Renault Captur (2013 - 2019)
Met de groetjes van Helly
Ze kunnen hun geluk niet op bij Renault! Van alle compacte SUVs verkoopt de Renault Captur veruit het beste. Dat dankt de auto aan het slimme concept. De Captur is namelijk meer dan alleen een sterk afgeslankte terreinwagen. De Captur houdt het midden tussen een ruime gezinsauto ("MPV") en een stoere personenauto ("SUV").
En... dankzij de hand van de Nederlandse vormgever Laurens van den Acker ziet de Captur er ontzettend goed uit! De basisvorm is stoer en sterk, de zachte lijnen maken de auto juist sympathiek en aantrekkelijk.
Alsof dat niet genoeg is, kleedt Helly Hansen de testauto nog eens extra aan. Dit Noorse kledingmerk is vooral geliefd bij avonturiers en daarom is de Captur Helly Hansen voorzien van beschermplaten bij de voor- en achterbumper, tweekleurige ("Diamond Effect") 17 inch velgen en uiteraard de nodige "HH" logo's. Bovendien is de hier getoonde kleur "Rouge Flamme" alleen op de Helly Hansen uitvoering verkrijgbaar.
Ruimte en uitrusting
Ook binnenin is de Captur tegelijkertijd praktisch en onderscheidend. De instap is aangenaam hoog en het interieur is zo opgezet dat rondom alle stoelen veel beweegruimte overblijft. De achterbank staat op rails, zodat kan worden gekozen voor meer beenruimte of juist meer bagageruimte. Met de achterbank in de achterste stand zitten ook volwassenen prima achterin de Captur.
In de Helly Hansen uitvoering zijn de stoelen half met leder bekleed en is het dashboard tweekleurig. Omdat dit de meest exclusieve uitvoering is, is de standaarduitrusting zeer rijk. Toch is een toerenteller nog steeds niet aanwezig.
Bijzonder zijn de achteruitrijcamera en het "R-Link" systeem, waarmee de Captur informatie van Internet kan raadplegen (e-mail, social media berichten, brandstofprijzen, etc.). Het door TomTom verzorgde navigatiesysteem werkt uitstekend, maar soms zelfs iets te goed. Ook wanneer het niet in beeld is, blijft het met geluidssignalen waarschuwen voor snelheidscontroles. Aanvankelijk was onduidelijk wat die geluiden betekenden en leek het alsof er iets mis was met de auto.
Een ander punt van kritiek is dat de airconditioning standaard is ingeschakeld. De bestuurder moet deze steeds weer uitschakelen om zuinig te kunnen rijden.
TCe 90
De testauto is voorzien van een 1.0-liter drie-cilinder benzinemotor die goed is voor 90 pk / 135 Nm. Deze is ook te vinden in de kleinere modellen van Renault, maar heeft voldoende vermogen voor de Captur.
Wanneer kalm met de verkeersstroom wordt meegereden, is de "TCe 90" helemaal in zijn element. Dan loopt de motor stil en soepel en is het verbruik zeer laag. Vraag echter om meer en de relatief kleine motor valt hopeloos door de mand. Meer gas geven betekent wel meer motorgeluiden, maar nauwelijks meer prestaties. Alleen wanneer één en soms zelfs twee keer wordt teruggeschakeld, komt de Captur TCe 90 vlot uit de startblokken.
Wie een gehaaste rijstijl heeft, zal zich op de lange termijn gaan ergeren aan dit karakter. Wie zich aanpast aan het karakter van de auto, zal juist steeds kalmer gaan rijden, met als resultaat ook een aangenaam laag verbruik (testverbruik: 5.9 liter per 100 km).
Weggedrag
De Captur dankt de royale binnenruimte aan de hoogte. Dankzij die hoogte hebben de bestuurder en bijrijder bovendien een iets beter overzicht over het verkeer. Verwacht niet het machtige gevoel dat een grote SUV geeft, maar in vergelijking met bijvoorbeeld een Renault Clio is het verschil overduidelijk.
Omdat de Captur iets hoger is dan een gewone personenauto, ligt het zwaartepunt ook hoger. In het dagelijks verkeer is daar niet veel van te merken, maar in (zeer) snelle bochten piepen de banden iets eerder dan gebruikelijk.
Extended Grip
De Captur heeft een bodemvrijheid van 20 cm. Dat is in de stad handig omdat drempels en hoge stoepranden minder belemmeringen vormen. Maar... deze avontuurlijke Helly Hansen editie gaat verder dan dat! Deze speciale editie is namelijk voorzien van "Extended Grip". Dit is geen vierwielaandrijving (dat zou de auto te kostbaar maken en het verbruik verhogen), maar het zorgt er wel voor dat de Captur verder komt in het terrein dan zomaar een auto.
Middels de elektronische anti-slip regeling zorgt "Extended Grip" er voor dat de grip in het terrein wordt vergroot. De foto's bij dit testverslag zijn gemaakt in een recreatiegebied dat vooral geliefd is bij mountainbikers. Daar wist de Captur zich ook buiten de gebaande paden prima te redden, mede dankzij de juiste bandenkeuze. De motor, die op de snelweg zo terughoudend is, is in het terrein juist ideaal omdat het gas exact is te doseren.
De Captur kwam daarom op plekken waar meestal geen auto's komen, maar in plaats dat de recreanten daar boos over werden, gaven ze spontaan complimenten over het uiterlijk van de auto. Zo wordt zelfs een "gewone" Renault Captur toch weer iets bijzonders!
Conclusie
De Renault Captur is de meest populaire kleine SUV van dit moment. Terecht, want de Captur combineert het beste van een gezinsauto met een terreinauto. Van een gezinsauto heeft de Captur de uitrusting, het lage verbruik en het weggedrag. Van een terreinauto heeft de Captur de ruimte, de uitstraling en -in de Helly Hansen uitvoering- nu ook het avontuurlijke karakter. Want dankzij "Extended Grip" komt de Captur zelfs zonder vierwielaandrijving veel verder in het terrein dan een gewone auto.
- Zuinig
- Ruim en praktisch
- Onderscheidende vormgeving
- Hoofdsteunen te laag
- Airco staat standaard aan
- Onnodige waarschuwingen voor snelheidscontroles