Mercedes-Benz R-Klasse
Grote klasse
Nog voordat er een meter gereden is met de Mercedes-Benz R-Klasse, levert een duik in het verleden al een eerste aanwijzing op. In 2003 toonde Mercedes de eerste schetsen van de "Grand Sports Tourer". Deze conceptcar moest de sterke punten van een personenauto, terreinwagen en stationcar combineren.
Een paar jaar later verscheen de auto daadwerkelijk op de markt onder de naam "R-Klasse". Ondanks het ambitieuze idee, leek er weinig animo te zijn voor deze alleskunner. De makers hadden de drempel namelijk te hoog gemaakt. De R-Klasse was alleen leverbaar met vierwielaandrijving, luchtvering en zeer zware motoren. Daardoor was de instapprijs ontmoedigend hoog. Bovendien was de vormgeving op z'n zachtst gezegd "gewaagd" en ook dat stond een stormloop naar de showroom in de weg.
Modeljaar 2010
In de loop der jaren is het concept van de R-Klasse gelijk gebleven, maar is de invulling verfijnd. Voor modeljaar 2010 is de auto vernieuwd. Zo is de "R" nu ook leverbaar met alleen achterwielaandrijving (i.p.v. vierwielaandrijving) en traditionele vering (i.p.v. luchtvering).

Bovendien wordt de R-Klasse voortaan gesierd door hetzelfde vertrouwde gezicht als alle andere modellen van Mercedes-Benz. De koper wordt niet langer verblind door het vreemdsoortige front, maar ziet duidelijker dan ooit waar de R-Klasse voor staat.
Alhoewel de auto onderhuids veel gemeenschappelijk heeft met de Mercedes ML en GL, is de R-Klasse zeker geen terreinauto. Wat de "R" gemeen heeft met een terreinauto, zijn de optionele vierwielaandrijving en de overvloedige ruimte. Bij de R-Klasse is dit echter verpakt in de langgerekte, elegante lijnen van een stationcar.

Ruimte
De R-Klasse is leverbaar in een gewone en een verlengde variant; alhoewel het is beter te spreken van een lange en een nog langere versie. Standaard meet de "R" al 4 meter 92, de lange versie komt uit op 5 meter 16!
Beide uitvoeringen zijn optioneel te voorzien van een tweede achterbank, zodat er ruimte is voor maximaal zeven personen. In tegenstelling tot MPV's (Multi Purpose Vehicle) van andere merken, is de R-Klasse bedoeld voor zeven volwassenen en niet voor vier volwassenen en drie kinderen. Ook de achterste zitplaatsen van de R-Klasse bieden redelijk tot voldoende ruimte voor volwassenen. Het belangrijkste voordeel van de verlengde R-Klasse is dat deze een grotere achterdeur heeft. Ten opzichte van de standaard R-Klasse is er achterin niet alleen meer ruimte, maar deze is ook beter toegankelijk.
Hoe triviaal het ook mag klinken: een ander verschil met traditionele gezinsauto's is dat de R-Klasse een Mercedes-Benz is. Dit merk is het aan zijn stand verplicht om de zeven inzittenden in alle luxe te vervoeren. Deze MPV is geen kinderkamer op wielen, maar een limousine voor zeven. Dat blijkt uit de gebruikte materialen en de overweldigende luxe, zowel voor- als achterin.
Op het gebied van uitrusting en luxe benadert de R-Klasse het topmodel van Mercedes-Benz: de S-Klasse. Toch kan de "R" de "S" niet vervangen: de achterpassagiers zitten hoog in de R-Klasse en kunnen daarom niet ontspannen onderuit zitten. Daarbij helt de R-Klasse door de hoge bouw nadrukkelijker over in de bocht en ook dat is minder aangenaam voor de achterpassagiers.
Rijden
De bestuurder zal de hoge zit juist waarderen, want behalve een eenvoudige instap zorgt het ook voor een goed zicht op het overige verkeer. Bovendien geeft de R-Klasse de bestuurder hetzelfde machtige gevoel als een terreinauto. Wie geen SUV (Sports Utility Vehicle) meer wil rijden omdat dat politiek incorrect is, zal de R-Klasse als een welkom alternatief ervaren.
Voor modeljaar 2010 zijn de dieselmotoren sterker en zuiniger geworden; de benzinemotoren zijn niet gewijzigd. De hier gereden "R350 CDI" beschikt over een 3.0 liter zescilinder dieselmotor die voortaan goed is voor 265 pk / 620 Nm.
Omdat de R-Klasse vooral populair is in Amerika, is de auto sterk gericht op die markt. Het motorvermogen wordt daarom altijd via een automatische versnellingsbak op de wielen overgebracht. De zeventraps automaat wordt, op z'n Amerikaans, via een hendel aan de stuurkolom bediend.
Ook het karakter van de krachtbron en overbrenging is typisch Amerikaans. De "R350 CDI" gedraagt zich als een goede lobbes die weliswaar zeer sterk is, maar absoluut niet agressief. Zelfs wanneer met het gaspedaal wordt gespeeld, blijft de snelheid constant en is de rust gewaarborgd. Alleen wanneer het gaspedaal resoluut tot de grond wordt ingetrapt, levert de "R" de prestaties die mogen worden verwacht van een auto met dit vermogen en in deze prijsklasse. De remmen zijn meer dan opgewassen tegen het forse motorvermogen en dito gewicht van de R-Klasse; desgewenst is deze kolos binnen een minimale afstand en als een blok tot stilstand te brengen.
Opwindend is rijden in de R-Klasse diesel allerminst. Gelukkig zorgt het ontspannen karakter voor een relatief laag verbruik. Volgens Mercedes-Benz verbruikt de hier gereden "R350 CDI 4-Matic lang" 1 op 11.8; het testverbruik kwam uit op een iets gunstigere 1 op 12.3.
Weggedrag
Het zal geen verrassing zijn: een auto van ruim vijf meter lang en bijna twee meter breed is geen handige stadsauto. De R-Klasse heeft de wendbaarheid van een vrachtwagen. Het stuurwiel is uitzonderlijk groot, de besturing is gevoelloos en indirect. Minirotondes in een nieuwbouwwijk lijken met de R-Klasse kleiner dan ooit tevoren. "Even" ergens tussendoor glippen in druk verkeer is kansloos. Bovendien zijn de buitenspiegels onhandig klein en dat maakt manoeuvreren nog lastiger.

Parkeren vormt een ware uitdaging: als een parkeervak al breed genoeg is, is het zelden lang genoeg en steekt de "R" aan alle kanten uit het vak. De prima functionerende parkeercamera is dan slechts een schrale troost. Hoe comfortabel de auto ook is, rijden in de stad is geen ontspannende bezigheid met de R-Klasse.
Op de buitenweg voelt de R-Klasse zich des te beter thuis. Hier is de R-Klasse letterlijk en figuurlijk groots. De enorme wielbasis en forse breedte maken de auto uiterst stabiel. De sterke motor zorgt er voor dat moeiteloos zeer hoge kruissnelheden kunnen worden aangehouden. De rijgeluiden zijn minimaal en in combinatie met luchtvering lijkt de R-Klasse gracieus over het wegdek te zweven.

Conclusie
Wat is de Mercedes-Benz R-Klasse? Een alleskunner om heimelijk van te genieten. De R-Klasse biedt het machtige gevoel en de hoge zit van een terreinauto. Daar bovenop biedt de "R" de ruimte van een MPV, maar dan wel voor zeven volwassenen. Die volwassenen worden vervoerd in de luxe en het comfort van een topklasse limousine. Tenslotte heeft de R-Klasse dankzij de facelift voor 2010 de elegante, politiek correcte gedaante van een stationcar.
Het belangrijkste nadeel van de R-Klasse is tevens het grootste voordeel. De R-Klasse is Duits design op Amerikaanse schaal. In de stad is de auto onpraktisch groot, op de buitenweg biedt de R-Klasse juist de rust om moeiteloos zeer lange afstanden af te leggen.
- Uiterst comfortabel
- Discrete vormgeving
- Volop ruimte voor zes personen en hun bagage
- Onhandig kleine buitenspiegels
- Pas echt compleet met (kostbare) opties
- Wel ruimte voor zeven personen, maar niet voor hun bagage