3 november 2021
Renault Kangoo

Renault Kangoo

Renault introduceert Kangoo E-Tech electric

Autozine
3 november 2021 | Renault introduceert de nieuwe Kangoo E-Tech electric. Deze 100% elektrisch aangedreven bestelwagen biedt een theoretische actieradius tot 300 km (WLTP) en moeiteloze prestaties dankzij de 90 kW elektromotor, terwijl het laadvermogen, laadvolume en trekgewicht gelijk zijn aan die van de Renault Kangoo met een verbrandingsmotor. De nieuwe Kangoo E-Tech electric wordt gebouwd in het Franse Maubeuge en is te koop vanaf de lente van 2022.
AutoCoach

De nieuwe Renault Kangoo E-Tech electric biedt een theoretische actieradius tot 300 km (WLTP) dankzij de nieuw ontwikkelde lithium-ion batterij met een bruikbare capaciteit van 45 kWh. De batterij is laag in de bodem van het voertuig geplaatst voor een zo laag mogelijk zwaartepunt. Daarbij is niets ingeleverd ten aanzien van de laadcapaciteit.

Renault Kangoo

Voor de aandrijving van de Kangoo E-Tech electric dient een elektromotor met 90 kW vermogen en 245 Nm koppel dat direct vanuit stilstand beschikbaar is. De rijmodus Eco, waarbij het vermogen en de topsnelheid beperkt wordt, is bedoeld voor rijden met lichte lading. Er is ook keuze uit drie niveaus voor regeneratief remmen:

  • Zeilen (display toont B1): beperkte regeneratieve modus, geschikt voor rijden op de snelweg of autowegen.
  • Drive (display toont B2): standaard regeneratieve modus voor veelzijdig gebruik met een ICE-motorgevoel zodra het motorpedaal wordt losgelaten.
  • Brake (display toont B3): maximaal regeneratief remvermogen, ideaal tijdens druk verkeer of op bergwegen.

Bij de nieuwe Renault Kangoo E-Tech electric wordt tevens het conventionele, hydraulische remsysteem geassisteerd door een zogeheten ARB-systeem (Adaptive Regenerative Brake System). Dit maximaliseert de hoeveelheid teruggewonnen energie, ongeacht het geselecteerde niveau van regeneratief remmen.

In totaal is er keuze uit zes rijmodi om het comfort en bereik te optimaliseren op basis van de lading van de auto, de verkeersomstandigheden en de wensen van de berijder. Informatie over de geselecteerde rijmodus, het energiebeheer en de rijhulpsystemen wordt weergegeven op het optionele, volledig digitale en aanpasbare 10-inch instrumentencluster.

De batterij van de Renault Kangoo E-Tech electric kan op drie manieren worden opgeladen. Een 11 kW 3-fasen lader is standaard en geschikt voor (huishoudelijke) laadpunten met wisselstroom (AC). Bij een 11 kW AC-laadpuntduurt het circa 3 uur en 50 minuten om de batterij van 15 tot 100% op te laden. Een 22 kW lader is optioneel leverbaar, waarmee de batterij bij een 22 kW AC-laadpunt twee keer zo snel kan worden opgeladen.

Ook optioneel is de mogelijkheid om te snelladen met gelijkstroom (DC) met een maximumvermogen van 80 kW. In dat geval ka nonder ideale omstandigheden in 30 minuten tot 170 kilometer (WLTP) aan rijbereik worden bijgeladen. In combinatie met deoptionele laders is de batterij tevens voorzien van vloeistofkoeling.

Om onder alle omstandigheden dezelfde actieradius te garanderen, is Renault Kangoo E-Tech electric standaard uitgerust met een warmtepomp. In combinatie met de 22 kW-lader wordt warmte uit de lucht rond het voertuig gehaald om het passagierscompartiment te verwarmen, zonder tussenkomst van een elektrische weerstand die energie verbruikt. De warmtepomp presteert optimaal bij een omgevingstemperatuur tussen -15°C en +15°C, een veelvoorkomend bereik voor de koude seizoenen in de meeste Europese landen. Energiebesparende voorzieningen zoals elektrische verwarmbare voorstoelen, een elektrisch verwarmbaar stuurwiel en een elektrisch verwarmbare voorruit zijn optioneel verkrijgbaar.

De elektrisch aangedreven versie van de Renault Kangoo biedt alle voordelen van de versies met een verbrandingsmotor. Zo is de 'Open Sesame by Renault' voor de breedste zijopening op de markt met een lengte van 1,45 meter ook op de 100% elektrische versie aanwezig. Ook het 'Easy Inside Rack' is aanwezig: een hoog gemonteerd rek in de laadruimte voor het gemakkelijk vervoeren van lange voorwerpen. Verder kunnen kopers rekenen op het multimediasysteem Renault EASY LINK met 8-inch touchscreen, handsfree sleutelkaart, automatische parkeerrem, bijna 60 liter opbergruimte in de cabine inclusief de 'Renault Easy Life'-lade en drie voorstoelen met centraal neerklapbare rugleuning die de cabine omtoveren in een mobiel kantoor. Tot de uitrusting behoren ook de nieuwste ADAS-rijhulpsystemen, inclusief Adaptive Cruise Control met Stop & Go en de Motorway and Trafic Companion die de eerstestap naar autonoom rijden markeren.

Het laadvolume en laadvermogen van de Kangoo E-Tech electric zijn gelijk aan die van de Kangoo met een verbrandingsmotor. De 100% elektrische bestelwagen biedt dus een laadvolume tot 3,9 m3 (4,9 m3 in de toekomstige verlengde versie), een laadvermogen van 600 kg (800 kg in verlengde versie) en tot 1.500 kg geremd trekvermogen.

De Renault smartphone-app en het Renault EASY LINK multimediasysteem maken een selectie van specifieke online diensten mogelijk, zoals het programmeren en inplannen van een laadsessie, het op afstand inzien van de batterijlading, het vooraf verwarmen of koelen van het interieur, zoeken naar laadstations in de buurt van de ingestelde reisroute of het berekenen van welke bestemmingen nog toegankelijk zijn met de resterende batterijlading.

Renault Kangoo is Van of the Year 2022Renault Kangoo is Van of the Year 2022
18 november 2021
Renault onthult geheel nieuwe KangooRenault onthult geheel nieuwe Kangoo
12 november 2020
 

Info

Test

Techniek

KM-kosten

Forum