Porsche 911 GT2
Porsche introduceert 911 GT2
De motor van de nieuwe 911 GT2 is gebaseerd op de zescilinder boxermotor uit de 911 Turbo, die ademt via twee turbos met variabele geometrie (VTG). De 3,6-liter boxermotor levert zijn maximumvermogen van 530 pk bij 6.500 toeren per minuut. Het maximumkoppel van 680 Nm is tussen 2.200 en 4.500 toeren per minuut beschikbaar. De 911 GT2 weegt 1.440 kilo, waardoor de vermogen-gewichtverhouding op 2,72 pk per kilo uitkomt.
Ten opzichte van de Porsche 911 Turbo levert de 911 GT2 50 pk extra vermogen. De motor in de GT2 is namelijk voorzien van turbo's met grotere schoepenwielen, gemonteerd in een behuizing met een verbeterde luchtstroom, waardoor de turbodruk nog hoger is. Voor het eerst past Porsche een variabel inlaatspruitstuk toe in combinatie met een turbomotor. Het variabele inlaatspruitstuk maakt gebruik van de wervelbeweging van de inlaatlucht tijdens de drukopbouwfase, waardoor de temperatuur van het brandstofmengsel lager is dan in de 911 Turbo. Dat zorgt voor een aanzienlijk hogere efficientie: het brandstofverbruik daalt tot 15 procent bij maximale belasting, ondanks de vermogenstoename.
Het is de eerste Porsche voor straatgebruik die standaard is voorzien van een einddemper en uitlaatpijpen van titanium. Dit dure materiaal maakt de onderdelen 50 procent lichter dan vergelijkbare onderdelen van roestvrij staal, waardoor het gewicht ervan slechts 9 kilo is.
Standaard op de nieuwe 911 GT2 is het PCCB-remsysteem met remschijven die zijn vervaardigd van een composietmateriaal van keramiek en koolstofvezel. Daardoor is de maximale remkracht ook bij herhaaldelijke remacties verzekerd. Een ander voordeel van PCCB-remmen is dat ten opzichte van remschijven uit gietijzer het onafgeveerde gewicht 20 kilo lager is.
Eveneens standaard op de GT2 is het elektronisch gestuurde Porsche Active Suspension Management, kortweg PASM. De GT2 staat op lichtmetalen 19-inchwielen met sportbanden in de maten 235/35 ZR 19 voor en 325/30 ZR 19 achter.
De nieuwe Porsche 911 GT2 staat in november 2007 bij de zeven officiele Porsche-dealerbedrijven in de showroom. Voor de Nederlands markt is nog geen prijs bekend.
