16 februari 2021
Peugeot Rifter

Peugeot e-Rifter

Peugeot introduceert e-Rifter

Autozine
16 februari 2021 | Peugeot zet de elektrificatie van zijn personenautogamma voort en presenteert een volledig elektrisch aangedreven versie van de RIFTER. De Peugeot e-RIFTER is gebaseerd op het voor diverse aandrijflijnen geschikte, modulaire EMP2-platform (Efficient Modular Platform) en is voorzien van volledig elektrische aandrijving met een elektromotor met een vermogen van 100 kW en een maximumkoppel van 260 Nm. Het koppel is al meteen vanuit stilstand beschikbaar voor directe reacties op het gaspedaal - zonder vibraties, geluid, geuren, CO2-emissie én zonder de noodzaak om te schakelen. De elektrische aandrijflijn (elektromotor, inverter en DC-/AC-lader-omvormer) komt overeen met die van de nieuwe Peugeot e-TRAVELLER. De topsnelheid is ten behoeve van betere efficiency elektronisch begrensd.

Op zoek naar een Peugeot Rifter?
DAS import heeft er 2 vanaf € 22.144,-

Peugeot Rifter

De Peugeot e-RIFTER is voorzien van een variabel in te delen interieur en doet in niets onder voor de RIFTER met verbrandingsmotor. De e-RIFTER is er in twee lengtevarianten, te weten de Standard (4.40 m) en Long (4.75 m). De Standard wordt geleverd met vijf zitplaatsen. De Long is beschikbaar met vijf of zeven zitplaatsen. De lange versie heeft voor extra binnenruimte zowel een grotere wielbasis als een langere overhang aan de achterzijde.Op de tweede zitrij is elk van de drie afzonderlijke zitplaatsen te voorzien van een kinderzitje. De stoelen zijn eenvoudig in de vloer op te vouwen dankzij de 'Magic Flat'-bediening.In de lange versie zijn de twee afzonderlijke stoelen op de derde zitrij verschuifbaar en uitneembaar (net als in de standaardversie) om het interieur aan te passen aan het gebruik en de behoefte aan meer of minder bagageruimte of beenruimte achterin.Het is ook mogelijk om lange voorwerpen te vervoeren dankzij de weg te klappen rechter voorstoel.

Peugeot Rifter

De bagageruimte van de Peugeot e-RIFTER is variabel, van 775 liter onder de hoedenplank van de gewone vijfpersoonsversie, tot 4.000 liter tot aan het dak in de lange versie met de stoelen ingeklapt. De hoedenplank is in twee posities te monteren en kan worden gebruikt om de indeling van de bagageruimte aan te passen. Hij kan ook worden opgeborgen tegen de rugleuning van de tweede zitrij. Er is veel bergruimte in het interieur, met een inhoud van, afhankelijk van de versie, tot 186 liter. De compartimenten zijn verdeeld over het gehele interieur: op de middenconsole, aan het plafond, in de portierpanelen, op de eerste en tweede zitrij en in de bagageruimte.

Beide lengtevarianten (Standard en Long) zijn voorzien van een lithium-ionbatterij (18 modules) met een capaciteit van 50 kWh. Dat is goed is voor een actieradius van maximaal 280 kilometer, afhankelijk van de versie, het rijgedrag van de bestuurder en onder voorbehoud van homologatie volgens de WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures). De capaciteit om een aanhanger te trekken is met een maximumgewicht van 750 kilogram ongewijzigd met de trekhaak die vanaf de introductie leverbaar is.

Het temperatuurmanagement van de batterij is gekoppeld aan het verwarmingscircuit van het interieur en zorgt dat de batterij snel kan worden opgeladen (met tot wel 100 kW), een optimale actieradius biedt en langer meegaat. Peugeot levert de nieuwe e-RIFTER standaard met een 11 kW driefasenlader. De laadpoort bevindt zich in het linker achterspatbord. De batterij van de Peugeot e-RIFTER is op diverse manieren op te laden: aan een standaard stopcontact, een stopcontact met een hogere stroomcapaciteit, een zogenoemde wallbox en een snellader.

De laadmodi van de 50 kWh batterij zijn veelzijdig. Diverse manieren van opladen zijn mogelijk, thuis, op het werk en aan openbare laadpunten:

Peugeot Rifter
  • via een standaard stopcontact (8A), voor volledig opladen in 31 uur
  • via een versterkt stopcontact (16A), voor volledig opladen in 15 uur
  • via een 11 kW wallbox: volledig opladen in 5 uur met de 11 kW driefasenlader in de auto
  • via een openbaar laadpunt (snellader): het temperatuurmanagement van de batterij maakt het mogelijk om snelladers tot 100 kW te gebruiken om tot 80 % op te laden in 30 minuten

De nieuwe Peugeot e-RIFTER biedt ook de mogelijkheid om een laadsessie in te plannen: Dat kan via het Connected Navigation-scherm in de auto (afhankelijk van de uitvoering) of via de MyPeugeot smartphone-app (afhankelijk van de versie). Met dit systeem is het mogelijk om op ieder moment een laadsessie te starten of te programmeren en de laadstatus te controleren.

De nieuwe Peugeot e-RIFTER biedt drie rijmodi, te selecteren met de keuzeschakelaar:

  • Eco (60 kW, 190 Nm): voor een zo groot mogelijke actieradius
  • Normal (80 kW, 210 Nm): voor optimaal dagelijks gebruiksgemak
  • Power (100 kW, 260 Nm): voor optimale prestaties voor het vervoer van zware lading

Er zijn twee regeneratie mogelijkheden, die in bijpassende mate de batterij bijladen:

  • Moderate, dat net zo aanvoelt als afremmen-op-de-motor met een reguliere verbrandingsmotor
  • Augmented (inschakelbaar via de 'B' van 'Brake' op de transmissiehendel), voor versterkt afremmen zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat

Alle versies van de Peugeot e-RIFTER zijn uitgerust met de elektrische parkeerrem, een nieuwe voorziening voor dit model. Deze automatische functie maakt ruimte vrij op de vloer en biedt comfort.

Peugeot Rifter

De Peugeot i-Cockpit is technologisch verder geëvolueerd. De nieuwe analoge tellers achter het stuur zijn aangepast en tonen alle relevante informatie voor het besturen van een elektrische auto. Optioneel is een volledig digitale weergave met een digitaal 10-inchpaneel van hoge resolutie. De weergave van de informatie maakt gebruik van de nieuwste grafische ontwikkelingen bij Peugeot en is volledig volgens de wensen van de bestuurder te configureren en aan zijn wensen aan te passen. Er zijn diverse weergave-opties, die toegankelijk zijn via de draaiknop op het stuurwiel.

Het gamma van de Peugeot e-RIFTER omvat vier uitvoeringen:

  • ACTIVE PACK elektrische parkeerrem/schuifdeur/handmatig te bedienen airconditioning/Safety Pack/Bluetooth-radio/in verhouding 2/3-1/3 neerklapbare achterbank.
  • ALLURE ACTIVE PACK + parkeerhulp achter/bumpers in carrosseriekleur en verchroomde grille/ neerklapbare passagiersstoel voorin/Safety Pack Plus.
  • ALLURE PACK ALLURE + i-Cockpit digitaal / lichtmetalen 16-inchwielen/dakrails/ 8-inch touchscreen met spiegelfunctie/met leder bekleed stuurwiel/Visio Park 1/getinte ruiten/te openen achterruit.
  • GT ALLURE + speciale lichtmetalen 17-inchwielen/ GT-stylingaccenten/automatische gescheiden airconditioning/afzonderlijke stoelen achterin/Hands-free toegang en starten (keyless entry).

Op zoek naar een Peugeot Rifter?
bynco heeft er 4 vanaf € 24.115,-

Peugeot Rifter

Peugeot maakt prijzen Rifter bekendPeugeot maakt prijzen Rifter bekend
4 december 2018
Peugeot toont Rifter ConceptPeugeot toont Rifter Concept
21 februari 2018
 

Info

Test

Techniek

Prijs

Occasions

KM-kosten

Forum