28 september 2018
Feedback
Seat Arona

Seat Arona

Seat Arona nu ook op aardgas

Autozine
28 september 2018 | SEAT trekt op de internationale autoshow van Parijs het doek van de Arona TGI en onthult daarmee de allereerste CNG/groengas SUV ter wereld. De Arona TGI is na de Leon, Ibiza en Mii de vierde variant in SEAT's TGI-serie en is daarmee de volgende stap op weg naar een intensiever gebruik van CNG/groengas, om de uitstoot van CO2 en NOx te beperken.
 

De nieuwe Arona-variant wordt aangedreven door een driecilinder 1.0-liter TGI-motor met een vermogen van 66 kW / 90 pk tussen 4.500 en 5.800 tpm. Het maximumkoppel bedraagt 160 Nm over een toerengebied van 1.900 tot 3.500 tpm. Deze motor wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. De Arona TGI noteert een topsnelheid van 172 km/u en heeft 12,8 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren. Door het gebruik van CNG (compressed natural gas) daalt de CO2-uitstoot met 25 procent ten opzichte van de vergelijkbare benzineversie en de NOx-uitstoot ligt 75 procent lager. Wanneer er geen CNG maar groengas wordt getankt, is de CO2-uitstoot 75 procent lager dan de benzinevariant. Groengas is momenteel beschikbaar aan ongeveer de helft van de 170 Nederlandse CNG-tankstations.

Seat Arona

De CNG-versie van de Arona is in de basis gelijk aan de 1.0-liter TSI benzine-uitvoering, maar herbergt tegelijkertijd nieuwe componenten die het rijden op CNG/groengas mogelijk maken. Zo heeft de Arona TGI bijvoorbeeld drie CNG-tanks onder de bodem achterin, een vulhals naast de benzinevulopening, roestvrijstalen gasleidingen, gasdruksensoren en een elektronische drukregelunit die de gastoevoer naar de TGI-motor regelt.

Van binnen heeft de 1.0-liter motor zuigers met een chroom-nikkel coating die zijn aangepast voor het verbrandingsproces met gas, evenals versterkte kleppen en klepzetels. Bovendien zijn bij de in- en uitlaatkleppen de afsluitingen afgevlakt voor een lange levensduur. De turbo is lichter, waardoor het turbinewiel direct reageert en de motor zijn kracht soepeler aan de dag legt.

Het starten van een CNG motor bij koud weer vraagt ook aanpassingen. De Arona TGI rijdt altijd op CNG als dat in de tanks beschikbaar is, maar start op benzine wanneer de buitentemperatuur onder de 10°C komt. Vervolgens komt het opwarmproces voor de gasinjectoren op gang, alvorens de CNG-toevoer automatisch wordt geactiveerd als de motor warm genoeg is. Dat opwarmen duurt ongeveer 1 minuut. Als het gas een keer op is, rijdt de Arona TGI verder op benzine. De drie gastanks in de SUV hebben een inhoud van 14,3 kg, goed voor een CNG/groengas-actieradius van ca. 350 kilometer (op Nederlands L-gas). Dankzij de automatische omschakeling naar benzine wordt het rijbereik met nog eens 160 kilometer vergroot. Die omschakeling verloopt volgens de fabrikant zo soepel dat de bestuurder daar niets van zou merken. Een lampje in het instrumentarium geeft daarom aan wanneer de auto op benzine rijdt.