22 februari 2022

Opel

Opel en TU Darmstadt ontwikkelen nieuwe verlichting

22 februari 2022 - Opel en de Technische Universiteit van Darmstadt (TU Darmstadt) zijn gestart met een gezamenlijk onderzoek naar nieuwe verlichtingstechnologie. De nieuwe samenwerking maakt deel uit van het wereldwijde onderzoeksnetwerk van Stellantis met universiteiten. Momenteel wordt in vijftien 'OpenLabs' wetenschappelijke kennis over verlichtingstechnologie opgedaan en hoe deze toe te passen in toekomstige voertuiggeneraties. De strategische samenwerking met TU Darmstadt, het eerste OpenLab van Stellantis in Duitsland, maakt een nieuw tijdperk van verlichtingstechnologie mogelijk. Daarnaast financiert Stellantis drie promovendi bij de faculteit Elektrotechniek en Informatietechnologie van de universiteit, in eerste instantie voor de komende vier jaar.
AutoCoach

"Geavanceerde, adaptieve lichtsystemen doen veel meer dan alleen de weg verlichten", aldus Uwe Hochgeschurtz, CEO van Opel. "Ze zijn gekoppeld aan tal van rijassistentiesystemen en maken het rijden veiliger en comfortabeler. Samen met de TU Darmstadt willen we geheel nieuwe verlichtingssystemen ontwikkelen en op de markt brengen. We zijn verheugd om samen te werken met de wetenschappers en onderzoekers van de universiteit."

Opel

De Pixel-Vizor aan de voorzijde van de Opel Manta GSe ElektroMOD laat al zien hoe verkeersveiligheid kan worden vergroot met innovatieve verlichting. "We hanteren een holistische kijk op het onderwerp licht, dat van groot belang is voor veel aspecten van de auto en veel verder gaat dan alleen de koplampen", zegt Philipp Röckl, Lead Innovation Engineer Exterior Lighting.

Het onderzoek met de TU Darmstadt richt zich daarom op een verdere ontwikkeling van communicatie en rijhulpsystemen, adaptieve koplampen, achterlichten, binnenverlichting en lichtbronnen in het algemeen. Het onderzoek omvat een intelligent, zelfaanpassend koplamp- en achterlichtsysteem dat zich aanpast aan de omgeving, de verkeerssituatie en andere factoren. De eerste tests met een prototype staan ​​al gepland en moeten voor het einde van het jaar plaatsvinden.

"We willen met deze technologie een revolutie in autoverlichting teweegbrengen en de ontwikkeling ervan door alle stadia begeleiden, van onderzoek tot en met prototypes en eindproduct", aldus professor Tran Quoc Khanh, hoofd van de afdeling Adaptive Lighting Systems and Visual Processing bij de TU Darmstadt.

Voor zowel Stellantis als de TU Darmstadt betekent het nieuwe OpenLab een win-winsituatie op weg naar toekomstige lichtgeneraties. Stellantis kan putten uit de expertise van de toonaangevende universiteit en onderzoeksresultaten omzetten in voertuigsystemen, terwijl de TU Darmstadt op zijn beurt gebruik kan maken van de automotive technische infrastructuur van Stellantis om ontwikkelingen in de praktijk te testen.

"We werken al vele jaren samen met de experts van professor Khanh. Deze samenwerking op het gebied van lichttechnologie zal op de lange termijn door het OpenLab worden geïntensiveerd en versterkt", voegt Röckl toe.

Het huidige onderzoeksproject is in eerste instantie gepland voor vier jaar. Het doel is echter om voor de komende tien jaar en daarna een strategische samenwerking tot stand te brengen. "Als alles volgens plan verloopt, zullen tegen 2028 de eerste voertuigen met de door Stellantis ontwikkelde verlichtingstechnologie op de weg te zien zijn", aldus professor Khanh.

XLLease
AutoCoach