12 september 2023
Peugeot 3008
Nieuws

Peugeot 3008

Peugeot introduceert nieuwe 3008

12 september 2023 - Peugeot introduceert de nieuwe 3008. De elektrische E-3008 is daarbij het eerste model dat gebruik maakt van het gloednieuwe STLA Medium-platform van Stellantis. Dat komt tot uiting in een ruime actieradius (tot 700 km), korte laadtijden (30 minuten), efficiëntie en diverse connected diensten en functies (Trip Planner, Smart charging, V2L-mogelijkheden, Plug&Charge en over-the-air-updates). Peugeot produceert de nieuwe E-3008 exclusief in de fabriek van Sochaux in Frankrijk. De marktintroductie is in februari 2024.
YourLease

De nieuwe E-3008 is direct herkenbaar aan zijn fastback-SUV-design. De aerodynamische vorm (Cw 0,28) combineert elegantie met efficiëntie en ruimte. Het nieuwe model heeft een lengte van 4,54 meter, een breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,64 meter. De wielbasis bedraagt 2,73 meter.

Peugeot 3008

Een opvallend aspect van de Peugeot E-3008 is het front. De lichtsignatuur met drie 'klauwen' is gebleven, maar de vormen van de koplampen en de grille zijn radicaal gewijzigd. De grille van de E-3008 illustreert de elektrische aandrijving van dit model. Het front is ontworpen rond het nieuwe Peugeot-embleem, waarbij de nieuwe lichtsignatuur en de grille naadloos op elkaar aansluiten.

De koplampen zijn ondergebracht in een slanke, elegante strip die de hele voorkant omhult. Het is een opvallend designkenmerk dat de nieuwe E-3008 een bijzonder doordringend uiterlijk geeft en zijn moderniteit en persoonlijkheid benadrukt. De koplampen zijn op alle versies voorzien van LED-verlichting. De E-3008 GT heeft de nieuwe Pixel LED-technologie van Peugeot, die de lichtbundel van de koplampen automatisch aanpast aan de verkeersomstandigheden, waardoor een optimale verlichting behouden blijft zonder verblinding van andere weggebruikers.

Peugeot heeft het traditionele fastback-profiel aan de achterkant van de auto gemoderniseerd met een 'zwevende' spoiler. Deze functie verbetert de ronding van de carrosserie en optimaliseert tegelijkertijd de aerodynamica. De dynamisch vormgegeven achterzijde krijgt extra allure dankzij de lichtsignatuur met drie klauwen, op de GT-versies zelfs in 3D uitgevoerd.

Net als de 408 rust Peugeot ook de nieuwe E-3008 uit met lichtmetalen wielen die bijdragen aan zowel de moderne styling als de aerodynamica. De 19-inch of 20-inch wielen kenmerken zich door een technisch en geometrisch design en uiteraard het nieuwe Peugeot-logo.

Uitrusting

De Peugeot E-3008 is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus: Allure en GT. De Allure heeft een eenkleurige carrosserie en stoelafwerking met half ledereffect en half stoffen bekleding met reliëfmotieven. De belangrijkste standaarduitrusting omvat keyless entry en start, HD-camera achter, parkeersensoren achter, LED-koplampen en -verlichting, 19-inch lichtmetalen wielen, Peugeot i-Cockpit met twee 10-inch digitale panelen en een Peugeot i-Connect® connected infotainmentsysteem.

De GT heeft een two-tone kleurstelling met een zwart dak en alcantara bekleding. De belangrijkste standaarduitrusting omvat 20-inch lichtmetalen wielen, Pixel LED-koplampen, parkeersensoren vooraan, een elektrisch bedienbare achterklep, verwarmbare voorstoelen en stuurwiel, inductielader voor smartphones, aanpasbare sfeerverlichting, Peugeot Panoramic i-Cockpit met gebogen 21-inch scherm, aanpasbare i-Toggles en het Peugeot i-Connect® Advanced connected informatiesysteem.

De nieuwe Peugeot E-3008 is verkrijgbaar in zes kleuren. Dankzij dichromatische pigmenten verandert de kleur Obsession Blue van blauw naar groen, afhankelijk van de lichtinval en de vorm van de carrosserie. Het geheel nieuwe Ingaro Blue benadrukt met zijn subtiele reflecties perfect het moderne lijnenspel van de nieuwe E-3008. De andere beschikbare kleuren zijn Okenite White, Pearl Black, Artense Grey en Titanium Grey.

De nieuwe E-3008 GT wordt standaard geleverd in two-tone met een glanzend zwart dak. Bij de elektrische GT zijn de onderste delen van de voor- en achterbumper, de wielkasten en de dorpelbeschermers ook afgewerkt in glanzend zwart.

Interieur met iCockpit

Het interieur kent een afwerking met technische componenten, zoals het zwevende panoramische display van 21-inch, naadloos geïntegreerd in de nieuwe Peugeot Panoramic i-Cockpit. Het technologische karakter van het interieur wordt verder versterkt door de LED-sfeerverlichting met keuze uit 8 verschillende kleuren. Een afwerking met aluminium - op het dashboard en de deurpanelen - weerspiegelt de lichteffecten van de sfeerverlichting. De combinatie van aluminium, lichtinval en toepassing van patroonstof creëert een harmonie van materialen.

Peugeot 3008

Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe E-3008 is besloten om twee van de drie fundamentele elementen van de i-Cockpit, het head-up display en het grote centrale touchscreen, met elkaar te combineren. Dat resulteerde in een gebogen panoramisch scherm: één enkel 21-inch high-definition paneel. Dit paneel strekt zich uit van het linker uiteinde van het dashboard tot aan de middenconsole.

Het panoramische display 'zweeft' boven het dashboard. Dit effect wordt benadrukt door LED-sfeerverlichting, waarvan de bron zich onder het scherm bevindt. Het 21-inch display is met het oog op de beste ergonomie licht gebogen en daardoor naar de bestuurder gepositioneerd. Ook voor de voorpassagier blijft het digitale scherm toegankelijk.

Infotainment

De Allure-uitvoering beschikt standaard over het Peugeot i-Connect-systeem, inclusief ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto.

Om de ideale route te berekenen houdt het systeem rekening met een breed scala aan factoren, waaronder de af te leggen afstand, het laadniveau van de accu bij vertrek, het gewenste laadniveau van de accu bij aankomst, snelheid, het energieverbruik, verkeer, wegtype, verloop en natuurlijk de beschikbare oplaadpunten op de bestemming of onderweg. Het spraakherkenningscommando "OK Peugeot" biedt toegang tot infotainment-, verwarmings- en airconditioningfuncties, evenals tot de telefoon. Deze stemherkenning kan nu onderscheid maken tussen commando's van de bestuurder of de passagier.

Om gebruikers te ondersteunen en eventuele vragen te beantwoorden, bevat het systeem ingebouwde documentatie en instructies (toegankelijk via QR-code). Peugeot i-Connect is ook geschikt voor over-the-air-systeemupdates.

Comfort

De nieuwe voorstoelen zijn afgewerkt met een combinatie van ledereffect en stof op de Allure en ledereffect en alcantara op GT. De voorstoelen van de nieuwe E-3008 zijn bekroond met het AGR-label (Aktion für Gesunder Rücken), uitgereikt door een Duitse vereniging van artsen en therapeuten gespecialiseerd in onderzoek naar de preventie van rugklachtenn. In de GT-versie bieden de voorstoelen ook stoelventilatie en een massagefunctie en is er ook achterin stoelverwarming. Een primeur is er in de vorm van adaptieve zijwangen met een elektrische luchtpomp. De stoel past zich zo aan de lichaamsvorm van de persoon die er op zit aan.

De nieuwe E-3008 is uitgerust met AQS (Air Quality System), dat voortdurend de kwaliteit van de lucht die het interieur binnenkomt controleert en, indien nodig, automatisch de luchtrecirculatie activeert. In de E-3008 GT wordt dit aangevuld met het Clean Cabin-luchtbehandelingssysteem, dat verontreinigende gassen en deeltjes filtert. De luchtkwaliteit wordt weergegeven aan de rechterkant van het panoramische scherm.

Dankzij zorgvuldige geluidsisolatie en optionele gelamineerde voorruiten komt het Focal Premium HiFi-systeem tot zijn recht. Het geluidssysteem is het resultaat van jarenlang intensief onderzoek van Peugeot en de teams van Focal, het Franse merk gespecialiseerd in hoogwaardige audio. Het Focal Premium HiFi-systeem bestaat uit 10 luidsprekers met exclusieve gepatenteerde technologieën:

  • 4 omgekeerde dome-tweeters van TNF-aluminium
  • 4 woofers/middentonenspeakers met Polyglass conus van 165 mm met TMD (Tuned Mass Damper) ophanging
  • 1 middentoonspeaker met Polyglass conus met hoge prestaties
  • 1 Power Flower-geoptimaliseerde subwoofer

Een 12-kanaals versterker van 690 W (boosted class D-technologie) maakt het audiosysteem compleet.

Peugeot 3008

Rijeigenschappen

Het nieuwe STLA Medium-platform biedt voor en achter een wielophanging die is gericht op een dynamische wegligging. De architectuur van het platform kenmerkt zich verder door lichte en stijve materialen en een laag zwaartepunt. Het enkellaags accupakket, zo laag mogelijk geplaatst tussen de wielen, draagt ook bij aan het lage zwaartepunt van deze fastback-SUV.

De nieuwe E-3008 heeft de kortste draaicirkel (10,6 meter) van alle 100% elektrische SUV's in zijn segment. Daardoor is de auto ook in zijn element in de stad. Om het manoeuvreren te vergemakkelijken, beschikt het model standaard over een achteruitrijcamera met twee perspectieven: een achteruitkijkbeeld of vogelperspectief. Een reinigingssproeier zorgt onder alle omstandigheden voor een perfect beeld.

De nieuwe Peugeot E-3008 kan deels autonoom rijden dankzij het optionele Drive Assist Plus. Dit systeem assisteert de bestuurder door gebruik te maken van alle sensoren van de auto (camera's, radar, etc.) en informatie van het aangesloten navigatiesysteem.

Elektrische auto

De nieuwe Peugeot E-3008 is het eerste model met het gloednieuwe STLA Medium-platform van Stellantis, dat ook de basis van de toekomstige elektrische voertuigen van Stellantis vormt. Het STLA Medium-platform biedt plaats aan een batterij met hoge energiedichtheid van maximaal 98 kWh. De wielbasis van de auto is kort gehouden (2,73 meter). Dankzij dit ontwerp kan de E-3008 een bovengemiddeld bereik in zijn segment bieden (tot wel 700 km), terwijl hij toch compact is (4,54 meter lang).

De nieuwe Peugeot E-3008 is vanaf het begin ontworpen als elektrisch model. Er is keuze uit drie volledig elektrische aandrijflijnen (WLTP-cyclus onder goedkeuring):

  • Single Motor met actieradius van 525 km, tweewielaandrijving, 157 kW (210 pk)
  • Dual Motor met actieradius van 525 km, vierwielaandrijving, 240 kW (320 pk) (elektromotor vóor: 157 kW / 343 Nm, elektromotor achter: 83 kW / 166 Nm)
  • Long Range met actieradius van 700 km, tweewielaandrijving, 170 kW (230 pk)
  • De joint venture STELLANTIS-NIDEC in Trémery (Frankrijk) produceert de elektromotoren. De eentraps transmissie wordt geproduceerd door Stellantis in Valenciennes (Frankrijk).

De 400V- hoogvoltage lithium-ion batterij, met een chemische samenstelling van NMC (nikkel, mangaan en kobalt), bevindt zich onder de bodemplaat en voedt de elektromotor (of elektromotoren bij de 4WD-versie). De voeding van overige elektrische verbruikers (verlichting, infotainment etc.) is afkomstig uit een 12V-accu, die via de omvormer wordt gevoed door de hoogspanningsaccu. De hoogspanningsbatterij is er in drie varianten (WLTP-cijfers in afwachting van homologatie):

  • 73 kWh en actieradius van 525 km
  • 73 kWh Dual Motor met actieradius van 525 km
  • 98 kWh Long Range met actieradius van 700 km

De batterij maakt voor het thermische beheer gebruik van circulerende koelvloeistof om ultrasnel opladen, een geoptimaliseerd bereik en een langere levensduur te garanderen. De warmtepomp (optioneel) draagt ​​ook bij aan het comfort van de inzittenden en bespaart tegelijkertijd batterij-energie. Voor de batterij geldt een wettelijke garantie van 8 jaar (of 160.000 km) waarbij Peugeot een laadcapaciteit van 70% garandeert.

De laadaansluiting is te vinden op het linker achterscherm en biedt aansluitingen voor Mode 2/3 (wisselstroom, AC) en Mode 4 (gelijkstroom, DC). Voor AC-laden zijn er twee soorten ingebouwde laders beschikbaar voor alle toepassingen en laadoplossingen van de klant. Een 3-fase onboardlader van 11 kW is standaard. Een 3-fase 22 kW onboardlader is optioneel verkrijgbaar. Voor het opladen met gelijkstroom (DC) via snelladers met een Mode 4-aansluiting zijn laadsnelheden tot 160 kW mogelijk, waardoor de standaardbatterij van de E-3008 in 30 minuten kan worden opgeladen van 20 tot 80%. Voor de Long Range-batterij geldt een laadtijd van minder dan 30 minuten (20 - 80%).

Carsub
Remschijf.nl