Publicatiedatum: 15 juni 2008
Peugeot 205
Autotest

Peugeot 205

Buitenkansje

Autotest - De meest begeerlijke klassieker is niet altijd de oudste of de meest bijzondere auto. Het is voor menigeen de auto die een belangrijke rol speelde tijdens de kinderjaren. Het is een auto die bakens verzette en de wereld definitief veranderde. Het is voor ondergetekende de Peugeot 205 GTi: het eerste compacte racemonstertje dat goed was voor begeerlijke blikken en posters in de jongenskamer. Helaas was de auto in 1984 volkomen onbereikbaar, maar nu kan een jeugddroom alsnog worden waargemaakt.

De verleiding is groot een gebruikte auto alsnog te testen. En in de rol van autojournalist is het eenvoudig om een proefrit met een bijzondere auto los te praten. Maar of een verhaal over zo'n auto ook representatief is, is de vraag.

Een gebruikte auto kan in topconditie verkeren en dus nog even goed rijden als bij aanschaf. Maar een slecht onderhouden auto, die met koude motor al hard moest werken en bij weer en wind buiten geparkeerd stond, zal een vertekend beeld geven.

Museumstuk

Maar nu doet zich een buitenkansje voor! Sommige auto's komen nooit op de openbare weg, maar gaan vanuit de Peugeot-fabriek rechtstreeks naar het Peugeot-museum.

Peugeot 205 (Recht voor)

Ter gelegenheid van de productie van de 50 miljoenste Peugeot, haalde de fabrikant een aantal bijzondere stukken uit het museum. Journalisten mochten nog één keer met hun eerste auto rijden. Ze kregen de kans de auto van hun vader nu zelf te besturen. Of ze konden dat icoon uit hun tienerjaren eindelijk zelf de sporen geven.

De hier gereden Peugeot 205 GTi heeft bijna twintig jaar in het museum gestaan en is speciaal voor deze gelegenheid op kenteken gezet. Bij aanvang van de proefritten stond slechts 200 km op de teller!

Typisch jaren '80

Het betreft hier bovendien het meest geliefde en meest tot de verbeelding sperekende model: de editie met een 1.9 liter motor (1905 cc, goed voor 130 pk / 161 Nm). Zoals de kenners het graag zien is de auto uitgevoerd in het rood ("Rouge Vallelunga" in vaktermen), met zonnedakje.

Peugeot 205 (Interieur doorkijk)
Peugeot 205 (Motor)

Direct bij instap geeft de 205 GTi een onmiskenbaar jaren '80 gevoel. Ondergetekende is sinds die tumultueuze periode duidelijk gegroeid, want het interieur voelt een stuk kleiner dan het destijds leek. Ook met de stoel in de achterste stand is de beenruimte matig. De hoofdruimte is maar net voldoende voor een 1,88 meter lange testrijder.

Desondanks voelt het interieur aangenamer en vertrouwder dan dat van een nieuwe auto; net zoals muziek uit de tienerjaren altijd beter lijkt dan de muziek van nu.

Opgewonden standje

De koude motor loopt uiterst onrustig en onregelmatig. Op het geluid afgaande is de auto even zenuwachtig en ongeduldig als de testrijder. De koppeling moet met beleid worden bediend, wanneer dat niet gebeurt bibbert en schudt de auto om met een sprong weg te schieten. Erg onhandig in de file!

Peugeot 205 (Schuin achter)

Ongeacht het toerental is duidelijk merkbaar dat deze auto wil presteren. De geringste beweging van de rechtervoet is goed voor instant acceleratie. De 205 GTi is als een klein kind dat wil spelen en zich tegenover iedereen wil bewijzen. De remmen reageren al even bijterig als het gas.

Vooral boven de 4.500 toeren per minuut komt het volle vermogen goed los en is de GTi serieus snel. De sprint van 0 naar 100 km/u kost 7.8 seconden, volgens kenners wordt de beloofde topsnelheid van ruim 200 km/u gemakkelijk gehaald en zelfs overschreden. Het duurt niet lang of iedere aanleiding wordt aangegrepen om een sprintje te trekken.

Tegelijkertijd wordt de auto met respect behandeld, want alhoewel er zo'n 5.3 miljoen Peugeot 205's zijn geproduceerd is dit exemplaar met z'n lage kilometerstand absoluut uniek. Van alle door het museum beschikbaar gestelde auto's zou de 205 GTi de meest geliefde zijn. Samen hebben de heren journalisten die lage tellerstand fors verhoogd!

Peugeot 205 (Klokken)

Vroeger was alles beter

De 205 GTi heeft geen stuurbekrachtiging en zo hoort het. Het zuivere gevoel in het stuurwiel bevestigt het: vroeger was alles beter! De auto is ook met wide capriolen nauwelijks uit balans te krijgen, maar bijt zich vastberaden vast in iedere bocht. Maar wanneer de bestuurder een fout maakt, toont de GTi gemene trekjes. Wie in het hevigst van de strijd remt en/of gas loslaat, haalt de auto uit balans en dan kan de achterkant uitbreken.

De 205 GTi is niet voorzien van ABS, ESP, airbags of andere "stumperhulpjes". Dit is een pure prestatiemachine van het oude stempel die compromisloos rijplezier zonder stoorzenders biedt. Het heeft bijna 20 jaar geduurd, maar de proefrit met de 205 GTi heeft een kinderwens in vervulling doen gaan!

Peugeot 205 (Zijkant)

Conclusie

Wat een fantastische auto die Peugeot 205 GTi! En wat een buitenkansje om in 2008 met een vrijwel nieuwe 205 GTi te mogen rijden. Het geteste exemplaar is met z'n lage kilometerstand uniek in de wereld.

Maar een goed onderhouden exemplaar kan net zo goed rijden als dit exemplaar uit het Peugeot-museum. Een gemiddelde 205 GTi kost anno 2008 zo'n drieduizend euro. Voor dat geld biedt de 205 GTi nog altijd meer sensatie en rijplezier dan menig moderne auto (Ivo Kroone).

plus
  • Bijterige remmen
  • Directe besturing
  • Uitstekende prestaties
min
  • Beperkte binnenruimte
  • Onrustig en onhandelbaar in eerste versnelling
  • Kan listig reageren bij remmen/gas los in de bocht