Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo
Opel presenteert Corsa GSE Vision Gran Turismo
De conceptauto is uitgerust met twee elektromotoren van elk 350 kW (476 pk), één op elke as, goed voor een gecombineerd vermogen van 588 kW (800 pk). De permanente vierwielaandrijving zorgt voor meer grip, betere wendbaarheid en extra voertuigstabiliteit. Dankzij de eentraps transmissie accelereert de Corsa GSE Vision Gran Turismo van 0 naar 100 km/u in 2,0 seconden en behaalt hij een topsnelheid van 320 km/u. Een extra boostfunctie levert daarbovenop 59 kW (80 pk) extra gedurende maximaal vier seconden, wat inhaalacties op het circuit eenvoudiger maakt. Is de boost volledig gebruikt, dan wordt deze in 80 seconden weer volledig opgeladen.
Ondanks de aanwezigheid van een 82 kWh batterij weegt de Corsa GSE Vision Gran Turismo 1.170 kg. Dat is mogelijk dankzij de brede toepassing van lichtgewicht materialen in de gehele constructie.
Vormgeving
Aan de voorzijde draagt het nieuwste concept uit Rüsselsheim een slank uitgevoerde variant van de volgende generatie Opel Vizor. In het midden prijkt de verlichte Opel Blitz, als centraal punt van het kenmerkende Opel Compass, het leidende designelement dat ook fungeert als visuele ruggengraat van de auto. Aan weerszijden wordt de horizontale as geaccentueerd met verlichtingsstroken die eindigen in twee driedimensionale glasblokken. De verticale as is eveneens verlicht rond het logo, en de centrale vouw loopt vanuit de voorbumper door in de aero-geoptimaliseerde motorkap.
Ook aan de achterzijde komt het karakteristieke kompasontwerp terug, met een opvallend remlicht dat is vormgegeven met edge lighting-technologie. Samen met het krachtige "OPEL"-opschrift vormt dit het visuele middelpunt. De brede achterlichtbalk sluit naadloos aan op de achterruit, wat de achterkant een krachtige en 'detoxed' uitstraling geeft. Het kompasdesign is als centrale ruggengraat doorgetrokken in zowel het exterieur als het interieur en wordt in alle details benadrukt.
Aerodynamica
Om te zorgen dat de Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo ook bij hoge snelheden stevig op de weg blijft liggen, is het model voorzien van slimme, geoptimaliseerde aerodynamische oplossingen. Aero-curtains vóór de krachtig gevormde wielkasten en zwarte aero blade-wielkastverbreders zorgen voor een soepelere luchtstroming, wat de stabiliteit en wegligging bij hoge snelheid ten goede komt. Daarnaast dragen de aerodynamische wielen bij aan de efficiëntie door luchtwervelingen in de wielkasten te verminderen. De actieve aerodynamische diffuser en de actieve achterspoiler kunnen afhankelijk van de rijsituatie de neerwaartse druk verhogen of verlagen.
De richtingaanwijzers zijn verwerkt in de voor- en achterspatborden, als slanke, horizontale lichtstroken. Verder zijn afgeknotte driehoekige designelementen verwerkt in verschillende componenten - een knipoog naar legendarische racewagens zoals de Opel Manta 400 rallyauto. Deze vormen komen terug in onder andere de wielstructuur, de dakspoiler en de rolkooi.
Het totaalbeeld wordt versterkt door het gebruik van contrasterende kleuren. De carrosserie is uitgevoerd in parelmoerwit, terwijl aerodynamische componenten zoals de motorkap, spoiler en diffuser in opvallend geel zijn afgewerkt. Het dak en de voorste aero blade-spatbordverbreders zijn zwart. Zelfs de wielen volgen dit kleurenschema: de voorste Goodyear-banden zijn gemonteerd op zwart-gele 21-inch wielen, achter zijn het wit-gele 22-inch wielen. In beide gevallen dragen Bilstein-dempers bij aan het contact met het wegdek en een nog betere handling.
Interieur
In het interieur staat een 'detoxed' racebeleving centraal, volledig in lijn met het kenmerkende Opel Compass-ontwerp. Het slanke stuurwiel biedt vrij zicht op alle belangrijke informatie, die wordt geprojecteerd via een head-up display - aanvullende schermen zijn niet nodig. De zwevend gemonteerde, lichtgewicht sportstoel voor de bestuurder - uitgevoerd in zwart met felgeel - is voorzien van zespuntsgordels en zorgt ervoor dat de bestuurder volledig op gaat in de rijbeleving. In combinatie met de geïntegreerde rolkooi worden de hoogste veiligheidsnormen gewaarborgd. Daarnaast zorgen sensoren in de auto voor extra veiligheid door de aanwezigheid van andere voertuigen te signaleren. Bevindt een voertuig zich bijvoorbeeld in de dode hoek, dan verschijnt er een waarschuwing via verlichte stoffen op de cockpitpanelen van het dashboard en de portieren.