huis.