Seat
Seat 25 jaar in Nederland
Voor alle dames had hij 3.000 oranje tulpen meegenomen en voor de mannelijke medewerkers in totaal 11.500 boekenleggers. Zeven in het oranje gestoken hostesses zorgden er voor dat alle 14.500 Seat-medewerkers de attentie uit Nederland ontvingen. Voor de hoofdingang van de fabriek stonden drie Seats in de kleur rood, wit, blauw opgesteld en op een immens billboard bij de hoofdingang de boodschap van de Nederlandse importeur, waarin de Spaanse collega's werden bedankt voor de 25-jarige samenwerking.
Seat is al 25 jaar niet meer weg te denken uit het hedendaagse straatbeeld in ons land, maar in Spanje gaat de geschiedenis nog verder terug. Kenmerkend voor Seat is het vlotte imago dat het merk zich door de jaren heeft aangemeten. Seat dankt dat sportieve imago aan een zorgvuldig gekozen merkstrategie die niet alleen tot uiting komt in de producten van het Spaanse merk, maar ook in tal van ondersteunende activiteiten. De betrokkenheid in de nationale en internationale autosport speelt daarin al jarenlang een onbetwiste rol.
Ook de samenwerking met grootschalige evenementen en artiesten die internationaal een jong publiek bereiken, maakt deel uit van een weloverwogen merkbeleving van de Spaanse fabrikant. Zoals de sponsoring van de spectaculaire Red Bull Air Race, de Europese tour van Shakira in 2007, of op nationaal niveau de samenwerking met 's werelds beste DJ, Armin van Buuren.
De geschiedenis van Seat gaat ver terug, tot 1950, toen de Sociedad Español de Automóviles de Tursimo S.A (Seat) werd opgericht. Jarenlang werd in licentie gebruikgemaakt van bestaande modellen maar vanaf begin jaren '80 ging het roer volledig om. De allereerste Ibiza werd geïntroduceerd, ontwikkeld in samenwerking met Giugiaro Design, Karmann en Porsche. De Duitse sportwagenfabrikant was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de benzinemotoren van de Ibiza en later de Malaga. Vanaf de tachtiger jaren heeft Seat gekozen voor een bewuste strategie om het merk en de modellen sportief in de markt te zetten.