Seat Ibiza (1984 - 1992)
Op eigen wielen
Strikt genomen is het niet helemaal juist dat de Seat Ibiza geheel in eigen beheer is ontwikkeld. De Ibiza is namelijk ontwikkeld op basis van de Ronda, die op zijn beurt weer techniek deelde met de Fiat Ritmo. Het Italiaanse ontwerpbureau Giugiaro tekende het koetswerk en Porsche assisteerde bij de ontwikkeling van de versnellingsbak en motor (zoals trots wordt gemeld op de kleppendeksel).
Ruimte en uitrusting
Mede dankzij de Italiaanse inbrengt heeft de Ibiza een heel eigen uitstraling en daarmee breekt Seat definitief met het kopiëren van Fiats. De stijl die Seat heeft gekozen is modern met een vleugje sportiviteit en daarmee onderscheidt het merk zich van de concurrentie. De Ibiza is verkrijgbaar in een vijf- en driedeurs versie, de testauto is van dat laatste type. Om tot een sportieve uitstraling te komen heeft Seat gekozen voor zeer kleine buitenspiegels. Dat zorgt voor minder rijgeluiden en minder luchtweerstand (lees: een lager verbruik). In de praktijk zorgt het echter ook voor minder overzichtelijkheid en dat is lastig bij passeren en manoeuvreren.
De hoofd- en beenruimte voorin is gemiddeld voor een auto van deze omvang. De instap naar de achterbank is eenvoudig en daar hebben kinderen voldoende ruimte. Volwassenen passen achterin als ze iets inschikkelijk zijn; zoals bij de meeste auto's van dit formaat. De voorstoelen zijn zacht, maar de vorm en de plekken waarop ze het lichaam ondersteunen zijn niet de allerbeste, waardoor ze onprettig zijn op de lange afstand. In de portieren zijn geen bergvakken te vinden, maar wel een fraai logo waarmee de vormgevers laten zien passie te hebben voor hun werk. In plaats van deurvakken is een handig "tweede dashboardkastje" te vinden links onder het stuurwiel.
In de opzet van het dashboard is duidelijk zichbaar dat Seat groot is geworden door imitatie-Fiats te bouwen. De vorm van het dashboard en het cluster van instrumenten met een duidelijke omlijsting zijn nog geheel in Fiat-stijl. De vele stickers met de aanduiding "Special" op de testauto doen vermoeden dat dit een bijzondere uitvoering is, maar in feite gaat het om een scherp geprijsd instapmodel. Daarom zijn diverse knoppen blanco. Naast de snelheidsmeter is geen klok of toerenteller te vinden, maar slechts een groot Seat-logo. Zelfs op details is bespaard, zo is er wel een asbak maar zit op de plek van de aansteker slechts een afdichtplaatje. Om een radio in te kunnen bouwen voorziet Seat in een standaard DIN-ruimte, inclusief bekabeling. Let op dat voorin geen ruimte is voor luidsprekers, die passen alleen in of naast de hoedenplank.
Motor
Eén van de belangrijkste wapenfeiten van de Ibiza is de samenwerking met Porsche voor de aandrijving. Verwacht echter geen verpletterende prestaties, giftige reactie op het gaspedaal of Porsche-prestaties voor een Seat-prijs. De inbreng van Porsche zit in kennis, ervaring en natuurlijk een aantrekkelijk naamplaatje. Dankzij de samenwerking heeft de 1.2 liter motor (71 pk / 96 Nm) een mooie loop en pakt de krachtbron soepel op binnen een breed toerenbereik. Zelfs in de vijfde versnelling bij 100 km/u is het niet nodig om terug te schakelen om nog te accelereren.
De rijgeluiden zijn beschaafd voor een auto als deze, met name tot 100 km/u. Boven die snelheid maakt de motor veel toeren en dat is vermoeiend op de lange afstand. Deze Ibiza 1.2 voelt zich het prettigst bij een gangetje tussen de 80 en 90 km/u en springt dan ook het spaarzaamst om met brandstof.
Weggedrag
Voor het weggedrag heeft Seat het midden gezocht tussen comfort en sportiviteit. Stuurbekrachtiging is afwezig en ontbreekt gevoelsmatig niet. Zowel bij manoeuvreren als op snelheid stuurt de auto nooit zo zwaar dat de bestuurder verlangt naar mechanische hulp. Het gevoel in het stuurwiel is ondanks het ontbreken van bekrachtiging gering. De besturing heeft veel speling rond het midden en (mede) vanwege de hoge wangen van de banden is de reactie op commando's indirect. In een vlotte bocht helt het koetswerk merkbaar over, maar blijven de wielen steeds veilig aan de grond.
Op slecht wegdek weet het onderstel het meeste te overtuigen. Daar worden oneffenheden met een zekere mate van verfijning opgevangen. Zonder te vervallen in zweven boven de weg is merkbaar wat er gaande is onder de wielen, zonder dat dat invloed heeft op het rijcomfort.
Conclusie
Na vele jaren imitatie-Fiats te hebben gebouwd, presenteert Seat nu een eerste eigen model: de Ibiza. Zowel met de vormgeving als het karakter is Seat een eigen weg ingeslagen en zo weet het merk zich duidelijk te onderscheiden van de concurrentie. Seat kiest voor een combinatie van een sportieve ondertoon en een scherpe prijs, waarmee de Ibiza zeker kansrijk is.
De functionaliteit en uitrusting van de Ibiza zijn gemiddeld. De rijeigenschappen zijn goed, binnen de beperkingen van een compacte auto met een al even "compacte" prijs. Het sterkste punt is de 1.2 liter motor die sterk en soepel is, mede dankzij de inbreng van Porsche. Want alhoewel Seat op eigen benen c.q. wielen staat, maken de juiste partners de weg vrij naar echt succes.
- Nette prijs
- Fijne 1.2 motor
- Verfijnd onderstel
- Onhandig kleine buitenspiegels
- Gaspedaal schuin boven middentunnel
- Stoelen oncomfortabel op lange afstand