Seat Ronda
Ronda markeert debuut Seat op Nederlandsche markt
Als symbool van de samenwerking tussen Sociedad Español de Automóviles de Tursimo S.A. en Nibhart Car overhandigden Seat S.A. directeur Juan Antonio Diaz Alvarez en Seat S.A. directeur Sales en Marketing Juan José Diaz Ruiz vandaag namens de Spaanse autofabrikant de allereerste Seat Ronda aan zijn nieuwe eigenaar bij de eerste Nederlandsche Seat-dealer Sam van Lingen in Haarlem.
Opmerkelijk is dat voor Sociedad Español de Automóviles de Tursimo S.A. met die overhandiging officieel tevens een aanvang is gemaakt met de export van het merk Seat. Waarmee Nederland officieel het eerste land buiten Spanje is waar de Spaanse modellen onder het Seat-embleem leverbaar worden. In mei en juni wordt het Europese Seat-netwerk verder uitgebreid naar België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Israel, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika.
Het eerste product van de nieuwe samenwerking tussen Seat en Nibhart Car is
de lancering van de compleet nieuwe Seat Ronda, waarvan de allereerste modellen
begin dit jaar van de productielijn in Zona Franca nabij Barcelona zijn gerold.
Voorzien van een uiterst modern design verwoordt de Ronda precies datgene waar
Seat voor staat: jong en vernieuwend.
De voorzijde van de Ronda is een echte aandachtstrekker, met daarin een
centrale positie voor het zojuist vernieuwde merkembleem van Seat. Van opzij
bezien zorgen de scherpe, horizontaal lopende flanklijn en de sterk aflopende
achterkant voor een sportieve uitstraling. Dat dynamische karakter wordt bij de
extra sportieve Ronda Crono versterkt door het duo-tone vijfdeurs koetswerk,
waarvan het onderste deel in dynamisch zwart is uitgevoerd, en de opvallende
velgdesigns.
Het interieur van de Ronda kenmerkt zich door een gulle uitrusting, met onder andere verstelbare kuipstoelen compleet met hoofdsteun in zacht velours, tapijt op de vloer, een toerenteller en rembekrachtiging. Een zeer opvallende voorziening voor een auto in deze klasse, en een primeur voor Seat, is Econotronic, een computergestuurd systeem dat door Seat is ontwikkeld om het brandstofverbruik terug te dringen. Gezien het high-tech karakter van dit systeem heeft Seat het Econotronic-systeem gepatenteerd.
Onder de motorkap beschikt de Seat Ronda over moderne 1,2, 1,6 en 2,0 benzinemotoren met electronische ontsteking, in vermogen variërend van 64 tot 120 pk. Die 120 pk's zijn afkomstig van een 2.0-liter, die exclusief is voorbehouden aan het topmodel binnen de reeks, de sportieve Ronda Crono. Voor de dieselliefhebbers wordt de Ronda in Nederland tevens leverbaar met een 55 pk sterke 1,7 zelfontbrander.
De Seat Ronda is per direct leverbaar via het zojuist gelanceerde Nederlandsche distributienetwerk, met een vanafprijs van fl. 14.995, inclusief BTW voor de Ronda 1.2 GL
"In eerste instantie starten wij dit jaar met 18 dealers, maar op korte termijn zullen wij onze organisatie verder uitbreiden naar een landelijk dekkend netwerk van Seat-vestigingen", verklaart de heer Bert Kreber, directeur van de nieuwe Nederlandsche Seat-importeur.
Later dit jaar wordt de Ronda in Nederland gevolgd door het tweede Seat-model, de vlotgelijnde Seat Fura. Bovendien kijkt de Nederlandsche importeur met veel vertrouwen uit naar 1984, wanneer de compleet nieuwe, compacte Seat Ibiza wordt gelanceerd, die het merk Seat in Nederland echt op de kaart moet zetten.
Prijslijst Seat Ronda (prijzen in guldens inclusief BTW)
- Seat Ronda 1.2 GL fl. 14.995,00
- Seat Ronda 1.2 GLX fl. 16.795,00
- Seat Ronda 1.6 GLX fl. 18.195,00
- Seat Ronda 1.6 SX fl. 19.995,00
- Seat Ronda 1.7 GL diesel fl. 20.795,00
- Seat Ronda 1.7 GLX diesel fl. 22.935,00
