Renault Zoe
Renault vergroot bereik Zoe
Renault heeft de motor zo'n 10% compacter gemaakt door componenten te integreren, zonder dat de prestaties daaronder lijden. Het vermogen bedraagt 65 kW en het koppel 220 Nm.
Met het geïntegreerde Caméléon-laadsysteem is de batterij thuis maximaal 10% sneller op te laden. Dat betekent dat de gebruiker nu per minuut energie voor een extra kilometer actieradius kan laden. Met de nieuwe motor kan overigens maximaal met 22kWh worden geladen bij snellaadstations. Voor klanten die graag gebruik willen maken van de mogelijkheid om op 43kWh snel te laden, blijft de huidige motor leverbaar.
De nieuwe aandrijfunit is eenvoudiger van constructie en voorzien van luchtkoeling. De Power Electronic Controller is nog wél watergekoeld; niettemin is hij een kwart compacter.
Om de prestaties en het bereik van elektrische auto's te verbeteren, en de ontwikkeling van de infrastructuur te stimuleren, zet Renault in op het verder ontwikkelen van de technologie van elektromotoren en batterijen. Dat is ook de gedachte achter Renaults betrokkenheid bij het FIA Formule E-kampioenschap; als technisch partner én als titelsponsor van het e.dams-Renault-team. Door de techniek onder extreme race-omstandigheden te testen, zal dit kampioenschap de ontwikkeling van de technologie van elektrische aandrijving versnellen.
Er zijn inmiddels meer dan 50.000 openbare laadpunten in Europa beschikbaar. 40% daarvan zijn snelladers. Deze aantallen zullen de komende tijd verder groeien, zodat het steeds eenvoudiger wordt om met een elektrisch voertuig te reizen.