Renault Zoe
Renault onthult Zoe conceptcar
Renault heeft met de Zoe haar nieuwe visie gegeven op de kleine, luxe en dynamische stadsauto. Het elektrisch bedienbare portier aan passagierszijde heeft een speciaal, 3-assig openingsmechanisme met twee scharnieren, voor een gemakkelijke in- en uitstap. De passagier bepaalt zelf hoe ver het portier geopend moet worden om bij alleen de voorstoel of tevens de achterste zitplaats te kunnen komen. Zodoende kan de ruimte die het geopende portier nodig heeft tot een minimum worden beperkt. Tegelijkertijd gaat een glazen paneel aan de zijkant van het dak automatisch omhoog zodra een van de portieren geopend wordt.
De achterklep is voorzien van een dubbel openingsmechanisme, waarbij de achterruit en de achterklep in elkaar schuiven om zo de totale benodigde hoogte zo beperkt mogelijk te houden en tevens de toegang tot de kofferruimte te vergemakkelijken. Een ander praktisch element is het linker zijruitje, dat verzonken kan worden om kleine voorwerpen op de hoedenplank of in de bagageruimte te leggen.
Het interieur van de Zoe is uitzonderlijk ruim voor een auto van dit geringe formaat. De modulaire indeling met drie zitplaatsen maakt verschillende combinaties mogelijk. Met een zeester-vormige schakelaar aan de zijkant van de bestuurdersstoel kunnen drie verschillende configuraties worden geselecteerd om de ruimte optimaal te benutten. Door de vierde zitplaats te vervangen door bagageruimte is er meer dan genoeg plaats voor bagage van drie inzittenden.
Onder de motorkap gaat een benzinemotor schuil; een nieuwe 1.2 liter turbobenzinemotor met een vermogen van 73 kW (99 pk) en een maximum koppel van 145 Nm. De efficiency combineert uitstekende prestaties met respect voor het milieu, vertaald in een gering brandstofverbruik en de daarmee verband houdende opvallend lage CO2-uitstoot (minder dan140 g/km). De computergestuurde 5-versnellingsbak wordt bediend via de lepels aan de stuurkolom.