Fiat Ulysse
Leasen in het groot
De vernieuwde Fiat Ulysse heeft geen facelift ondergaan, maar is compleet opnieuw ontworpen. Fiat, Lancia, Peugeot en Citroën maken er geen geheim van dat de nieuwe generatie MPV's in samenwerking is ontwikkeld.
Met zo'n team zijn alle middelen voor handen om de full size MPV helemaal opnieuw uit te vinden en dat is al te merken bij het instappen. Het meest in het oog springend zijn de drie centraal geplaatste meters die achter een groenig matglas tegelijkertijd een chique en futuristische uitstraling hebben. Op de middenconsole is eenzelfde glazig element te vinden, dat nog het meest doet denken aan een druppelvormige parfumfles. Wat voor wonderlijke functie zou dit vervullen?
Ergonomie
Achter het stuur valt ook op dat opnieuw over de ergonomie is nagedacht. Zo blijkt de hendel die ten onrechte wordt gebruikt om de stoel te verstellen, de handrem te zijn. Samen met de op de middenconsole geplaatste versnellingspook zorgt dat ervoor dat de ruimte tussen de voorstoelen vrij is. Daardoor wordt een soort middengang gevormd die het in de praktijk heel gemakkelijk maakt naar achteren te lopen zonder uit te stappen.
Op het dashboard zijn vrijwel geen knoppen te vinden, want de meeste functies worden bediend met drie hendels aan het stuurwiel. Alle ruimte die niet door knoppen wordt gebruikt, is daarom beschikbaar voor een zee aan bergruimte. Van links naar rechts en van boven naar beneden: vóór de bestuurder is een breed maar ondiep vak te vinden voor een zonnebril, munten en kleine paperassen. Rechts bovenop het dashboard is juist een breed en diep vak te vinden compleet met cd-rek.
In de middenconsole is een uitklapbare asbak met diverse vakjes te vinden, terwijl onder de middenconsole een groot formaat dubbele bekerhouder uitklapt. Voor de stoel van de bijrijder is een forse dashboardkast te vinden die alweer in vakken is verdeeld. Tussen al die bakjes en vakjes is ook nog ruimte gevonden voor niet minder dan zes airbags.
En die parfumfles? Dat is simpelweg een rond bakje met deksel dat het dashboard opsiert als de auto niet is voorzien van een navigatiesysteem. Het is echter wel een intrigerend bakje, want iedereen die tijdens de testperiode de auto betrad kon er niet van afblijven!
Bediening
Bovenop de middenconsole zijn wel knoppen te vinden. Rondom een display met een overzicht van de auto is de bediening van het klimaatcontrolesysteem gegroepeerd. Dit systeem is links en rechts gescheiden en heeft aparte luchtroosters achterin. Op het display is precies te zien wat het resultaat van iedere handeling is.
Het standaard gemonteerde audiosysteem laat zich bedienen met een hendel aan het stuurwiel en is verder onzichtbaar weggebouwd achter een klep. Achter de klep bevinden zich toetsen voor de toonregeling, het programma-geheugen en de sleuf van de cd-speler. De radio-ontvangst is ook in kritische gebieden prima, de klank van radio en cd is voor een auto in deze prijsklasse redelijk.
Boven de binnenspiegel is nog een heel slim tweede binnenspiegeltje te vinden. Dankzij de bolle vorm kunnen hiermee de passagiers op de achterbank gemakkelijk in de gaten worden gehouden, zonder de ogen al te lang van het verkeer te houden.
Een trend die Fiat met de Stilo heeft ingezet, wordt met deze Ulysse voortgezet: de auto voelt meer solide en degelijker aan dan de vorige generatie Fiats.
Een klein stapje terug in de Fiat-traditie is de bediening van het licht. Behalve dat de hendel na het geven van een lichtseintje vaak ongewild op groot licht blijft staan, wordt de verlichting niet uitgeschakeld nadat de motor is uitgeschakeld. Terwijl iedere andere Fiat simpelweg de verlichting uitschakelt wanneer de motor wordt uitgeschakeld, heeft de Ulysse slechts een geluidssignaal om de bestuurder er aan te herinneren de verlichting te doven.
Luxe en ergonomie zijn mooi, maar de Ulysse is in de eerste plaats een ruimteauto. Dat gevoel van ruimte begint opnieuw voorin, waar de voorruit zo ver naarvoren doorloopt dat de inzittenden een strekkende meter dashboard voor zich hebben. Die ruimte is zoals eerder genoemd optimaal benut met allerhande opbergmogelijkheden. De stoelen zijn iets groter dan gemiddeld en laten zich in alle richtingen verstellen. De hendel om het stuurwiel te verstellen zit bovenop de stuurkolom en niet er onder, wat bij aanvang van de test voor wat zoekwerk zorgde. In de zogenaamde "Admiral"-uitvoering zijn de voorstoelen draaibaar en is de Ulysse te veranderen in een rijdende vergaderzaal.
In iedere Ulysse wordt de achterbank bereikt via een schuifdeur. Zo'n schuifdeur heeft een groot voordeel boven een naar buiten scharnierend portier en dat werd op de eerste dag van de test direct aangetoond in een krappe parkeergarage! De achterbank bestaat standaard uit drie losse volwaardige stoelen waar zowel de hoofd- als beenruimte riant zijn. Ook grote volwassenen houden het hier tijdens een lange rit prima uit.
Een tweede achterbank is alleen als optie verkrijgbaar. Fiat geeft hiervoor als reden op dat de auto vooral wordt gekocht als ruime vijfpersoons auto met extra grote bagageruimte en minder als zevenpersoons auto. Omdat de tweede achterbank niet vaak wordt gebruikt, betaalt de vijfpersoonsrijder nu niet voor iets dat niet gebruikt wordt.
Motor
De Ulysse is direct bij introductie leverbaar met een breed aanbod in motoren, waarvan de hier gereden 2-liter benzinemotor de lichtste is. De motor loopt mooi rond en het geluidsniveau is helemaal in overeenstemming met de verwachtingen die aan een auto als deze worden gesteld. Met de radio aan is de motor zelfs simpelweg onhoorbaar.
De 136 pk sterke krachtbron heeft echter de handen vol aan de 1545 kg wegende Ulysse. Vooral in de stad komt de auto regelmatig iets tekort, terwijl de prestaties op de snelweg voldoende zijn. De "met de stroom mee"-rijder zal geen klachten over deze motor hebben, de gehaaste spitsrijder zal naar een andere uitvoering verlangen. Pas als de motor flink in de toeren wordt gejaagd, zet de Ulysse 2-liter nette prestaties neer en dan is ook vlot invoegen of snel inhalen mogelijk.
De computer was na de testperiode beduidend enthousiaster over de motor en gaf een 9.3, maar dat was voor het gemiddeld verbruik per 100 km. Het verbruik bedraagt volgens fabrieksopgave 1 op 11 en dat geeft de auto dankzij de 80 liter tank een aangenaam grote actieradius.
Als het gaat om de overige rijeigenschappen is het duidelijk dat de Ulysse een moderne MPV is. Remmen, schakelen, sturen: het voldoet allemaal aan de eisen en verwachtingen van deze tijd, maar opzienbarend is het nooit.
Wel opvallend is de bescheiden draaicirkel. Terwijl andere auto's van deze omvang regelmatig moeten steken om te keren of om zeer kleine bochtjes te halen, wist de Ulysse regelmatig te verbazen met de bescheiden draaicirkel ten opzichte van de omvang van de auto. Dankzij de voornamelijk rechte vormen is de Ulysse gemakkelijk te overzien en dankzij de standaard gemonteerde parkeerhulp (vanaf de "Dynamic"-uitvoering) is ook keurig inparkeren na een aangename testrit geen enkel probleem.
Conclusie
Het samenwerkingsverband van Fiat, Lancia, Peugeot en Citroën heeft een mooi resultaat opgeleverd. Dankzij het teamwerk is over veel zaken opnieuw nagedacht en daarmee heeft de nieuwe generatie full-size MPV een merkbare vooruitgang geboekt.
Als het gaat om rijeigenschappen is de Ulysse goed, maar nooit spectaculair. De veiligheid heeft een grote stap voorwaarts gemaakt en de motoren zijn moderner en schoner geworden. Voor Fiat maakt de Ulysse een stap vooruit met een nette afwerking en solide gevoel. Daarbuiten onderscheidt de Fiat zich met een strakke vormgeving en vooral een riant uitrustingsniveau, zodat deze grote MPV opvallend veel luxe per lease-euro biedt.
- Ruim en goed doordacht
- Veel aandacht voor veiligheid
- Prima prijs/prestatie verhouding
- Schakelen wat gevoelloos
- 2.0-liter motor maar net voldoende
- Motordelen bloot achter voorwielen