Peugeot 807
Het hoogste nummer
In vergelijking met de vorige generatie MPV's, boekt deze nieuwe lichting een flinke vooruitgang. Vooral het gezicht dat Peugeot aan haar nieuwkomer geeft, straalt een zeker raffinement uit. Dat is een hele prestatie, want de 807 is een gigantisch grote auto. Deze "full size MPV" is bedoeld als zevenzitter, maar wordt standaard geleverd met vijf zitplaatsen. Dit is volgens de fabrikant omdat de meeste kopers de derde rij stoelen niet gebruiken en er daarom ook niet voor willen betalen.
Vrachtwagen
Niet alleen de ruimte achterin is enorm, ook voorin benadert de 807 vrachtwagen-proporties. De bestuurder zit hoog en de ruimte rondom is fors. Zelfs het dashboardkastje, de deurbakken en de opbergvakken rondom de voorstoelen zijn op z'n zachtst gezegd royaal bemeten. Dankzij een doordacht ontwerp, kent het dashboard nauwelijks knoppen. De meeste functies worden bediend met de stuurhendels, alleen het klimaatcontrolesysteem heeft knoppen en een display in de middenconsole. De snelheidsmeter, toerenteller en brandstofmeter zijn centraal onder de voorruit geplaatst.
De achterdeuren zijn uitgevoerd als schuifdeuren. Dat is prettig, want vooral kinderen willen nog wel eens vol enthousiasme een deur open gooien, met parkeerschade als gevolg. Een schuifdeur kent dit risico niet, biedt een zeer ruime instap en vraagt minder vrije ruimte rondom de auto. De zitruimte en stoelen achterin zijn prima (zie hiervoor ook de tests van de Citroën C8 en Fiat Ulysse).
Een MPV kan behalve voor vervoer van personen, ook worden gebruikt voor vervoer van goederen. De achterstoelen moeten daarvoor eerst worden verwijderd. Helaas zijn de stoelen erg zwaar en niet voorzien van wieltjes. De laadruimte die overblijft na het verwijderen van het complete meubilair is voldoende om spontaan pleinvrees te krijgen. Bovendien is die laadruimte geheel vlak en vrij van een tildrempel.
In de korte periode dat de 807 bij de redactie te gast was, werden een tweezitsbank, massagetafel, tweepersoons matras en een stellingkast vervoerd (men wist de dienstdoende redacteur te vinden!). Steeds klaarde de 807 de klus met groot gemak, steeds was de 807 een aangename reisgenoot. Terwijl de "conculega's" in eerdere tests al bewezen dat de nieuwe generatie MPV comfortabel en ruim is, bewijst deze test dat de auto ook uitstekend dienst kan doen als bedrijfsauto.
Motor
De testauto is voorzien van de lichtste motor. Dat is een 2-liter viercilinder die 136 pk levert. Dat is gezien de omvang, de windvang van de voorpartij en het gewicht van deze gigant maar net voldoende. De testauto is voorzien van een conventionele 4-traps automaat (sequentieel schakelen ook mogelijk) die duidelijk is afgestemd op het karakter van de motor. Alhoewel de wegligging, remmen en besturing van topniveau zijn voor een auto als deze, dwingt de 807 als vanzelf een kalme rijstijl af. De motor is stil en ondanks de omvang van de auto is ook het geluidsniveau van rijwind of banden zeer gering. Daarom is de automaat allerminst storend, maar past juist in het ontspannen karakter van de auto. Met die ontspannen rijstijl was het testverbruik met precies 1 op 11 iets gunstiger dan de fabrieksopgave.
Conclusie
In opzet en techniek verschilt het kwartet MPV's van Peugeot, Citroën, Fiat en Lancia niet veel. Wat is dan het geheim van de 807? Dat is de 806, tot voorkort het hoogste nummer uit het Peugeot-gamma. Peugeot heeft zich in het verleden bewezen in dit segment en de klant weet de Peugeot-dealer daarom nog steeds te vinden voor een full-size MPV. De minder gunstige prijs/prestatie verhouding van de 807, wordt later goedgemaakt in de hogere inruilwaarde. Bij Peugeot zit de kracht dus vooral in de nummers en dat is ook terug te vinden in de 807.
- Zeer ruim
- Comfortabel
- Doordacht concept
- Vliegtuigtafeltjes beperkt bruikbaar
- Wijzigen stoel-indeling lastig en zwaar