Publicatiedatum: 21 november 2019
Opel Corsa
Autotest

Opel Corsa

Frans hart, Duitse ziel

Autotest - Voor veel merken vormt het topmodel het visitekaartje. Bij Opel is dat juist het instapmodel: de Corsa. Dat heeft twee redenen: de Corsa is veruit het meest verkochte model van Opel, dus ook het model dat het meest met het merk wordt geassocieerd. Belangrijker is echter dat Opel als doel heeft om geavanceerde techniek bereikbaar te maken voor een groter publiek en dat gaat het beste met een populair en voordelig model. Maak kennis met het nieuwe visitekaartje van Opel: de zesde generatie van de Corsa.

Nog iets waarmee Opel zich van andere merken onderscheidt: het nieuwe model is geen kopie van het oude. Sommige merken zijn zo trouw aan hun huisstijl, dat het oude en het nieuwe of het kleine en het grote model nauwelijks van elkaar zijn te onderscheiden. De nieuwe Opel Corsa daarentegen verschilt sterk van de vorige generatie.

Opel Corsa

Ruimte

Dat heeft deels te maken met nieuwe inzichten en deels met een nieuw samenwerkingsverband. Opel is namelijk onderdeel geworden van de PSA-groep, waar ook Peugeot en DS onder vallen. De drie merken hebben op dezelfde basis ieder een eigen auto gebouwd en geven daar vervolgens een eigen vormgeving aan. De Peugeot 208 is het speelse model, de DS 3 het chique model en de Opel Corsa is daarom noodgedwongen meer zakelijk geworden dan voorheen. In vergelijking met het vorige model is de nieuwe Corsa langer, lager en breder geworden. Ook dat heeft te maken met de nieuwe insteek: Opel zet namelijk sterk in op efficiency en dat is onder andere bereikt door het koetswerk zo veel mogelijk te stroomlijnen.

Opel Corsa
Opel Corsa

Binnenin vertaalt dat zich in een diepe zit (26 mm lager dan voorheen) en daarom een relatief hoog dashboard. Tijdens de diverse testritten kon de redacteur echter nooit een prettige zitpositie vinden. Wanneer de bestuurdersstoel in hoogte wordt versteld, kantelt deze namelijk ook. Wie graag hoog zit, zit daarom op een hellend zitvlak en wordt voorzichtig op het stuurwiel geduwd. Wie laag zit, heeft weer minder controle over het stuurwiel. Let op dat het optionele panoramadak ten koste gaat van de hoofdruimte voorin. Met forse volwassenen voorin resteert achterin onvoldoende beenruimte voor nog eens twee volwassenen.

Uitrusting

De grote vooruitgang zit in de uitrusting. De Corsa gaat met de tijd mee en is te voorzien van een zogenaamd "digitaal dashboard", met zowel een beeldscherm achter het stuurwiel als op het dashboard. Opel maakt echter nauwelijks gebruik van de mogelijkheden die dit digitale dashboard biedt. De bestuurder kan kiezen welke informatie op het beeldscherm achter het stuurwiel wordt getoond, maar er is geen keuze uit verschillende stijlen of layouts (digitale of analoge snelheidsmeter, wel of geen toerenteller, etc.). Ook het audio-, communicatie- en navigatiesysteem is niet meer dan gemiddeld. Hier geen high-end audio of oogverblindende graphics, maar eenvoudige menu's en alleen de standaard functies. In ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto is wel voorzien. Wie dat wil kan daarom de eigen smartphone inzetten als "brein" van de auto.

Opel Corsa

Iedere Opel onderscheidt zich van de concurrentie door geavanceerde techniek naar een groot publiek te brengen. Bij de Corsa zijn dat vooral zaken die de auto efficiënter en veiliger maken. Zo kan de Corsa verkeersborden lezen, waarschuwen voor voertuigen in de dodehoek, waarschuwen bij het onbedoeld verlaten van de rijstrook en automatisch een veilige afstand tot de voorligger bewaren. Nieuw is de actieve flank-bescherming die bij snelheden onder de 10 km/u waarschuwt wanneer er risico is om een object aan de zijkant van de auto te raken.

De zogenaamde "IntelliLux LED Matrix"-verlichting uit de grotere modellen van Opel verdient een speciale vermelding. Automatisch dimmend grootlicht is inmiddels gemeengoed, maar "Intellilux" gaat een stap verder door slechts een deel van de lichtbundel te dimmen. In de praktijk werkt dit verbluffend goed en maakt het het rijden bij donker minder inspannend en een stuk veiliger. Voor wie regelmatig in het donker in buitengebieden rijdt kan dit zelfs een reden zijn om voor de Corsa te kiezen!

Opel Corsa

Motoren

Toen Opel deze zesde generatie van de Corsa aankondigde, lag de nadruk op de elektrisch aangedreven versie. Slechts terloops werd gemeld dat er ook varianten zouden komen met traditionele benzine- en dieselmotoren. Nu het tijd is voor de eerste testritten zijn echter alleen de varianten met verbrandingsmotor beschikbaar. De elektrische variant is simpelweg nog niet klaar voor productie.

„Voor de zesde generatie zit de vooruitgang in het comfort, de veiligheid en de efficiency“

Eerst is gereden met de meest behoudende versie: de diesel. Het betreft hier een bestaande motor (1.5 liter viercilinder) die slechts is fijngeregeld voor toepassing in de Corsa. De nadruk ligt daarom op efficiency en niet op prestaties. Daarbij is waar mogelijk gewicht bespaard en met minder geluidsisolatie is de zelfontbrander binnenin de auto duidelijk hoor- en voelbaar. Het resultaat is precies zoals beoogd: de 102 pk / 250 Nm leveren voldoende prestaties en deze motor is zowel in theorie als in de praktijk zeer zuinig. Op een veeleisend traject met bergweggetjes en stadsverkeer kwam het gemiddelde testverbruik uit op een keurige 3.6 liter per 100 km.

Vervolgens is gereden met de 100 pk / 205 Nm sterke driecilinder 1.2 liter benzinemotor. Net als de dieselmotor doet deze zijn werk duidelijk hoorbaar, zijn de prestaties precies voldoende maar staat daar een keurig praktijkverbruik tegenover. Op wederom een veeleisende testroute verbruikte de "1.2 Turbo" gemiddeld 5.1 liter per 100 km.

Opel Corsa

Het voorlopige topmodel is de "GS-Line" met dezelfde 1.2 liter driecilinder, maar dan met een vermogen van 130 pk / 230 Nm en met een acht-traps automaat. Ook deze doet zijn werk duidelijk hoor- en voelbaar. Het grote verschil met de andere motoren is dat middels een economische, standaard of sportieve modus uit duidelijk verschillende karakters kan worden gekozen. In de economische stand zijn de prestaties en het verbruik vergelijkbaar met die van de lichtere benzinemotor. In de standaard modus is de GS-Line levendig en vlot. In de sportstand wordt dat zelfs gretig en uitdagend. Terwijl de andere uitvoeringen duidelijk inspelen op het gezonde verstand, overtuigt de Corsa GS echt als pretauto. De automaat schakelt onmerkbaar wanneer kalm wordt gereden en helpt juist om het maximale uit de motor te halen wanneer vlotter wordt gereden.

Weggedrag

Ook als het gaat om het weggedrag is er een duidelijk verschil tussen de standaard versies en de GS. De standaard Corsa heeft ook een "standaard" weggedrag. Het onderstel is niet uitgesproken hard of zacht en de besturing niet uitgesproken licht of zwaar. Daarmee laat de Corsa zich eenvoudig rijden, ook onder bijzondere omstandigheden. Zo reageert het koetswerk voorbeeldig op slecht wegdek of onhandige stuurbewegingen.

Opel Corsa

Opnieuw is de Corsa GS een geval apart. Deze heeft niet alleen een sterkere motor en sportievere aankleding, maar ook een aangepast onderstel. Hiermee voelt de Corsa lichter, wendbaarder en levendiger, waarbij het comfort behouden blijft. Terwijl de standaard variant vooral een verstandige keuze is, biedt de GS het speelse en wendbare karakter van de voorgaande generaties.

Conclusie

Opel heeft als doel geavanceerde techniek bereikbaar te maken voor een zo groot mogelijke doelgroep. Juist met het instapmodel kan Opel dat waarmaken. Voor de zesde generatie zit de vooruitgang in het comfort, de veiligheid en de efficiency. Alhoewel een elektrisch aangedreven versie is aangekondigd, kon tijdens deze kennismaking alleen worden gereden met de varianten met benzine- en dieselmotoren. Dit zijn motoren van moederbedrijf PSA, die minder goed tot hun recht komen in de Corsa dan in de modellen van zustermerken Peugeot en Citroën. Ze doen hun werk zo duidelijk hoor- en voelbaar, dat Opel bijna lijkt aan te moedigen om even te wachten op de elektrische uitvoering.

Hoe de Corsa rijdt hangt af van de gekozen uitvoering. De standaard varianten rijden, remmen en sturen prima, maar steken op geen enkele manier boven de middenmaat uit. Deze varianten worden gekocht met het verstand: ze richten zich op wie een vertrouwde auto met vertrouwde techniek zoekt. Wanneer wordt gekozen voor de sportieve GS is de Corsa juist levendig en vlot en naast verstandig ook heel leuk.

plus
  • Moderne, rijke uitrusting
  • Zuinige motoren, zowel in theorie als praktijk
min
  • Beperkte vooruitgang t.o.v. vorige generatie
  • Onwennige zitpositie voorin, matige ruimte achterin
  • Benzine- en dieselmotoren duidelijk hoor- en voelbaar